גוגל אנליטיקס הוא תענוג גדול לאוהבי הסדר שבנינו. כל פעם שאני נכנסת לחשבון אנליטיקס בפעם הראשונה הדבר הראשון שמכה בי זה: וואו! איזה בלאגן. ומיד אחר כך: יופי! צריך לעשות כאן סדר.
הנתונים לאט לאט מתבררים והופכים למידע שאפשר לנתח וללמוד ממנו על האתר ועל הגולשים, ומתחיל תהליך בו אנחנו בודקים ומנסים ולומדים מה עובד באתר ומה לא, זה תהליך מרתק שלעולם לא נגמר. סוג של הרפתקאה.
אבל כדי להתחיל בהרפתקאה הזאת אנחנו צריכים לעשות הגדרות בגוגל אנליטיקס וזה מתחיל להיות מורכב ולעיתים מאוד מעצבן. במאמר הכנתי צ’ק ליסט של הדברים שהם חובה לכל מי שרוצה להתחיל לעבוד עם גוגל אנליטיקס ורוצה להצטייד בצידה המתאימה לדרך.
נקודה 1: להבין איך זה עובד או ממה להתחיל?
בשביל לצאת לדרך אנחנו צריכים לדעת (בגדול) איך גוגל אנליטיקס עובד. זה חשוב משתי בחינות, הראשונה כדי לדעת איך לעבוד נכון עם הכלי הזה, שיאסוף ויעבד את נתוני הגולשים שרלוונטיים לאתר שלנו. והשניה, שנדע לקרוא נכון את הנתונים שאנחנו מקבלים באנליטיקס ולתת להם את ההתייחסות המתאימה.
גוגל אנליטיקס היא תוכנה לאיסוף מידע סטטיסטי מבוססת קוד. כלומר, אנחנו מכניסים קוד באתר וכשמתרחשת באתר פעולה מסוימת שמוגדרת בקוד, משודר דיווח לאנליטיקס. גוגל אנליטיקס אוסף את הדיווחים האלה ומציג אותם בדוחות. למעשה, כשגולש נכנס לאתר שלנו בפעם הראשונה גוגל אנליטיקס שותל עוגייה בדפדפן שלו – ואז יש לנו מבקר חדש. בעזרת העוגיה גוגל יודע באיזה דף הגולש נמצא, כמה זמן הוא שהה בדף, איזה דפדפן יש לו, מאיפה הגיע ועוד נתונים שאנחנו מוצאים כשאנחנו חופרים באנליטיקס.
אם עוד לא התקנתם קוד אנליטיקס הנה סרטון איך להתקין קוד אנליטיקס?
אז עכשיו שאנחנו יודעים איך קוד האנליטיקס עובד, והתקנו את הקוד הבסיסי, נוכל בקלות יותר לצלול לעולם המושגים הרחב שהוא כולל בתוכו: מבקרים, מבקרים ייחודיים, שיעור נטישה, צפיות, זמן שהייה ממוצע ועוד ועוד. כל אלה מושגים שמופיעים לרוחב דוחות האנלטיקיס ובשביל שנדע לקרוא נכון את הדוח ולהתייחס לנתונים ברמה מקצועית, עלינו לדעת מה המשמעות של כל נתון ונתון.
כאן זו ההזדמנות ליישר קו ולוודא שקראתם את הפוסט סקירת נתונים בסיסיים בגוגל אנליטיקס שמסביר בדיוק מה המשמעות של כל נתון.
על פי הגדרות ברירת המחדל שלו, גוגל אנליטיקס כולל רק מעקב אחר פעולת הגעה אל דפי האתר שלנו ויכול לספר לנו מידע כללי מאוד על ההתרחשויות באתר שלנו. ולכן, אם נרצה לראות באנליטיקס דיווחים שאינם הגעת הגולש לדפי האתר אלא מעבר עכבר הגולש על פני באנר פרסומי , הקלקה על כפתור מסוים או דיווח על הצגת הודעה לגולש אשר לא גורמת מעבר לדף אחר, נצטרך את עזרתו האדיבה של המתכנת שלנו היקר (לליבנו, לא לכיסנו) שיכניס קודים נוספים לאתר שיעקבו אחר פעולות אלה.
תוכלו ללמוד על כך מהדוגמאות שבפוסט 5 פונקצויות של גוגל אנליטיקס שכל אחד חייב לדעת!
נקודה 2: הגדרת יעדים, מה אנחנו רוצים?
השלב הבא הוא שלב חשוב שאי אפשר לדלג עליו בעבודה עם אנליטיקס והוא תכנון והגדרת יעדים. בלי להגדיר מה יחשב בענינו כהצלחה לא נוכל לדעת האם הגולשים באתר שלנו עושים מה שהזמנו אותם לעשות, או לא? אנחנו חייבים לברר מה אנחנו רוצים לראות אותם עושים ולעקוב אחר הפעילות הזאת באנליטיקס.
כאן אפשר לחלק את המטרות שלנו ל2 סוגים: מטרות אסטרטגיות ומטרות עיסקיות. בקטגורית המטרות האסטרטגיות יכנסו הפעולות שהרווח מהן הוא ארוך טווח כמו: לייק, שר, הרשמה לתפוצה. ובקטגורית מטרות עסקיות יכללו פעולות עיסקיות מדידות בטווח הקצר כגון: פניה, רכישה. מבין כלל הפעולות שהגולשים עושים באתר שלנו כדאי לבחור לעקוב אחרי הפעולות הכי חשובות לנו.
כמו כן, בשביל שנוכל לעקוב אחר פעולה מסוימת שגולשים עושים באתר עלינו לוודא או להגדיר מדד ביצוע בסיום מוצלח של הפעולה. לדוגמא, אם אני רוצה לעקוב אחר מספר הנרשמים לתפוצה עלי לוודא כי בסיום מוצלח של פעולה זו הגולש יועבר לדף תודה או כל פעם כשמופיעה ההודעה: תודה על הרשמתך, ישלח שידור לאנליטיקס שמדווח על הצגת מודעה זו.
ומה עושים אם יש לי בעיקר תוכן באתר? כאן נדרשת מחשבה, אבל ברגע שתשבו לחשוב איך הופכים צריכת תוכן לנתון כמותי (תשבו לחשוב – הכוונה תחפשו מידע על כך בגוגל) תקבלו מלא רעיונות, לדוגמא: אפשר לעקוב אחר מספר הגולשים ששהו יותר מX דקות באתר או גולשים שצפו ביותר מ X דפים בביקור.
אחרי שהחלטנו אחרי מה אנחנו רוצים לעקוב,
להגדיר יעדים באנליטיקס זה חתיכת עוגה או פאי מה שתבחרו (בדיחות של אנליטיסים…) ותוכלו לקרוא על כך בהרחבה בפוסט שמישהו כבר יגיד לי איך מגדירים יעדים בגוגל אנליטיקס!
נקודה 3: הגדרת מעקב אחר מסעות הפרסום ומקורות התנועה
אחרי שלמדנו להבין מה אומרים הנתונים וביררנו אחרי איזה פעולות אנחנו רוצים לעקוב, נשאר לנו לגלות מאיפה מגיע הטראפיק האיכותי, זה שמגיע לאתר ואחר כך מבצע את הפעולות שאנחנו מזמינים אותו לעשות.
קודם כל אם אתם מפעילים קמפיינים באדוורדס תוכלו בכמה קליקים לחבר בין נתוני מסעות פרסום באדוורדס לגוגל אנליטיקס ולקבל המון מידע על פעולות שעושים הגולשים באתר שלכם שמגיעים מתוך מסעות פרסום אלה.
ובאשר לשאר הקמפיינים האמת היא שבשבילי זה החלק הכיפי, באמת. ישנם כלים רבים לתיוג לינקים, אבל למי שלא רוצה להסתבך אני ממליצה ללכת על ה URL Builder של גוגל. כמה דקות לתיוג הקמפיין וכשהגולשים מגיעים לאתר כל המידע מופיע באנליטיקס והוא ניתן לניתוח ולפילוח לפי מקורות כניסה, שם הקמפיין, אפילו שם המודעה. זה ממש “שלח לחמך על פני המים” ואחר כך תסתכל בגוגל אנליטיקס עם קרה מה שציפית שיקרה.
הגאוני שבתיוג מסעות פרסום הוא שבאנליטיקס אנחנו מקבלים מידע מעמיק על הטראפיק שמגיע. האנליטיקס מאפשר לנו לעקוב אחר מקור התנועה (מאיפה הם הגיעו?) ואחרי פעילות הגולשים האלה באתר (מה הם עשו?) כלומר מאיפה הגיע טראפיק שמוצא מענה לצורך שלו ומממש את המטרות האסטרטגיות או העסקיות שלנו.
איך לתייג קישורים אלה תוכלו למצוא ב-סדרת הסרטונים על תיוג שנתן הכין בשבילנו (לצפייה בסדרה יש להירשם)
אחרי שמתייגים את הקישורים ניתן לצפות בתוצאות בדוח All Traffic שנמצא תחת Traffic Sources. בעמודת ה Source/Medium מופיע מקור הכניסה ובעמודות הבאות מופיעים מספר הביקורים ואחוז ההמרות. מהדוגמא שבתמונה ניתן להסיק שגוגל אורגני, רשימת התפוצה וקבוצת הלינקדאין, הם מקורות תנועה אפקטיביים דרכם מגיעים גולשים שנרשמים לתפוצה.
לסיכום, אני מציעה להתייחס לשיפור ביצועי האתר כאל הרפתקאה, ואני מקווה שהפוסט הזה יסדר לכם את הראש כדי שתוכלו להתארגן להרפתקאה זו בצורה הכי טובה ולמצוא בסופה את האוצר הנכסף.