נראה שגוגל ממשיכה לשחרר את חיות המחמד שלה ואף אחד כבר לא יודע מה תהיה מחר התוצאה הראשונה בגוגל. ואם זה לא מספיק Not provided מציף את דוח ביטויי המפתח והשאלה חוזרת ומהדהדת אז מה צריכים לעשות כדי לקדם את האתר בימים חשוכי דטא אלה? והאם בכלל יש מה לעשות?!
ואולי המצב לא כזה גרוע…
האבולוציה של ה-SEO או קידום האתרים
התקופה הזו שבה חברות קידום אתרים צמחו בארץ כמו פטריות אחרי הגשם תפסה אותי בין שתי עבודות, סטודנט תפרן אחרי הלימודים. המרדף הבלתי פוסק אחר הטריק הבא. כותרות, קישורים מאתרים גדולים, קישורים מרשתות חברתיות, פרופילים חברתיים, אתרים שמייצרים דפים דינאמיים והמנוע חושב שהם ענקיים… אפילו שמעתי שיש חברה רוסית שפיתחה פלטפורמה שמייצרת “גולשים” שנכנסים לאתר שלך ולאתרי המתחרים בביטויי המפתח הנדרשים, ובהתנהגותם גורמים לגוגל לראות שהם מעדיפים את האתר המקודם (הרוסים האלה ללא ספק מטורפים!).
אני חושב שעדיין אפשר לראות מקדמי אתרים שעובדים בגישה הזאת ומנסים למצוא את הטריק הבא שיפצח את האלגוריתם של גוגל.
יחד עם זאת אני לגמרי מבין את גוגל שמעוניינים להפריח את כל הוודו הזה סביב מנוע החיפוש שלהם, אז הם משתמשים בכל מיני דרכים ושיטות כדי שאנחנו (הגולשים) נקבל בתוצאות החיפוש משהו הגיוני וטוב. מצד אחד הם עושים מה שהם יכולים במטרה להפסיק את יצירת המידע המיותר, ומהצד השני הם מעודדים בעלי אתרים לייצר תוכן רלוונטי ומעניין לגולשים. הם פשוט רוצים שהגולש יקבל תוצאה שתספק אותו. ואתם לא?
וכדי ליישר אותנו עם המטרות שלה גוגל במוצהר ושלא במוצהר נקטה בסדרת צעדים. במאי 2013 גוגל הצהירה כי מעתה ואילך גלישה במערכות גוגל תפסיק להיות “ציבורית” ותתחיל לרוץ בסביבה מאובטחת default to HTTPS Google search. וזה אומר שמעתה ואילך נתוני הגולשים ואיתם גם שאילתות החיפוש הן תחת “אבטחת פרטיות”. ביום הזה נולד ה-Not provided.
מה זה Not Provided?
Not Provided הוא מייצג של כלל ביטויי המפתח אותם הקלידו הגולשים אשר גולשים בסביבה מאובטחת (https). זה קורה אוטומטית כאשר גולש מחובר לחשבון הגוגל שלו. כל חיפוש שמבצע הגולש כאשר הוא מחובר לחשבון הגוגל שלו קורה תחת https. ומכאן זה רק עניין של זמן עד ש-Not provided התחיל להציף את דוח ביטויי המפתח שלכם.
דוח ביטויי המפתח בגוגל אנליטיקס
כמו שאתם רואים מתוך צילום המסך תוכלו לגשת לדוח הזה תחת לשונית דיווח (Reporting) > רכישה (Acquisition) > ביטויי מפתח (Keywords) > רגילה (Organic). הערות על התירגום אפשר להשאיר בתחתית הפוסט… 🙂
מה באמת קורה שם?
במהות שום דבר לא השתנה. גוגל עדיין מנוע החיפוש השולט במערב ובטח בישראל. ולמרות הירידה בכמות החיפושים במחשבי הדסקטופ חיפוש במכשירים ניידים עולה במהירות גבוהה מאוד.
הגולשים במנועי החיפוש מחפשים פתרון לצורך שלהם בעזרת מידע או פעולה (רכישה, פניה). עדיין הרוב המכריע של החיפושים הם בשביל לקבל מידע ולא בשביל לקנות.
את החיפושים השונים במנוע החיפוש מומלץ לחלק לשתי קבוצות מרכזיות:
- חיפושי מותג – כל ביטויי המפתח הכוללים את המותג שלנו בתיבת החיפוש
- חיפוש גנרי – על הביטויים אשר לא כוללים ביטויי מותג
יש הבדל מהותי בין שני סוגי חיפושים אלה ותוכלו לראות זאת גם בנתונים ובמדדי הביצוע באנליטיקס שלכם. בואו נראה, גולשים שמגיעים לאתר שלכם לאחר שהקלידו מילת מפתח שכוללת אחד מבטויי המותג שלכם הם לא רק מכירים אתכם הם גם מחפשים אתכם באופן ספציפי, ולעומתם גולשים שהגיעו לאתר שלכם לאחר שהקלידו מילת מפתח שכוללת ביטוי כללי שקשור לתחום שלכם. מי לדעתכם יקנה? ברור! הרוב המוחץ של הרוכשים יהיה מביטויי המותג שלכם.
טיפ קטן. ביטויי המותג בדרך כלל יובילו את הגולשים אל הדף הראשי של האתר שלכם.
להסתכל על דפי הנחיתה ולא על ביטויי המפתח
הדרך להתמודד עם חיית ה-Not provided היא לשנות גישה. להפסיק להסתכל על נתוני החיפוש האורגני דרך ביטויי המפתח ולהתחיל להסתכל עליהם דרך דפי הנחיתה / דפי ההגעה.
תחשבו על זה כך…
אתם יוצרים דף כל שהוא באתר שלכם. בדף הזה באופן טבעי יהיה תוכן שאתם רוצים להציג לגולש. לדף הזה יהיו גם היה כותרת ותיאור. כלומר באופן אוטומטי גוגל יציג את הדף הזה בתוצאות החיפוש בהתאם לכל הפרמטרים בהם הוא מתחשב. באופן טבעי לכל דף שלכם באתר תהיה קבוצת ביטויי מפתח טבעיים, קבוצת ביטויי מפתח שגוגל יחשוב לנכון להציג את הדף הזה עבור חיפושים תואמים שמבצע הגולש.
בואו נחזור לדוח ביטוי המפתח שלנו עליו הסתכלנו קודם ונוסיף לו מאפיין משני (Secondary dimension) של דפי נחיתה (landing pages)
וזה הדוח שתראו
כבר מתחיל להיות מעניין. עכשיו לצד דפי הנחיתה אנו רואים את ביטויי המפתח שהביאו תנועה לדף המוצג.
אם אין לכם חיבור בין ווב-מסטר טולס וגוגל אנליטיקס ממליץ לעצור ולעשות את החיבור עכשיו.
כי במקביל לדוח הזה אפתח את דוח דפי הנחיתה (landing pages) אשר יופיע תחת אופטימיזציה של מנוע החיפוש (Search Engine Optimization) לאחר שנבצע את החיבור בין שתי מערכות האלה.
אופטימיזציה של פעילות ה-SEO
עכשיו מתחיל הכיף! למעשה אני רואה את שני החלקים של הפאזל בשני הדוחות האלה. וכל הנתונים נמצאים לפני. בדוח דפי הנחיתה אשר תחת אופטימיזציה של מנוע החיפוש (Search Engine Optimization) אני אראה את נתוני ה: חשיפה, קליקים, CTR ומיקום ממוצע (הנתון האחרון אפשר לא להתייחס אליו)
ובדוח השני אראה את כמות הביקורים, את אחוז הנטישה, ביקורים חדשים, זמן שהיה, כמות דפים נצפים ואת היעדים או המסחר שכמובן כבר מזמן הגדרתם.
לדוגמא כך יראהו הדוחות עבור דף הבית כדף הנחיתה
ועכשיו השאלה היחידה היא מה אני רוצה לשפר?
- CTR (יחס בין כמות הפעמים שהגולש הקליק על הקישור של הדף שלכם בתוצאות החיפוש ובין כמות הפעמים שהדף שלכם הוצג בתוצאות) – ההמלצה הכי טובה שאוכל לתת לכם בנושא הזה היא להיות יצירתיים. הוסיפו את האתר שלכם לגוגל פלייסס כדי שמנוע החיפוש יוכל להציג אותכם במקום הרלוונטי ולתת לכם עדיפות בגודל על פני המתחרים. ותנו לגולשים שלכם את הפתרון שהם מייחלים לו. במקרה שתוצאת החיפוש תהיה מודעה שלכם, מה הייתם אומרים לגולש שהשתמש בקבוצת ביטויי מפתח אלה? זו מודעה שלכם… תחשבו מה יגרום לגולש להקליק דווקא על המודעה שלכם.
- BR (אחוז הנטישה) – שימו לב שאחוז הנטישה באופן אוטומטי בגוגל נחשב כצפיה בדף בודד. ולעיתים הדף הזה יהיה יותר ממספיק. אני ממליץ לעשות התאמה לאחוז הנטישה, לשנות את ההגדרה שלו בקוד כיד לקבל נתונים יותר קרובים למצב האמיתי. ובאופן כזה אחוז זה מייצג את רמת ההתאמה של הגולשים להצעה. כדי לשפר אותו נרצה לדייק את פילוח הגולשים ולהביא לדף שלנו בדיוק את אלה שההצעה שלנו עונה על הצורך שלהם. כדי לעשות את זה וודאו שביטויי המפתח הרלוונטיים בלבד מובילים את הגולשים לדף הנחיתה הזה ועשו את ההתאמות הנדרשות בתוכן ובדף כדי להוציא את הביטויים הלא נחוצים.
- ECR (יחס המרה לרכישה) או GCR (יחס המרה ליעד) – חברים תנו ערך אמיתי! נכון שאחוז גבוה מהגולשים האלה בא לצרוך מידע, אבל זה לא אומר מידע יבש ומשעמם או חס ושלום אוסף של עובדות שאף אחד באמת לא קורא. תשאלו את עצמכם: מה באמת חשוב וכואב לגולשים שלי כשהם משתמשים באחד מביטויי המפתח האלה, ואיזה תוכן אוכל לספק להם כדי לפתור להם צורך/כאב הספציפי הזה? מהו הדבר הזה שעבורו הם יגידו לי תודה רבה.
אשמח לשמוע אם מצאתם את המאמר שימושי וגם אם תרצו לשתף אותנו כיצד אתם משתמשים בעבודה עם גוגל אנליטיקס לשיפור פעילות בתוצאות האורגניות של מנועי החיפוש או ה-SEO.