מחקר שוק זהו נושא רחב ומפותל, אם אנחנו רוצים להיות מועילים עלינו לשאול שאלה קונקרטית אחת. השאלה שאני מעלה היא: מה המתחרים שלי עושים יותר טוב ממני? וזה דווקא מה יותר טוב, ולא מה יותר רע.
פוסט זה הוא המשך של הפוסט: מהו מודל הרווח באתר שלך? – ובו הכרנו את האתר inature.info שהוא האתר השני שהסכים לשתף איתנו את המידע שלו ובתמורה לכך הוא מקבל ניתוח אתר ללא תשלום: מי רוצה ניתוח אתר חינם?
על מנת לתת תשובה לשאלה: מהו מודל הרווח באתר inature.info, החלטנו לבדוק איך המתחרים של האתר מרוויחים את הכסף?
מי המתחרים שלי?
אולי בשוק הכרמל השאלה הזו תהיה לא רלוונטית, מסתבר שבאינטרנט צריך לדעת למצוא אותם.
ציטוט מתוך פוסט קודם
“האתר “טבע ונופים בישראל” הוקם בשנת 2002 ע”י מנהל האתר, כפרוייקט אישי לבניית אינדקס הגנים הלאומיים ושמורות הטבע בישראל הגדול והמקיף ביותר באינטרנט, כיום האתר מכיל מאות דפי מידע על כ-470 שמורות טבע וגנים לאומיים ומציע גם למעלה מ-105 מסלולי טיולים בישראל, חלקם הגדול מסלולים ייחודיים ומגוון מידע שימושי למטיילים ברגל בישראל. יש אפשרות בחירה של מסלולי טיול ואתרים לפי קטגוריות ייעודיות כגון אתרים עירוניים, ים וחופים, טיולי מערות ועוד. כל מסלולי הטיול נבדקו בשטח ע”י עורך האתר אישית, תוך מתן דגש לאמינות ולדיוק המידע. מנהל האתר עצמו נמצא בשלבי סיום תואר שני בתכנון ערים ואזורים בטכניון, טייל ותיק בעל ידע רב בידיעת הארץ – אלוף צה”ל בידיעת הארץ ומורשת הקרב ב-1995 ובנוסף מנהל את פורום “שמירת טבע” באתר תפוז, וזוכה פרס הגלובוס הירוק לשנת 2010 על פעילותו לשימור ערכי הטבע והסביבה.
זהו אתר שנבנה כפרוייקט אישי
זהו אינדקס גנים לאומיים ושמורות טבע בישראל ( הגדול והמקיף ביותר )
מציע גם למעלה מ-105 מסלולי טיולים בישראל
אפשרות בחירה של מסלולי טיול ואתרים לפי קטגוריות ייעודיות
כל מסלולי הטיול נבדקו בשטח ע”י עורך האתר אישית (תוך מתן דגש לאמינות ולדיוק המידע )
מנהל האתר עצמו נמצא בשלבי סיום תואר שני בתכנון ערים ואזורים בטכניון….
אז מי המתחרים שלו… אה?
תגובות ורעיונות יתקבלו בברכה בתחתית הפוסט 🙂
אני מציע לברר מה הוא ביטוי המפתח המרכזי של התחום, ואז לבדוק אילו אתרים נמצאים בדף הראשון ומשם לבחור אתר או שניים ולבדוק איך האתרים האלה מרוויחים? כמה תנועה יש שם? מה הם עשו עד עכשיו? מה הם עשו טוב ונכון?
חשוב לי לציין שלא תמיד השיטה הזו תעבוד, כי במקרה הזה אני בחרתי להתייחס באופן מיוחד דווקא לעובדה שהינו אתר מידע, כלומר רוב התנועה תהיה ממנועי החיפוש. לכן אם אוכל לדעת את הביטויי המרכזי אוכל לקבל מושג לא רע על השוק והמתחרים.
במקרה הזה אני משתמש בכלי המוכר של גוגל: כלי מילות מפתח.
ואלה התוצאות:
פשוט סידרתי את התוצאות לפי כמות החיפוש החודשית הממוצעת, על ידי לחיצה על “חיפושים גלובליים בחודש”.
רק תזכורת, המספרים המופיעים ליד כל ביטוי זה לא כמות חיפושים. זה כמות הפעמים הביטוי הופיע בתיבת החיפוש, למשל אם הגולש יחפש כך: טיול גן לאומי למשפחות – גם הביטויי “טיולים” וגם “גן לאומי” מופיעים בתיבת בחיפוש.
אנחנו לא מחפשים כרגע את נפח השוק אלא את הביטויי המרכזי שלו, וללא ספק המנצח הגדול הוא טיול / טיולים.
כמו כן ניתן לראות בערך את היחס בין השוק המרכזי / הביטוי המרכזי, לבין שווקי המשנה, כמו: שמורת טבע – שבסך הכל הופיע 3600 פעמים בתיבת החיפוש, לעומת מסלולי טיול – שהופיע 22,200 פעם…
עכשיו, פשוט הקלדתי את הביטוי טיולים בתיבת החיפוש, וגם מסלולי טיול, וגם טיול – ובכולם הופיע האתר tiuli.com במקום הראשון.
חשוב לזכור! אנחנו לא בודקים כרגע לא מה מצב ה-SEO של התחום? או, אילו שווקי משנה רוחיים יש? אפילו לא אם התחום הזה הוא רווחי או לא? – שאלה ששווה להתעסק איתה בהמשך, אלא לשוב לנו להבין איך בכלל אפשר להרוויח כסף בתחום הזה?
אתר tiuli.com בהחלט מייצג דוגמא מספקת לפורטל בתחום זה.
אז איך האתר הזה מרוויח כסף?
שוטטתי באתר tiuli.com, וזה מה שגיליתי:
תצלום מסך של אתר www.tiuli.com מתאריך 19/1/11
האתר:
- זהו אתר מידע המציע מידע ראשי על מסלולי טיולים, מדריכי טיולים, ומידע משני על אטרקציות, דיווחי פריחה, צימרים.
- האתר מאפשר חיפוש מתקדם מילולי, וויזואלי של מסלולי הטיולים.
- באתר מנוהלת רשימת תפוצה.
- האתר עבר אופטימיזציה ומקודם במספר שפות.
- באתר פורום, האתר מפתח ותומך בקהילת גולשים בתחום.
- באתר קיימים מספר שטחי פרסום.
- האתר אינו מוכר, אין אפשרות תשלום באתר.
הגולשים:
על מנת לקבוע את מודל הרווח אני רוצה לבין את אופן התנהגות הגולש באתר, כלומר לענות על שאלות כגון: מה הן הפעולות שהגולשים מבצעים באתר / לחיצה על כפתור / הגעה לדף וכ”ו. למשל באתר הזה – נניח ואני גולש בשם נתן, אני החלטתי לצאת לטיול עם חברים שלי ואני זה שנחשב למדריך שמכיר את המסלולים, לכן אני נבחרתי לחפש לנו מסלול. ( מה הפעולות שיבצע נתן באתר? )
ניתוח קהלי יעד באתר זהו נושא לפוסט שלם, כאן אקצר את התהליך.
- עיקר הגולשים אשר מגיעים לאתר מגיעים במטרה למצוא ולצרוך מידע.
איך להרוויח מזה כסף?
- אפשרות הראשונה היא: למכור פרסום. וזאת אנו רואים בבירור באתר, אשר קיימים בו מספר שטחי פרסום. למעשה האתר יכול למכור חשיפה, כלומר כמות חשיפות של פרסום מסויים לגולש. מאוד דומה לכל אתרים החדשות. לכן אחד המדדים המרכזיים של האתר הזה יהיה Page/Visit – כמות צפיות( דפים נצפים ) לכניסה.
- פרסום של קהילת המדריכים. כלומר קישור בין לקוחות שמחפשים מדריך לבין מדריך הטיולים עצמו. מספר אפשרויות להרוויח כסף באופן הזה. תשלום לחשיפה, תשלום לקליק ( PPC ), תשלום קבוע עבור מיקום באינדקס, וכ”ו…
- מכירת מוצרים נלווים. אפשר להיקשר לאפיליאט בתחום ולא להיות דווקא בעל המוצר.
- זה יכול להיות ספרים בתחום, מדריכים, מגדירים, מפות וכ”ו.
- ציוד טיולים
- הרצאות
לסיכום:
מקורות הכנסה שיכולים להתאים לאתר inature.info, הם:
- מכירת שטחי פרסום באתר. זוהי אפשרות לא רעה, אך דורשת מספר מבקרים גבוה באתר.
- מכירת פרסום למדריכי טיולים. צריך לקחת בחשבון הוצאות נוספות על שיווק, מכירה ותמיכה בלקוחות.
- מכירת מוצרים בעזרת תוכניות שותפים.