קרה לכם פעם שאתם מקדמים אתר, שלכם או של מישהו אחר. והאתר ממש לא רע וגם מתקדם מאוד יפה. אבל כשהוא מגיע איפה שהוא לאמצע של דף הראשון, זה כאילו קיר בטון מיוחד, עמיד נגד פצצות אטום… בפוסט הזה אנסה לענות על השאלה: מדוע זה קורה?
מאפיין מעניין שלדעתי יכול לעזור לנו לתת תשובה בעניין הזה, הוא שאנו רואים יותר ויותר אתרים בעלי מספר קישורים לא גבוה במקומות הראשונים בתוצאות האורגניות של גוגל. אילו רק לרגע נניח שמיקום האתר בחמישיה הראשונה אינו נקבע על פי כמות קישורים… אז לפי מה?
קידום אתרים על פי נתן קריידרמן
אני לא מתיימר להגיד בוודאות של 100% שאני יודע מה הוא האלגוריתם של גוגל. אני בטוח שאף אחד לא יגיד את זה, מי שכן יודע וגם מי שלא יודע. הסיבה לפסקה הזו היא שהמושג קידום אתרים הוא מושג מאוד רחב בשפה העברית. ואני רוצה שנקבע בסיס שממנו נוכל לפתח את השיחה הזו.
ואני לא סתם אומר בעברית. כי SEO בתרגום מילולי מאנגלית זה – התאמה למנועי חיפוש או אופטימיזציה למנועי חיפוש. כלומר בעברית המושג הנכון יותר הוא קידום אתרים בתוצאות האורגניות של מנועי חיפוש או קידום אתרים אורגני. לכן מעכשיו אקרא לקידום אתרים – קידום אתרים אורגני.
מבחינתי קידום אתרים אורגני מורכב מ-3 מרכיבים עיקריים. קידום אתרים זה כמו עוגה. קודם כל צריך להכין את הבצק (אופטימיזציה פנימית), לוקח הרבה זמן והרבה מאמץ ללוש את כל העיסה הזו ובסוף התהליך עדיין אין מה לאכול… המרכיב השני הוא הקישורים (אופטימיזציה חיצונית), וכאן יש מספר אפשרויות טכניות, כגון: החלפת קישורים, כתיבה ופיזור מאמרים ברשת ועוד. זה הקרמים והתוספות של העוגה, פירות, גלידה, קצפת J
והמרכיב השלישי הוא החום. אלה הם הגולשים. האינטראקציה של הגולשים עם האתר היא זאת שמבשלת את העוגה. צריך להיות מאוד עדין ולא לשרוף את העוגה בטעות, מצד שני חום נמוך מדי פשוט מייבש את העוגה ואז היא יוצאת לא טעימה ואף לא באמת רוצה לאכול אותה. כנראה שהאינטראקציה של הגולשים שלכם עם האתר היא תהיה המפתח להבדל בין מקום 1 ומקום 5.
גוגל אנליטיקס יוכל לעזור אך ורק בעבודה על המרכיב השלישי. במקרה הזה מבחינתי מדידת זמן עליית הדפים בעזרת גוגל אנליטיקס, כפי שמוצג בפוסט המצוין של פבל ישראלסקי, שייך באופן ישיר לאינטראקציה של הגולש עם האתר. בוודאי שאם הדף עולה לאט, זה פשוט מעצבן…
בואו ננפץ איזה מיתוס
אחוז נטישה (Bounce Rate) גבוה גורם לירידת האתר בתוצאות החיפוש האורגניות.
חחח… זה כמו להגיד: כל מי שנוסע לאט בכביש המהיר המשטרה תעצור אותו. אני יודע שלחלק מכם זה מיד מעורר חשדות ופחדים, בלי שום קשר למהירות. אבל בואו נתייחס רגע למהות הדוגמא.
על מנת לקבוע מה זה “לאט” אנחנו צריכים נקודת ייחוס. כלומר מהירות מסוימת שלגביה נוכל להגיד: זה “לא לאט”. מה היא נקודת הייחוס לגבי באונסרייט?
דבר שני שצריך לקחת בחשבון לגבי הבאונס-רייט או למעשה לגבי כל מדד בגוגל אנליטיקס, שב-99% מדד בודד לא יוכל להיות מייצג של מגמה.
לדוגמא: כתבתי פוסט בנושא מסוים בבלוג, בפוסט אני מפרסם טבלה מאוד מעניינת ובה נותן השוואה כל שהיא. הפוסט זוכה להצלחה ולפרסום רב. הרבה גולשים נחשפים לפוסט ונחשו מה, הם מוסיפים אותו למועדפים. מדי פעם הם נכנסים לפוסט על מנת לחזור לנתוני הטבלה שפרסמתי, מסתכלים, משווים וסוגרים את הדף. אחוז הנטישה גדל? כן. הגולשים מרוצים? כן.
דוגמא נוספת: אם כבר נניח שגוגל משתמשים בנתוני גוגל אנליטיקס שלכם, גם אם לא באוםן ישיר אז באופן עקיף כנראה שכן. כמובן שהם תמיד יכחישו את זה… אבל נניח שכך הדבר ו-Bounce Rate הוא מדד על פיו גוגל מדרגים את האתר. אז השאלה הבאה שנשאלת היא: ה-Bounce Rate של מה? של האתר באופן כללי? באונס רייט של תנועה הבאה מתוך גוגל אורגני (google/organic)? אולי Bounce rate של ביטוי מסוים (keyword) מתוך התנועה של באה מגוגל באופן כללי?
כי כמעט תמיד מדד בודד לא מייצג מגמה.
אני לא מתכוון להגיד חס וחלילה שלמדד הזה אין שום השפעה על מיקום הביטויים בגוגל, בהחלט יש. אפילו כתבתי על כך בפוסט: מי רוצה 0% Bounce Rate? אני רק אומר שהרבה פעמים מתייחסים למדד הזה באופן מוגזם מן הראוי.
איזה מדדים או תהליכים הקשורים ל-SEO נוכל לנתח?
1. CTR של המודעות שלנו המופיעות בתוצאות החיפוש האורגניות.
תחת זה אני כולל גם את הקופירייטינג של המודעות, וודאי שלא צריך לזלזל בקופירייטינג, וגם את המיקום של המודעה. זה קצת דומה לפרסום הממומן בגוגל וקצת שונה. הדמיון הוא שאלה מודעות טקסט מאוד דומות, כנראה שזוהי חלטה שיווקית של גוגל לעשות פרסום מאוד דומה לתוצאה האורגנית. והשוני הוא באורך המודעה, כלומר כמות התוכן שנוכל להכניס בתוכה, ושליטה על המיקום… יהיה מאוד קשה לקבוע מיקום ספציפי למודעה אורגנית.
נ.ב. מי שהוא שאל אותי: האם אפשר למדוד בעזרת גוגל אנליטיקס את מיקומי ביטויי המפתח בתוצאות האורגניות?
לפי הבדיקה שאני ערכתי זה אפשרי. לא מצאתי קוד פתוח לעניין הזה ברשת. אם מישהו מכיר או מוצא, אשמח אם תוסיפו אותו לתגובות. אם לא נמצא, יהיה צריך לפתח 🙂
2. ROI (החזר על השקעה). נוכל לבודד את הנתונים שקשורים לתוצאות האורגניות של מנועי החיפוש על מנת לקבל מושג, האם זה משתלם בכלל? ואיזה השקעה יכולה להיות משתלמת?
3. אילו ביטויי מפתח הביאו לרכישות / פניות. אם ניקח את המושג הרחב יותר של המדד הזה, זה ישמע משהו כמו: אילו ביטויי מפתח גורמים להמרות (Conversions).
4. מה האינטראקציה של הגולש הבא מתוך גוגל אורגני. זמן שהייה באתר, כמות דפים נצפים, זמן שהייה בדף מסוים, באונס-רייט ועוד. כמובן שלכל עסק או תחום צריך לבחור את המדדים המייצגים שלו. לרוב אתרי האינטרנט אופן צריכת התוכן יהיה חלק חשוב למדידה.
לסיכום:
- דירוג האתרים על ידי גוגל נשען על אופטימיזציה פנימית, חיצונית ואופן התנהגות הגולש באתר.
- בעזרת גוגל אנליטיקס נוכל לנתח את האינטראקציה של הגולשים שלנו עם האתר שלנו.
- בעזרת גוגל אנליטיקס נוכל להבין טוב יותר מה הגולשים שלנו מחפשים באתר או מה הם חושבים על מה שמצאו עד עכשיו.
- עלינו לבחור את המדדים המייצגים אינטראקציה חיובית או שלילית עם האתר ולפעול על פי הניתוח של הנתונים שקיבלנו.