לאחרונה שתי מפלצות תוקפות את משתמשי גוגל אנליטיקס. האחת היא Not provided והשנייה היא Not set. בפוסט הזה נסקור את מקור של כל אחד מהם ואציג מספר דרכים להתמודד איתם.
לפני הכל אני רוצה להבהיר שכל אחת מהמפלצות האלה היא שונה במהות ולכן התמודדות עם כל אחת מהן תהיה אחרת. אבל מה אני מושך, הרשו להציג בפניכם את שתיהן.
מה זה Not Provided?
מאז אוקטובר 2011, גוגל, בטענה שזה צעד שמטרתו להגן על פרטיות הגולשים, השיקו את השירות “חיפוש מאובטח”. השירות נועד להגן על ביטויי המפתח שמוקלידים משתמשים רשומים בחשבון גוגל. במילים פשוטות כאשר גולש רשום לחשבון גוגל
ומבצע חיפוש בגוגל. ביטוי המפתח שהקליד הגולש בתיבה לא יועבר לגוגל אנליטיקס ולכן יופיע כ-Not provided בדוחות ביטויי המפתח.
שימו לב! כל זה נכון רק אם הגולש נכנס אל האתר שלכם מתוך תוצאות חיפוש האורגניות. במידה והגולש יכנס אל האתר שלכם מתוך תוצאות חיפוש ממומנות ביטוי המפח שהקליד הגולש יוצג בדוחות גוגל אנליטיקס.
כמובן, שחסימת ביטויי מפתח “האורגניים” למשתמשי גוגל אנליטיקס מצד אחד והצגת ביטויי מפתח למפרסמים בגוגל אדוורדס מצד שני גורמת לתהות האם פרטיות זה מה שבאמת מעניין את גוגל במקרה הזה? אולי מה שמעניין את גוגל זה הרווחיות של גוגל, רווחיות של המפרסמים, ועוד קצת תוספת למלחמה הלא קרה במקדמי האתרים. לנו נשאר רק לתהות…
בכל מקרה זה לא באמת משנה מאיזה סיבה הנתונים האלה לא מופיעים בגוגל אנליטיקס. מה שמשנה זה שחוסר שלהם מקשה על זיהוי ביטויי מפתח וצרכי הגולשים המגיעים לאתר. וזה כמובן מקשה על יצירת תוכן רלוונטי לגולשים האלה או שיפור התוכן הקיים.
בסקר פרטי קטן שערכתי לקראת הפוסט הזה שבו השתתפו כ-30 אתרים בגדלים ובתחומים שונים בישראל. % ה-Not Provided שהופיע בדוחות גוגל אנליטיקס התחיל ב-8% ונגמר אי שם קרוב ל-70% בחלק מאתרים.
אחוז ממוצע של התנועה המוגדרת כ-Not Provided בגוגל אנליטיקס עמד על קרוב ל-30%.
נתון בהחלט לא משמח ובעייתי. תוסיפו לזה את המהלך האחרון של דפדפן הפיירפוקס שבו מנוע חיפוש של גוגל מופיע באופן אוטומטי ומובנה. פיירפוקס החליטו להצטרף למהלך אבטחת ביטויי המפתח של גוגל, כפי שניתן לקרוא בפוסט מצוין של אסף: פיירפוקס מחביא מאנליטיקס את מילות המפתח
איך מתמודדים עם Not provided?
גוגל חסמו בהצלחה רבה הופעת ביטויי מפתח בתוך גוגל אנליטיקס, אך כפי שאמרנו גוגל עדיין מקליטים את ביטויי המפתח האלה על מנת להציגם למפרסמים בגוגל.
בנוסף לכך ביטויי המפתח הנ”ל יופיעו ב-וובמאסטר שלכם. כך שאם חיברתם את כלי הוובמאסטר שלכם לגוגל אנליטיקס תוכלו לראות את שלל ביטויי המפתח בעזרתם מגיעים הגולשים לאתר שלכם בדוח הבא: מקורות תנועה / אופטימיזציה של מנוע חיפוש / שאילתות
או באנגלית Traffic Sources/Search Enginr Optimizatio/Queries
נכון שמעבר לנתוני הקליקים אין עוד נתונים בדוח הזה. אך תוכלו להשוות אותו לדוח ביטויי המפתח האורגניים ולראות איזה ביטויים גוגל אנליטיקס “גונב לכם”.
אפשרות נוספת לנתח את ביטויי Not provided היא על פי דפי הגעה / נחיתה של הגולשים.
בואו ניגש לדוח Traffic Sources / Search / Organic
נקליק על ביטוי מפתח (not provided)
ובדוח שנעבור אליו נוסיף את דפי הנחיתה (Landing Page) בתור Secondary Dimension (מאפיין משני)
ונקבל את הדוח הבא:
שבו נוכל לראות את דפי הנחיתה אליהם הגיעו גולשים מביטויי מפתח שאינו ידוע לנו. אבל מכיוון שיש לנו רמז עבה בצורת דף נחיתה נוכל לשער איזה ביטויי מפתח זה היה.
אפשר ללכת עוד צעד קדימה וליצור פילטר שיחבר את ביטויי מפתח Not provided לדפי נחיתה שלהם באופן אוטומטי.
הגדירו את הפילטר הבא:
ומעכשיו תקבלו במקום ביטוי מפתח Not provided את כתובת דף הנחיתה אליו הגיע הגולש. וזה יראה בערך כך:
אשמח לשמוע ממכם רעיונות נוספים בהם אתם משתמשים כדי להתמודד עם Not provided.
אז מה זה Not set?
בדוחות גוגל אנליטיקס אפשר להיתקל בעוד סוג ביטויי מפתח לא ידידותי המופיע כ-Not set.
זה ההסבר שנוכל למצוא במאמר מתוך הבלוג הרשמי של גוגל אנליטיקס:
“ביטוי מפתח יופיע כ-Not set במידה ומקור הכניסה לאתר היה באופן ישיר (Direct) או מתוך אתר מפנה (Referral) וזאת בגלל שאין במקרים האלה ביטוי מפתח שמקושר להפניה.”
הממממם… – אתם בטח אומרים לעצמכם – “אז איך זה שבדוחות ביטויי מפתח אורגניים וביטויי מפתח ממומנים מופיע לי Not set?! בעיה…”
קודם כל, בכל המקרים שנתקלתי בהם עד עכשיו הסיבה להופעת ביטויי מפתח Not set בדוח ביטויי מפתח אורגניים (Traffic Sources/Search/Organic) הייתה תקלה בהטמעת הקוד הבסיסי של גוגל אנליטיקס.
לרוב תקלה נבעה מקריאות מרובות או הפעלת קוד ישן. אז אם אתם מקבלים Not set בדוח זה תבדקו את ההטמעה של הקוד הבסיסי שלכם באתר.
שימו לב!
אחרי שתחליטו או תתקנו את הקוד הבסיסי כמות ביטויי מפתח Not set תירד באופן משמעותי אך לא תיעלם לחלוטין. הסיבה לכך נעוצה באופן בו גוגל אנליטיקס משכתב את הפרמטרים הקשורים למקור כניסת הגולש. יקח זמן עד שביטויי Not set יעלמו לחלוטין מתוך הדוח.
מה עושים עם ביטויי מפתח Not set שמופיעים בדוחות ביטויי מפתח הממומנים (Traffic Sources/Search/Paid)?
כאן הסיפור מעט שונה. הבעיה כפי שמסבירים לנו בגוגל נובעת מתוך בעיה בתיוג האוטומטי.
אם תשימו לב לקישור המעביר את הגולש ממודעה ממומנת של גוגל אל האתר שלכם, תוכלו לראות שלקישור המקורי שלכם מוסיפה גוגל פרמטר gclid. למעשה פרמטר זה מכיל בתוכו את כל המידע אודות המודעה, מסע פרסום, ביטויי מפתח ועוד. במידה ומסיבה כל שהיא הפרמטר לא מועבר כמו שצריך,דבר זה יכול לקרות למשל במקרה של רידיירקט בדף נחיתה אליו מגיע הגולש, תקבלו את ביטוי מפתח Not set בדוחות שלכם.
חשוב לזכור שלא יקושר ביטוי מפתח לכניסת הגולש מתוך מסעות הפרסום ברשת תוכן של גוגל (Display), מהסיבה שאין ביטוי מפתח כזה. כלומר, ביטוי מפתח Not set אמור להופיע באופן טבעי במסעות פרסום אלה, אך הוא לא אמור להופיע במסעות פרסום בתוצאות החיפוש של גוגל.
במידה ואתם רואים כמות גדולה של ביטויי מפתח Not set בדוחות שלכם, גוגל ממליצים להפסיק את התיוג האוטומטי ולתייג את הקישורים באופן ידני. גם בעיני זה קצת מוגזם… 🙂
ברוב המקרים קוד בסיסי תקין וחיבור נכון בין גוגל אדוורדס לגוגל אנליטיקס אמורה לנטרל את הבעיה הזו.
לסיכום:
למדנו להכיר שני ביטויי מפתח חדשים בדוחות שלנו Not set ו-Not provided,
ולמדנו להתמודד עם כל אחד מהם.
אתם מוזמנים להעיר, להוסיף, לשאול שאלות או פשוט להגיב בתגובות שמתחת לפוסט!