הרבה אנשים שמקימים את האתר מייחסים לשאלה הזו לא מספיק חשיבות. קודם נבנה אחר כך כבר נראה איך נרוויח מזה כסף, או מה שנקרא שיטת: תבנה והלקוחות כבר יובואו. לצערי שיטה שלא עובדת באינטרנט.
האתר השני שנבחר לניתוח אתר בחינם, הוא inature.info. האתר עוסק בשמורות הטבע בארץ ובטיולים. הבעיה המרכזית של האתר היא: מודל הרווח, או במילים פשוטות – איך אני מרוויח מזה כסף?
קצת על האתר
“האתר “טבע ונופים בישראל” הוקם בשנת 2002 ע”י מנהל האתר, כפרוייקט אישי לבניית אינדקס הגנים הלאומיים ושמורות הטבע בישראל הגדול והמקיף ביותר באינטרנט, כיום האתר מכיל מאות דפי מידע על כ-470 שמורות טבע וגנים לאומיים ומציע גם למעלה מ-105 מסלולי טיולים בישראל, חלקם הגדול מסלולים ייחודיים ומגוון מידע שימושי למטיילים ברגל בישראל. יש אפשרות בחירה של מסלולי טיול ואתרים לפי קטגוריות ייעודיות כגון אתרים עירוניים, ים וחופים, טיולי מערות ועוד. כל מסלולי הטיול נבדקו בשטח ע”י עורך האתר אישית, תוך מתן דגש לאמינות ולדיוק המידע. מנהל האתר עצמו נמצא בשלבי סיום תואר שני בתכנון ערים ואזורים בטכניון, טייל ותיק בעל ידע רב בידיעת הארץ – אלוף צה”ל בידיעת הארץ ומורשת הקרב ב-1995 ובנוסף מנהל את פורום “שמירת טבע” באתר תפוז, וזוכה פרס הגלובוס הירוק לשנת 2010 על פעילותו לשימור ערכי הטבע והסביבה.
קצת נתונים כיום
כפי שאנו רואים כיום יש כ-10,000 כניסות אל האתר בחודש, עם Bounce Rate מעט גבוה – 70%, וזמן שהייה ממוצע יחסית נמוך. וגם כמות דפים נצפים בממוצע לכניסה של כ-2 דפים. בהחלט פרמטרים שכדאי לשפר באופן כללי.
בואו נסתכל מה המידע שהגולשים צורכים באתר?
על ידי לחיצה על Content ולאחר מכן על Top Content, כפי המופיע בתצלום המסך מצד ימין, נראה את דוח התוכן הנצפה ביותר באתר.
כך זה נראה באתר inature.info
תראו כמה זה חשוב לתת שמות לכתובת ה-URL של כל דף. מייד אנו רואים אילו נושאים מעניינים את הגולשים שלנו.
בהחלט ניתן לראות כי שמורות טבע הן מרכז האתר, כמו כן אנו רואים שיש התעניינות רבה לגבי טיולים בארץ.
וכבר לא ניתן שלא לשים לב לנתונים הבאים:
שימו לב כמה ה-Bounce Rate בדפים המסומנים באדום הוא גבוהה.
אפשר להעמיק הלאה וללחץ על כתובת הדף באנליטיקס
מה שיביא אותנו לנתוני הדף עצמו
שם נוכל לבחור למשל Entrance Keywords מתוך הרשימה על מנת לצפות בביטויי המפתח המביאים את הגולשים לאתר על מנת לאתר את מקור ה-Bounce Rate הגבוה.
למשל:
מאיפה מגיעים הגולשים שלנו?
אפשר לראות בבירור כי אחוז הגולשים הישירים Direct Traffic הוא יחסית נמוך, למרות שתזהרו מהסקת מסקנות רק על פי האחוזים, לפעמים 7% זה עשרות אלפי כניסות…
משמעות ה-% הנמוך של Direct Traffic היא שמעט גולשים סומכים על האתר ומשתמשים בו כ-אתר מוסמך בתחום.
רוב המכריע של התנועה מגיע מגוגל. אולי כיוון טוב לשיפור האתר היא מציאת דרך להפוך את הגולשים לגולשים קבועים, כאלה שמשתמשים באתר כאשר הם מחפשים מסלול לטיול, כלומר כאלה שצורכים את תוכן האתר על בסיס קבוע.
כרגע ברצוני להתמקד בשאלת המודל העסקי של האתר. לכן בפוסט הבא אנו ננסה לסקור את המתחרים ולנסות להבין איך הם מרוויחים את הכסף…