לאחרונה הרבה שואלים אותי – איך להגדיר את המשפכים בגוגל אנליטיקס? אני מזהה שני קשיים או שני שלבים בהגדרת המשפכים ובפוסט הבא אני רוצה להראות לכם דרך לעבור את הקשיים האלה בקלות.
מהו משפך(Funnel)?
קודם כל בואו נגדיר מהו משפך, כדי שתהיה לנו שפה משותפת.
משפך (Funnel) בגוגל אנליטיקס הוא רצף הדפים בהם עובר הגולש בדרך אל היעד(Goal), כלומר צעד במשפך אל היעד חייב להיות צפייה(Pageview).
לא ניתן להוסיף אירוע(Event) כצעד (Step) במשפך, וגם לא ניתן להוסיף משפך ליעד שהינו אירוע(Event). על ההבדל בין צפייה(pageview) לבין אירוע(Event) תוכל לקרוא בפוסט: מתי להשתמש ב-trackPageview ומתי ב-trackEvent?
משפך מנקודת מבט הגולש
לפני שתתחילו בהגדרה הטכנית חשוב מאוד שתעברו את התהליך ותסתכלו עליו מנקודת מבט הגולש.
מנקודת מבט הגולש משפך הוא רצף הצעדים(Steps) שעליו לבצע על מנת להשלים משימה כל שהיא בעזרת אתר האינטרנט. שימו לב שמדובר במשימה אחת, למשל רכישה, הרשמה לתפוצה או מילוי טופס פנייה. לכל משימה כזאת יהיה משפך שונה מבחינת הגולש.
אם ההגדרה הזאת נשמעת לכם לא מוכרת, יש סיכוי סביר מאוד שהמשפך שלכם בבעיה.
שימו לב שלפי ההגדרה שלמעלה פעולות שונות שיבצע גולש באתר שלכם לאורך זמן לא יחשבו כמשפך. על מנת להגדיר משפך לרצף פעולות לאורך זמן אשתמש בדוח מותאם אישית, אבל לא על זה הפוסט…
תזכרו! אתם אלה שקובעים את הצעדים.
מה שנוכל ללמוד מההגדרה שלמעלה הוא שכל צעד במשפך צריך להיות ברור ומובן לגולש. לכל צעד כזה צריך להיות שם מוגדר שמסמן את הצעד ברצף הצעדים שמבצע הגולש, בדרך כלל יופיע ככותרת בדף הצעד. לכל צעד ברצף צריכה להיות התחלה וסוף – ואני לא מתכוון רק לכך שצריכה להיות קריאה לפעולה בסוף כל צעד, אלא שגם החלוקה לצעדים צריכה להיות הגיונית וזורמת.
חשוב שתעברו את התליך הזה בתור גולש. וודאו שהסדר הצעדים הוא הגיוני, מובן ונוח.
נא לא לשכוח את הגולש!
אם לא תסתכלו על התהליך מנקודת מבט הגולש זה מה שעלול לקרות… 🙂
שלב ראשון בהגדרת המשפך
בזמן שאתם עוברים את התליך רשמו את הצעדים שאתם עוברים.
עבור כל צעד ציינו את כתובת ה-URL המייצגת את הצעד.
ובסופו של דבר רשמו את כתובת ה-URL של “דף תודה” / “סיום פעולה מוצלח”
בסוף התהליך הזה יהיו לכם:
- כתובת ה-URL של דף היעד(ללא שם הדומיין). כתובת הדף אליו יגיע הגולש בסיום פעולה מוצלח. נהוג לקרוא לדפים מסוג זה “דפי תודה” או “דפי סיום פעולה”.
- רצף הדפים, כתובות ה-URL של הדפים בהם עובר הגולש אל דף היעד(ללא שם הדומיין).
אז איך להגדיר את המשפך בגוגל אנליטיקס?
עכשיו כשיש לנו את אלה בואו נגדיר את המשפך.
מה לעשות אם באתר שלי הגולש לא עובר בפועל בין דפים שונים באתר?
בחלק מהמשפכים שנרצה להגדיר הגולש לא יעבור בפעול בין דפים שונים. למשל בתהליך מילוי טופס פנייה הגולש לא עובר בין דפים שונים, אלא מבצע רצף פעולות בדף אחד.
במקרה כזה אנו ניצור דפים וירטואלים עבור כל צעד ברצף הצעדים שיבצע הגולש בתהליך. אם נמשיך את הדוגמא מהפסקה הקודמת הרי תחילת מילוי של כל שדה בטופס יכול להיחשב כצעד בתהליך ולכן בכל תחילת מילוי שדה בטופס אנו ניצור דף וירטואלי.
אל תדאגו, אם אתם מחשיבים עצמכם כאנשים לא טכניים או לא מתעסקים בקוד. פשוט רשמו את רצף הצעדים במשפך שלכם. הוסיפו לכל צעד את כתובות ה-URL שאתם רוצים להגדיר. וציינו מתי מתחיל כל צעד כזה. שלחו אותם למתכנת שלכם יחד עם קישור לפוסט זה.
פרטים טכניים ליצירת דף וירטואלי בגוגל אנליטיקס ניתן למצוא כאן:
>> מידע נוסף אודות הפעלת צפייה (trackPagevew) בגוגל אנליטיקס
בואו נסתכל על הדוח שגוגל אנליטיקס יציג לנו ונסיק מסקנות
והנה החלק המרתק של התהליך! בואו נסתכל על דוגמא של דוח משפך ונראה אילו מסקנות נוכל להסיק ממנו.
דוח משפך או באנגלית Funnel Visualization נמצא במחלקת הדוחות Conversions תת מחלקת Goals.
שימו לב שאתם מסתכלים על משפך של יעד מסוים. זוכרים? משפך בגוגל אנליטיקס תמיד שייך ליעד(Goal) מסוים. לחיצה על תיבת היעד(Goal) המוצג תפתח רשימה של יעדים(Goals) קיימים לתצוגה.
אילו נתונים יופיעו בדוח?
בדוח אנו נראה את הצעדים(Steps) שעובר הגולש ואת פעולת היעד(Goal).
בכל צעד אנו נראה את מספר הביקורים (Visits) בהם הגיעו הגולשים אל צעד מסוים. בין הצעדים נראה את כמות הביקורים אשר עברו אל השלב הבא ואת % העוברים מתוך הצעד הקודם. % העוברים מצע א’ לצעד ב’ הוא אחוז ההמרה של צעד א’.
בנוסף לכך אנו נראה מצד שמאל וימין של כל צעד את כתובות ה-URL של הדפים אשר הביאו את הגולשים לתוך המשפך ואת אלה שהוציאו אותם מתוכו. מול כל צעד בצד שמאל נראה את כתובות הדפים באתר שלכם בהם ביקרו הגולשים לפני כניסתם לתוך המשפך ומצד ימין את הדפים אליהם עברו הגולשים שלא המשיכו במשפך. וסה”כ כניוסת מדפי האתר אל הצעד וסה”כ יציאות מתוך הצעד.
בדוח שמעל 316 נכנסו אל הצעד ו301 לא המשיכו. 15 ביקורים שהם 4.75% מסך הביקורים בצעד הנוכחי המשיכו לצעד הבא.
בתחתית המשפך יציג לנו גוגל אנליטיקס את % ההמרה הכללי של פעולת היעד(Goal).
אילו מסקנות נוכל להסיק?
המשפך שמעל מייצג עבורינו את תהליך רכישת המדריך השימושי לגוגל אנליטיקס(ספר אלקטרוני). במשפך ישנם 2 צעדים.
צעד 1 – הגעה לדף המכירה (5 המרה = 4.57%)
צעד 2 – תחלית תשלום (% המרה = 26.67%)
פעולת יעד(Goal) – סיימו רכישה (%המרה של פעולת היעד = 1.27%)
בסך הכל המספרים המופיעים בדוח הם מעט נמוכים, הייתי מחכה לפחות ל-1000 צפיות בדף מכירה.
אחוזי המרה סבירים מאוד. אני מזהה במשפך הזה 2 נקודות לשיפור. אחת – שינוי בדף מכירה על מנת לשפר את אחוז ההמרה של דף המכירה. ושניה – שינוי בתהליך הרכישה על מנת לשפר את % ההמרה של תהליך התשלום.
אפשרות פעולה נוספת היא להרחיב את המשפך. במילים אחרות להוסיף צעדים לתוך המשפך שלי על מנת לראות את פעולות הגולש ברזולוציה גבוהה יותר. או ליצור משפך נפרד למשל רק לתהליך התשלום, כמובן ברזולוציה גבוהה יותר. אפשות להסתכל פנימה אל פעולות ספציפיות של הגולש תעזור לי לגלות את הנקודה המדוייקת בה הגולש עוזב את המשפך.
עד איזה רמה להגיע בפירוט הצעדים תלוי רק בכם, בצרכים העסקיים ובמטרות הניתוח.
ספרו לנו על המסקנות שלכם, על קשיים או מקרים מעניינים בתגובות!