כשאנחנו בונים עמוד נחיתה לאתר שלנו יש לנו מטרה אחת מרכזית מול העיניים. לדוגמא, לגרום למשתמש לבצע רכישה, להשאיר ליד או להירשם לרשימת התפוצה של האתר שלנו. איך נדע שהעמוד שבנינו אכן מספק את הסחורה? לפעמים שינוי קטן בניסוח, בצבע הכפתור או במיקום האלמנטים על הדף יכולים לעשות את ההבדל.
תהליך של ייעול ושיפור תהליכים באתר נקרא אופטימיזציה וישנה חשיבות גדולה לתחזוקה מתמדת של האתר ובדיקת הביצועים. ככל שעמוד נחיתה יהיה קל ונוח לשימוש, אסטתי ומזמין לביצוע פעולה, כך נוכל לשפר את יחס ההמרה.
מהו ה AB טסטינג?
AB טסטינג הוא מנגנון חינמי של האנליטיקס שמטרתו לחשוף את המשתמש לשתי גרסאות שונות של אותו העמוד על מנת לבדוק איזה גרסא תביא יחס המרה טוב יותר. אז איך מתחילים?
מתחברים לחשבון האנליטיקס ותחת הדוחות הסטנדרטיים ניגשים לתוכן ובוחרים ב”ניסויים”.
בוחרים בעמוד שאותו נרצה לבדוק. ניתן לבחור כל עמוד בעל מטרה ברורה-לדוגמא עמוד נחיתה לביצוע רכישה,טופס יצירת קשר וכו, כדאי לבחור בעמוד שיש לו יחס המרה נמוך שנרצה לשפר. לפני שנתחיל בניסוי מומלץ לבחון את האלמנטים המרכיבים את העמוד שהחלטנו לבדוק ולנסות לשער מה עשוי לגרום לשיפור הנתונים. בהתאם להשערות שנעלה, נבנה את עמודי הגרסאות.
מומלץ להכין גירסא שונה לכל שינוי שנרצה לבחון, כדי שנוכל להסיק מסקנות מדוייקות. אפשר לנסות לבצע שינוי מהותי בכל העמוד, בטקסט, בתמונות, בצבע הרקע. לנסות להסתכל על העמוד שלנו מזווית אחרת ולבדוק איך ניתן להעביר את אותו המסר בצורה שונה.
לאחר הזנת הכתובת מתחילים בניסוי.
שלב 1, הגדרת מטרת הניסוי
יש לתת שם לניסוי, מומלץ לתת שם בעל משמעות הגיונית כדי שאם ניצור מספר ניסויים נוכל לדעת מה תפקידו של כל אחד מהם. בניסוי שבדוגמא נבדוק את גודל הפונט של הטקסט בעמוד.
מטרת הניסוי: נחליט מה נרצה לבדוק או לשפר? לדוגמא- הכנסות, לידים, יחס המרה, שיעור יציאה מהעמוד ועוד.
אחוז מהתנועה שייכלל בניסוי: נחליט לאיזה אחוז מבין המבקרים שלנו נציג את עמוד הבדיקה. אם חשוב לנו לקבל את התוצאות בהקדם, נציג את עמוד הבדיקה לאחוז גבוה מתוך המבקרים (50%-100%), לעומת זאת עם מדובר בשינוי קיצוני בתוכן העמוד, שינוי שרמת הסיכון בו היא גדולה, מומלץ להתחיל באחוזם נמוכים יותר של חשיפת הבדיקה(1%-25%).
התראות דוא”ל: לגבי שינויים חשובים ניתן לבחור מייל או מספר מיילים לקבלת עדכונים אודות השינויים.
באפשרויות המתקדמות (Advanced options): נוכל לבחור זמן מינימלי להרצת הניסוי, כאן יש לנו 3 אפשרויות:
- הניסוי מסתיים אחרי 3 חודשים באופן אוטומטי.
- גוגל מכריז על המנצח.
- בעל האתר מחליט לעצור את הניסוי ביוזמתו.
ניתן להחליט על זמן מינימלי קצר מזה אבל אז גוגל לא יוכל “להכריז על מנצח”. כמו כן, באפשרויותה מתקדמות נוכל להגדיר סף הביטחון, ככל שסף הביטחון גבוה יותר כך ייקח לגוגל יותר זמן להכריז על מנצח ונוכל להיות יותר בטוחים בתוצאה.
שלב 2, הגדרת גרסאות הניסוי
יש להזין את כתובות עמודי הבדיקה ואת עמוד המקור. ניתן להזין עד 8 גרסאות שונות של העמוד. כמו כן, ניתן להריץ במקביל עד 12 ניסויים.
שלב 3, הגדרת קוד הניסוי
ניתן לבחור בין שתי אפשרויות- להעביר את הקוד להטמעה על ידי מתכנת או מנהל האתר או להטמיע את הקוד באופן עצמאי. יש לוודא שמוטמע קוד מעקב אנליטיקס גם בעמוד המקורי וגם בכל עמודי הניסוי. לאחר מכן יש להדביק את הקוד שמופיע בתיבה אחרי פתיחת תג הכותרת בראש העמוד המקורי.
שלב 4, אימות הניסוי
המערכת צריכה לזהות את הטמעת הקוד ולאחר מכן ניתן להתחיל את הניסוי. ב 24-48 שעות הראשונות לתחילת הניסוי, לא יוצגו עדיין תוצאות. לאחר מכן נתחיל לראות את כמות האנשים שהגיעו מעמוד הניסוי לעמוד תודהעמוד סיום הרשמה וכו. כך נראה ניסוי בתהליך, כל עוד לא הוכרז עוד מנצח…
דגשים לניסוי מוצלח
- ניסוי שכזה יכול לקחת מספר שבועות עד הכרזת העמוד המנצח, נדרש מדגם מייצג של מבקרים על מנת שמגמות הניסוי יתייצבו וניתן יהיה להסיק מסקנות נכונות מתוצאות הניסוי. לכן, יש להיעזר בסבלנות לתוצאות.
- ככל שמספר גרסאות הניסוי יהיה גדול יותר כך תקופת הניסוי תהיה ארוכה יותר, שכן יהיה צורך במדגם גדול יותר של מבקרים כדי לבדוק כל גירסא כזו.
- מומלץ להימנע מלהריץ מספר גרסאות ניסוי בו זמנית, במיוחד אם מדובר בבדיקת אותו העמוד.מצב כזה יקשה על ניתוח הנתונים.
- לאחר בחירת המנצח צריך לזכור להשאיר באוויר רק את הגירסא המנצחת, מומלץ לא לשנות את כתובת עמוד המקור(כדי לשמור על הדרוג שלו והוותק שלו) אלא לשנות את התוכן שלואלמנטים בעמוד למה שהוכרז על ידי האנליטיקס כמנצח.
- חשוב לבצע ניסויים מהסוג הזה בתדירות גדולה, גם אם האתר שלנו מגיע לתוצאות יפות, כמות המשתמשים עולה, ההכנסות גדלות והאתר מטפס לעמודים הראשונים בחיפושים של גוגל, לא אומר שאין מה לשפר ולייעל.
לסיכום, בעלי האתרים צריכים להבין, שאופטימיזציה מתמדת של האתר הינה פעולה הכרחית המובילה לתוצאות ישירות של שיפור יחס ההמרה וגידול ברווחים.
אשמח לשמוע סיפורי הצלחה על ניסויים שערכתם באתרכם 🙂