לעתים אנחנו בוחנים את ביצועי האתר שלנו על ידי נתונים בסיסיים; כלומר האם יש יותר תנועה, כמה גולשים נטשו את האתר, כמה זמן שהו באתר וכ”ו. בפוסט הזה אני רוצה לתת הסברים לגבי האופן בו גוגל אנליטיקס מודד את הנתונים הבסיסיים ואת המשמעות שלהם.
הנתונים כפי שהם מוצגים בסקירה הכללית (Audience Overview) נראים כך:
Sessions – פעילויות באתר
נתון המייצג את מספר הכניסות הפעילות שבוצעו לאתר בטווח זמן מסויים. סשן אחד מכיל בתוכו פעילויות שונות שמבוצעות בתוך האתר שלך כגון: צפייה במספר דפים באתר, ביצוע פעולות אינטראקטיביות, ביצוע רכישה של מוצר או שירות כלשהו, פעילות חברתית ועוד. כל הפעולות הללו משוכייות לביקור אחד מסוים.
הדבר דומה למבקר שבא לחנות שלך. הוא נכנס לחנות שלך וברגע זה מתחיל הסשן שלו הוא מסתובב בחנות בוחן ומסתכל על דברים אולי אפילו מדבר עם המוכרת ובסוף יוצא מהחנות, כאן מסתיים הסשן שלו.
אז איך זה קורה באתר האינטרנט שלך, הרי זוהי לא חנות פיזית שבה מאוד ברור מתי מתחיל ונגמר הסשן. למעשה ברגע שהגולש מגיע לאתר שלך וצופה בדף מסוים, מתחיל הסשן שלו. ברמה הטכנית מה שקורה זה כשאיזה שהוא דף מהאתר שלך נפתח במחשב של הגולש מופעל קוד גוגל האנליטיקס ששתלת בכל דפי האתר וכך גוגל אנליטיקס יודע שהסשן מתחיל.
עד כאן זה נשמע פשוט. אבל איך גוגל אנליטיקס יכול לדעת שהסשן הסתיים. בטח בעידן של היום כאשר כל גולש פשוט יכול לפתוח לשונית נוספת בדפדפן שלו או פשוט לעבור לגלוש בדפדפן אחר כאשר האתר שלך נשאר פתוח אצלו, פתאום מופיע לו הודעה של דואר נכנס והוא נגיש לאאוטלוק שלו לבדוק מיילים או פשוט הולך לאכול ארוחת צהריים ומשאיר את האתר שלך פתוח לאחר כך.
האמת היא שהוא לא יכול לדעת. גוגל עצמם הרבה זמן התעסקו עם הסוגיה הזו והגיעו לפתרון הבא. הסשן מסתיים במקרים הבאים:
- חוסר אינטרקציה של הגולש במשך 30 דקות. אם הגולש שלכם לא יעשה שום פעולה באתר במהלך 30 דקות או במקרה אחר שגוגל אנליטיקס לא ידע על כך שהסשן שלו יסתיים.
- במידה והגולש יכנס לאתר ממקור כניסה אחר (למשל אם הגולש נכנס דרך מנוע חיפוש ולאחר מכן דרך פייסבוק) יפתח עבור גוגל אנליטיקס סשן חדש.
- החל מחצות של יום חדש יפתח לגולש סשן חדש.
זה מה שגוגל עצמם אומרים על זה:
http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=2731565
משתמש חדש – New Visitore
משתמש חדש הוא מדד חשוב מאוד משום שהוא מציג בפועל את נפח הגולשים באתר הספציפי וגם את דירוגו ונוכחותו לעומת אתרים אחרים. כיצד גוגל אנליטיקס מחשב משתמש חדש?
בפעם הראשונה שגולש נכנס לאתר, גוגל אנליטיקס שותלת עוגייה (cookie) בדפדפן שלו, ולאחר מכן בכל פעם שהוא ייכנס לאתר- אותו גולש יזוהה באמצעות העוגייה. לא אין לכתובת IP שום משמעות במקרה הזה, גוגל אנליטיקס סופר את הגולשים בעזרת קוקיז. הבעיה עם הנתון הזה שאינו מייצג באמת את כמות האנשים שגלשו באתר שלך. משתמש חדש הוא עוגייה הנשתלת בדפדפן הגולש, אבל כיוון שישנם גולשים שמגדירים חסימה של קוקיז בדפדפנים שלהם או מוחקים מידי פעם את הקוקיז באופן אוטומטי וידני, נוצר מצב שגוגל אנליטיקס סופר מחדש משתמשים שאינם חדשים או או לא סופר בכלל גולשים המגיעים לאתר.
בעתיד כאשר יוניברסל אנליטיקס יהפוך להיות נחלת הכלל ומעקב אחר משתמשים יהיה חלק עניין שבשגרה ניתן יהיה לדעת די במדויק כמה משתמשים חדשים נכנסו לאתר.
Users – משתמשים
משתמש הוא כל גולש שנכנס לאתר וכבר יש לו עוגייה בדפדן שלו. משתמש מתייחס למספר המשתמשים הייחודיים שנכנסו לאתר. כלומר, אם גולש נכנס 17 פעמים לאתר האהוב עליו במהלך חודש, הוא נחשב משתמש אחד בלבד, ולכן הנתון הזה משקף במידה מסוימת את מספר הגולשים החוזרים באתר שלכם. אבל כן צריך להתייחס לנתון הזה בזהירות כיוון שאנליטיקס אינו יודע להבחין בכניסות של אותו הגולש ממכשירים שונים לאתר המבוקש. לדוגמא: בני גלש ביום שבת לאתר החדשות האהוב עליו מהמחשב האישי, מהטאבלט וממכשיר הסלולר. בני נספר באנליטיקס בתור 3 משתמשים, בעוד שבפועל מדובר באדם אחד. גם כניסות על ידי גולש מדפדפנים שונים מקשות על האנליטיקס לבצע מדידה מדוייקת. זאת משום שאנליטיקס איננו יודע להבחין בגולש הייחודי אם הוא גלש דרך דפדפן כרום, אקספלורר ופיירפוקס. מבחינתו דפדפן הוא משתמש בפני עצמו. כלומר, אם גולש ביקר באתר דרך 3 דפדפנים בטווח זמן מסויים, הוא ייספר כ- 3 משתמשים שונים.
דפים נצפים (Pageviews)
פשוטו כמשמעו, נתון המייצג את כמות הדפים הנצפים באתר ביחס לטווח זמן מסויים. כמות הדפים הנצפים מתייחסת לכל הדפים אשר נצפו על ידי גולשים יוניקים ובמהלך ביקורים באופן כולל. לדוגמא: ביום אחד היו 100 ביקורים באתר מסויים, בכל ביקור נצפו בממוצע 4 דפים. סה”כ דפים נצפים לאותו היום: 400.
כמה שהנתון הזה פשוט כך הוא נוח. אני תמיד אומר שאם אתם רוצים להשוות בין נתונים של תוכנות שונות pageviews יהיה הנתון הטוב ביותר לעשות זאת. הסיבה לכך שברוב התוכנות נתון זה נספר באופן זהה בגלל הפשטות שלו.
ממוצע דפים נצפים לביקור (Pages/Visit)
נתון המציג את המספר הממוצע של דפים נצפים לכל ביקור (Visit) באתר. כמות צפיות חוזרות של עמוד בודד מחושבת במדד זה. ממוצע דפים נצפים לביקור הוא מדד שימושי לבחינת התעמקות כללית בביקורים בעמוד. חישוב הנתון הוא פשוט למדיי: סך כל כמות הדפים הנצפים, חלקי מספר הביקורים באתר. ממוצע דפים נצפים לביקור הוא פרמטר שניתן להתייחס אליו גם בממדים אחרים כגון: מדינה, סוג המבקר או מערכת הפעלה סלולארית.
נתון זה מייצג עבורנו את רמת ההתעניינות של הגולשים באתר שלנו. כמו כל הנתונים הממוצעים גם נתון זה הוא כללי מאוד ולכן היזהרו מלהסיק ממנו מסקנות. השתמשו לפחות בהצלבה של כמה נתונים כדי לעשות זאת, למשל השוואה של נתון זה בין תקופות שונות או השוואה בין נתון זה לאחוז הנטישה.
זמן שהייה של ביקור ממוצע באתר (Avg. Visit Duration)
סך משך כל הביקורים חלקי מספר הביקורים באתר. עכשיו השאלה המעניינת היא איך גוגל אנליטיקס מחשב את זמן השהייה של הגולש, בהתחשב בעובדה שציינו קודם שגוגל אנליטיקס לא יודע מתי הגולש מסיים את ביקורו באתר.
כך זה קורה באמת…
הגולש מגיע לאתר שלך ונפתח לפניו דף אינטרנט 1, בדף זה כמו בכל דפי האתר שלך מופיע קוד גוגל אנליטיקס. קוד זה מופעל עם עליית הדף. כאשר מופעל קוד אנליטיקס יחד עם עוד הרבה נתונים אחרים מועבר נתון “תווית הזמן” או Time Stamp. בעזרת נתון זה מקבל גוגל אנלטיקס את היום ואת השעה בה הגולש הגיע לדף המסוים, במקרה שלנו דף 1. לשם הדוגמא נניח שזה קרה היום בשעה 8:00.
לאחר מכן הגולש מקליק על קישור מסוים באתר ועבור לדף 2. אותו דבר קורה גם בדף הזה. קוד אנליטיקס מופעל ותווית הזמן מועברת לשרתי אנליטיקס, נניח היום בשעה 8:10.
לאחר מכן הגולש עובר לדף 3, ושוב אותו סיפור והפעם נגיד שזה קרה בשעה 8:25.
ובסופו של דבר הגולש עוזב את האתר על ידי סגירת הדפדפן.
על מנת לדעת כמה זמן שהה הגולש בדף 1 גוגל אנליטיקס עושה השוואה בין תוויות הזמן. הגולש הגיע לדף אחד בשעה 8:00 ולדף 2 בשעה 8:10 – זה אומר שבדף 1 הוא שהיה 10 דקות. בדיוק באותה צורה מחושב זמן שהייה בדף 2 שיהיה 15 דקות.
שימו לב שגוגל אנליטיקס לא יודע כמה זמן היה גולש בדף 3, וזאת בגלל שאין לו תווית זמן של שעת היציאה מהאתר. גוגל אנליטיקס לא יודע כמה זמן הגולש שלכם היה בדף האחרון באתר שלכם! באסה…
זמן שהייה לביקור הוא חיבור של זמני השייה או השוואה בין תווית זמן הראשונה והאחרונה בביקור, במקרה שלנו זה יהיה 25 דקות.
שיעור הנטישה (Bounce Rate)
מדד אשר מטרתו להעריך את האיכות והרלוונטיות של התוכן באתר עבור הגולשים.
נטישה בגוגל אנליטיקס נחשבת צפייה בדף בודד במהלך ביקור באתר או בדף נחיתה. זהו מדד שאנשי SEO אוהבים במיוחד וכנראה בגלל זה הצליח להתפרסם יותר מאחרים. אני לא חושב שהוא מיוחד או שיש לו השפעה יתרה או שתצליחו להסיק ממנו מסקנות יותר מאחרים. יותר מזה זהו נתון מוגבל מאוד ואני בדרך כלל מציע להתאים אותו באופן ידני לאתר או לדף נחיתה.
לא אפרט כאן על הנתון הזה יותר מדי ואלה מבינכם שרוצים לקרוא עליו עוד מוזמנים לקרוא את המאמר: מהו אחוז נטישה (Bounce Rate)? ודווקא אדבר קצת על התאמת אחוז הנטישה לאתר.
כדי שבעלי אתרים יוכלו להבחין במקרים בהם שיעור נטישה גבוה איננו סימן לתוכן בעייתי באתר, ישנה אפשרות להשתמש בהתאמה של אחוז הנטשה: Adjusted bounce rate. הרעיון הוא ליצור אירוע (Event) כאשר הגולש מבלה במשך זמן מסויים בעמוד או מבצע פעולה כל שהיא שאינה בכרח גורמת למעבר לדף אחר באתר. בעל האתר יכול לקבוע מהו משך הזמן אותו מבלה הגולש בדף יגרום לאותו הביקור לא להיחשב כנטישה. זה יוכל להיות 15 שניות אם דפי האתר שלכם עמוסים בתוכן ואתם רוצים לתת לגולש זמן לעקל את מה שהוא רואה או 7 שניות אם מדובר בדף נחיתה פשוט.
על ידי התאמה של אחוז הנטישה לזמן השהייה נוכל לקבל נתון אמיתי יותר של ביקורים שהסתיימו בנטישה וכך נוכל להסיק מסקנות נכונות יותר על הרלוונטיות של התנועה המגיעה לאתר או לדף הנחיתה שלנו.
אחוז ביקורים חדשים (% New Visits)
ברגע שהגולש מגיע לאתר גוגל אנליטיקס שומר עבורו עוגיה בדפדפן והגולש נחשב כגולש יחודי. אורך החיים של עוגיה הינו שנתיים. אם זהו ביקור ראשון של גולש זה באתר, כלומר לא קיימות עוגיות אנליטיקס קודמות, הרי שביקור זה יחשב כביקור חדש. אם קיימות עוגיות הרי זהו ביקור חוזר.
דוגמא:
מבקר א’ בא לאתר ב-1/1 ואחר כך ב-4/1
מבקר ב’ בא לאתר ב-31/12 ואחר כך 3/1
כאשר נסתכל על נתונים בחודש ינואר נראה 33% של ביקורים ממבקרים חדשים.
זה קצת מבלבל בגלל שיחידת בסיס של אנליטיקס היא ביקור.
נתון זה מייצג עבורינו האם הפרסום שאנו עושים מגיע לקהלים חדשים.