כמנהלי אתרים, אחת המטרות המרכזיות שלנו היא לקבל יותר מהגולשים שלנו, יותר ביקורים, ביקורים יותר ארוכים, מבקרים שישאירו יותר פרטים ואם יש לנו אתר מסחרי בטוח שנרצה שהגולשים שלנו יקנו יותר.
אז איך נדע האם הפרסום שאנחנו משקיעים והאתר שבנינו הם באמת הטובים ביותר בכדי להשיג מטרות אלו?
אחת הדרכים היא פשוט לנסות גרסאות שונות, למדוד מה עובד יותר טוב ולהשוות, כלומר, לעשות A/B טסטינג!
A/B טסטינג מאפשר לנו לבדוק בו זמנית גרסאות שונות, וכך במהירות רבה יחסית, ועם תכנון נכון, נוכל לגלות מהי הדרך הנכונה להכפיל ואף לשלש את שיעור ההמרה ולפעמים אף יותר!
מידע נוסף על איך להפעיל A/B טסטינג בעזרת גוגל אנליטיקס ניתן למצוא במאמר:
מה זה A/B טסטינג ואיך מפעילים את הניסוי בפועל?
איך לעשות A/B טסטינג יעיל?
נשמע פשוט, לא? אבל תהליך כזה של בדיקה ידרוש ליצור דפי נחיתה שונים או מודולים שונים באתר בלא מעט תקציב וזמן.
אז איך עושים את זה בצורה יעילה באמת?
כדי להפוך את הניסוי שלנו ליעיל נצטרך להיות מאוד ממוקדים ולעשות עבודת הכנה טובה. זהו אמרתי את זה. גיליתי לכם את הסוד 🙂
במאמר הזה אני רוצה שביחד נבחן את הפרטים השונים שנרצה לבחון בניסוי ונקנח בכמה טיפים של מומחים.
לפני שאנו קופצים ומחליטים מה אנו רוצים לבחון עלינו לקחת צעד אחורה ולענות על שתי שאלות מהותיות:;
1. שיפור של איזה דף יביא את התועלת המקסימלית?
בדרך כלל אמליץ להתחיל מדפי המכירה / דפי המוצר / דפי נחיתה. כל הדפים האלה שמטרתם לשכנע את הגולש לקנות או לפנות. בדרך כלל הכסף מתבזבז שם או בדפי תהליך הרכישה. שינויים קטנים יכולים להיות מאוד משמעותיים.
2. מה לשנות בדף שבחרתי?
אני מקווה שכבר בחרתם את הדף שאת הפעילות שלו אתם רוצים לשפר כי עכשיו אנחנו ננסה לענות על השאלה המהותית השנייה. מה לשנות?!
אילו מרכיבים נבחן? ואיזה גרסאות נייצר?
הדף שבחרתם מורכב מאלמנטים רבים, לכן בשלב הראשון נתכנן מה רוצים לבדוק ואיך למדוד! כאשר מתכננים טסט לאלמנטים השונים של הדף חשוב להבין את משמעות האלמנטים בתהליך המכירה ואיזה מדד או מדדים יעזרו לנו לבחון את השינוי שעשינו.
אני מתייחסת לדפי נחיתה/מוצר/מכירה כאל שיחת המכירה שלכם. פשוט תתרגמו את שיחת המכירה שלכם לתוך דף המכירה שלכם. הציגו את הדברים בהתאם לסדר בו אתם מסבירים ותדגישו אותם לפי סדר החשיבות שלהם במהלך שיחת המכירה.
1. כותרת העמוד
כותרת מוצלחת היא שתגרום לגולשים להחליט האם להמשיך ולבדוק מה יש לאתר להציע או לנטוש אותו!
כותרת היא המגנט או הדבק הראשוני של הגולש לדף.
זה דומה למבט הראשון של הלקוח הפוטנציאלי על החנות שלכם וההחלטה להציץ.
זה שלב חשוב, אבל לא הכי חשוב.
לוקח לנו מספר שניות לעבור על הכותרת ועוד שניה להחליט האם להישאר או לצאת.
כאשר הדף שלכם עמוס והכותרת לא בולטת או לא מובנת, הגולשים ינטשו בערך אחרי 7-15 שניות.
כמובן ששיפור כותרת הדף אמור להקטין את אחוז הביקורים בהם הגולש נשאר פחות 7-15 שניות (זמן נטישה אופטימלי תלוי במבנה ועומס הדף)
שימו לב שכדי להוריד את אחוז הנטישה שלכם תצטרכו לפעול בשני כיוונים שונים.
מצד אחד לשפר את הכותרת או אלמנטים אחרים שמטרתם לעצור את הגולש או לעניין אותו, ומצד שני למקד את הפרסום לקהלי היעד הרלוונטיים.
מיקוד הפרסום גם אמור להקטין את אחוזי הנטישה.
על מיקוד הפרסום עוד נרחיב.
מה צריך לבדוק כדי להגיע לכותרת הטובה ביותר?
מה כותבים?
זה נשמע טריוויאלי שהמסר שאנחנו מעבירים לגולש בכותרת הוא חשוב ומשפיע, אבל מה המסר הנכון?
אולי הוא צריך להיות טיזרי ומסקרן או דווקא מסר ברור עם מענה לצורך או אולי הוא צריך להיות בכלל מרגש ונוגע ללב? או שדווקא עובדות ומספרים?
איך מתחילים את השיחה עם הגולש? נקודת מגע ראשונית זו יכולה להיות מכרעת בכל תהליך המכירה.
איך מציגים?
אחרי שבחרתם במסר שישיג את המטרה, השלב הבא יהיה למצוא את העיצוב שישיג את אותה מטרה. מהו הפונט? באיזה גודל וצבע צריכות להיות הכותרת?
יש לבחון סוגים שונים של מסרים ועיצובים שונים ולראות מה ישאיר את הגולש בעמוד, ואיזה מהמסרים והעיצובים יגרמו לו לבצע את הפעולה העסקית לה אנו מצפים, לדוגמא: פניה או רכישה.
אין שום צורך להגזים הגולש אינו עיוור. המטרה שלכם בשלב הזה היא רק לעניין אותו.
דוגמאות לכותרות:
דוגמא לכותרת טובה שמעוררת את תשומת הלב של קהל היעד ועושה מה שנקרא בשפת העם “הפוך על הפוך” –
“גברים ש”יודעים הכל” אינם מוזמנים לקרוא עמוד זה”
דוגמא לכותרת טובה שמשדרת “קצר וקולע” –
“5 דברים שצריך לדעת לפני שרוכשים מצלמה!”
לעומת כותרת שמשדרת “זה הולך להיות ממש מייגע” –
“לפני שרוכשים מצלמה צריך לעשות תחקיר מקדים”
2. התוכן
איזה יופי! הצלחנו לעניין את הגולשים שלנו יותר ועכשיו אנחנו רוצים לשכנע אותם לעשות את מה שאנו מציעים להם. כל האלמנטים, תמונות וטקסטים השונים בדף הם חלק מהשיחה שלנו עם הגולש שמטרתם היא לגרום לו ללחוץ על הכפתור שמופיע בהמשך או למלא ולשלוח פרטים מזהים. החלק שמניע את הגולשים להפוך ללקוחות או להצטרף לרשימת התפוצה.
אם תצליחו לקחת את הגולש שלכם ביד ולהוביל אותו אל היעד הקסום שהוא כפתור הפעולה שלכם הצלחתם לשפר ואתם אמורים לראות יותר גולשים מתעניינים. כלומר זמן שהייה הממוצע של הגולשים אשר לא נטשו אמור לעלות ויותר גולשים אמורים להיחשף לכפתור קריאה לפעולה שלכם.
מה צריך לבדוק כדי להגיע להנעה לפעולה הטובה ביותר?
מה כותבים? קודם כל תחליטו מה אתם רוצים להגיד לגולש שלכם ואולי תופתעו לגלות את כוחה של המילה, גם מילה אחת יכולה להשפיע בצורה משמעותית על אחוזי ההמרה. אני תמיד מציעה שהמסרים יהיו קצרים וברורים. אין צורך להעמיס בתיאורים אם את הגולש שלכם מעניינים נתונים טכניים ולהיפך. ואם אתם לא יודעים איפה להתחיל אז תתחילו ללמוד את הלקוחות שלכם. תשאלו אותם מה שכנע אותם? למה הם החליטו לעבוד איתכם או לקנות? איך מציגים?
בבקשה תדאגו לשמור על התוכן קריא ובגודל הגיוני. אין צורך להעמיס את הגולש בפרטי מידע שונים שהוא מתישהו יצטרך כדי לקבל החלטה האם לפנות או לקנות. דאגו לחלק את התוכן לחלקים בדומה למבנה שיחת המכירה שלכם. הציגו מקסימום 2 נקודות מלבד הכותרת בחלק העליון של הדף ופזרו את שאר התוכן בהמשך. כמובן שיש לקחת בחשבון גם את המוצר שאתם מוכרים, כך שהתוכן יגדל ויקטן בהתאם לסוג מוצר ומחיר שלו.
מוצר חינם = תוכן קצר ומוצר יקר תוכן יהיה ארוך ככל הנראה.
3. כפתורי קריאה לפעולה או הצעה שלא ניתן לסרב לה
כמה חבל יהיה שאם עד עכשיו עשיתם עבודה טובה והגולש לא נטש ואף התעניין בשירות או המוצר שלכם ועכשיו כשהוא כבר מוכן לעשות את מה שצריך כדי להמשיך הוא לא מצליח להבין מה הוא אמור לעשות.
זו בדיוק המשמעות של קריאה לפעולה לא מובנת או לא בולטת מספיק או אולי לא אטרקטיבית מספיק.
בפוסט מצוין בנושא כפתורי קריאה לפעולה תוכלו למצוא מידע נוסף בנושא:
כפתורי קריאה לפעולה.
מה כותבים? אני מאוד לא אוהבת את הכפתור המשך אם מה שאתם מציעים לגולש זה לשלם אז שיהיה כתוב לתשלום ואם להוסיף לעגלת הקניות אז הוסף לעגלה או הוסף לעגלת הקניות. אם יש צורך לציין פרטים נוספים כמו שמירה על סודיות או אם כחלק מתהליך המכירה אתם מציעים מתנה או מבצע מיוחד בשלב הזה אז כל אלה צריכים להיות מקושרים לכפתור הקריאה לפעולה גם בתוכן וגם וויזואלית.
איך מציגים? איפה למקם את כפתור הקריאה לפעולה? בחלק העליון, בעליון ובתחתון? כמה פעמים להציג אותו פעם אחת או שלוש? באיזה גודל או צבע רקע? נסו את כל האפשרויות! תזכרו את המטרה של כל השינויים האלה ואם הכפתור שלכם כבר תופס חצי מעמוד הנחיתה ורואים אותו על גבי מסך המחשב אפילו מהצד השני של החדר ושום דבר עדיין לא משתפר, הבעיה היא לא בגודל הכפתור…
4. מבנה העמוד
מומלץ לבחון מספר ורסיות של מבנה הדף. אפשר לבדוק דף ארוך לעומת דף קצר, אפשר לפזר את האלמנטים השונים בסדר ובגדלים שונים. מבנה הדף הוא המבנה של שיחת המכירה שלכם. כאשר אנו בודקים מבנה שונה המשמעות היא שאנו נצטרך ליצור מספר שיחות מכירה במבנה ובלוגיקה שונה ולראות איזה מהן יעילות יותר או פחות מאחרות. וזה לא רק להזיז חלקים שונים בדף כי זה נראה לנו יפה, זה לא זה.
בואו נסתכל ביחד על כמה דוגמאות
באחד הבלוגים של corbett barr – נמצא דוגמא מצויינת לכותרת.
גם מבחינת התוכן שמשדר פשטות ואיזו שהיא הבטחה כנה להיות קצר וענייני.
ומצד שני גם עצוב הכותרת נעשת פה עבודת מחשבה ורואים את זה.
אני מניחה שהבחירה להפוך את הכותרת ללבנה ובתוך רקע נבעה מהרצון להפריד בין תוכן הבלוג לכותרת הכללית ובמטרה להקל על הקוראים לקרוא את המאמרים בקלות. שחור על גבי לבן.
ולמרות שזוהי כותרת לבנה ונמצאת על רקע צבעוני,אנחנו בקלות מבינים מה כתוב בה וזה לא מהווה מכשול לקריאה.
והשוס האמיתי פה הוא כפתור קריאה לפועלה get updates שנמצא בסוף הכותרת.
היופי בכפתור זה שהוא בולט מצד אחד ומצד שני לא מעצבן…
בדף נחיתה של חברת AIG לביטוח רכב ניתן לזהות את המבנה הקלאסי של דפי לידים. כותרת שבסופה הקריאה לפעולה (מזכיר לכם משהו?) והדף עצמו מחולק ל2 חלקים. התוכן, שחור על גבי לבן עם 3 תועלות מובלטות וקריאה לפעולה שבמקרה שלנו זהו טופס עם כותרת וכפתור… קלאסי נכון ? 🙂
לטעמי הלוגואים גדולים מדי. הייתי מקטינה אותן, מוציאה אותם מתוך החלק הלבן ומעבירה אותם מעליו.
את הכותרת מגדילה באופן משמעותי ואת התועלות הופכת למשהו קצת יותר מדיד וממשי.
האם זה יעלה את אחוז ההמרה? אם לא תבדקו לא תדעו…
כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לשמור על הטסט שלכם יעיל וממוקד
אחרי שיצרנו את הגרסאות השונות לבדיקה, ורגע לפני שנתחיל בבניית הבדיקה, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבצע בדיקה יעילה ואיכותית:
• בדוק מוקדם ולעיתים קרובות:
זמן זה כסף! אתם רוצים להשיק מוצר חדש? לנסות שיטת פרסום חדשה? מבצע חדש? ככל שתקדימו לבצע בדיקות ולהגיע למסקנות תקדימו להגדיל את המכירות והרווחים.
• בצע בדיקות במקביל:
חשוב שתריצו את הגרסאות השונות לבדיקה במקביל ולא אחת אחרי השנייה. כך תחסכו זמן ויותר מזה תקבלו תוצאות מהימנות שאינן מבוססת על עיתוי.
• בצע בדיקות על פלח גולשים נבחר:
להבין או להחליט על איזה פלח קהל מבוצע הניסוי חשוב לא פחות מליצור את הורסיות לדפי הנחיתה. במקרים רבים נרצה לבצע את הניסוי על גולשים חדשים בלבד ולא על כלל המבקרים באתר.
• הקשב לתוצאות:
אל תזרקו את המספרים לפח! אם תוצאות הבדיקה מצביעות על גרסא שעובדת טוב יותר אז היא המנצחת, גם עם אהבתם יותר את העיצוב של הגרסא השנייה. הרי בדיוק בשביל זה עשיתם בדיקה לא?
• הרץ בדיקות מספיק זמן:
הרצת בדיקה לזמן קצר מדי עלולה להטות את התוצאות ! תנו למספיק מידע להצטבר לפני שאתם מקבלים החלטות
עכשיו אחרי שגיליתי לכם את הסודות הכמוסים של הדרך היעילה ביותר לעשות A/B טסטינג כל שנותר לכם לעשות הוא פשוט להתחיל להתנסות, לנסות ולהרוויח הרבה יותר! בהצלחה.
שתפו אותנו בתגובות ובהצלחות שלכם, שאלות או סתם אם בא לכם לדבר…