אם אי פעם ביקרת בלשונית ה-Visitors ( מבקרים ) ובטעות נתקלת ב-User Defined ועלתה אצלך השאלה: מה זה בכלל User Defined? אז בפוסט זה נכיר 3 שימושים מגניבים בפונקציה זו.
אז, מה זה User Defined וא נתון המוגדר על ידי משתמש?
המשתנה המוגדר על ידי משתמש מאפשר לך לסמן / לתת תווית למבקר אם המבקר השלים פעולה מסוימת באתר שלך, כגון ביצוע רכישה או ביקור בדף המפתח. תוויות אלו יעילות משום שהן נשארות על מחשב המבקר לאורך ביקורים רבים לאתר שלך.
תוויות אלה נקראות לעתים קרובות סגמנטציה מותאמת אישית. ניתן לראות את הנתונים האלה בדוח הנקרא User Defined המופיע בתחתית של קטגוריית Visitors ( מבקרים ).
כיצד אוכל להוסיף את ה”תוויות” למבקרים באתר שלי?
שימוש בדוח User Defined דורש קצת קידוד נוסף, אבל לעתים קרובות זה שווה את המאמץ.
לדוגמה, נניח שאני רוצה להוסיף תווית של “לקוחות” לכל מבקר המגיע לדף “תודה על הקנייה”. כדי לעשות זאת, הייתי מוסיף שורה נוספת של קוד לקוד המעקב הקיים של Google Analytics בדף ה”תודה” שלי. זה היה נראה משהו כזה:
שימו לב לשורה המודגשת הכוללת את הפונקציה setVar כאשר זאת קיימת בדף בתוך קוד המעקב ומופעלת על ידי ביקור בדף זה, עוגיה נוספת ( הנקראת עוגיית utmv ) מושתלת במחשב של המבקר, מטרתה היחידה לסמן ולזהות את המבקר על ידי התווית (או ערך) שהזנו בקוד קודם לכן. אם נסתכל בדוגמת הקוד למעלה נראה שהשתמשתי במונח “לקוחות” בתור התווית, כדי שיופיע בדוח User Defined.
עכשיו, בביקור הבא לאתר, המבקרים יזוהו ויסומנו כ-“לקוחות” בדוח User Defined, מה שיאפשר לנו לבצע ניתוח על כל המבקרים שרכשו משהו מהחנות המקוונת שלנו. נחמד, לא? וזה עוד לא הכל…
האם אני יכול להשתמש בפונקציה setVar כאשר מישהו לוחץ על קישור במקום לבקר בדף?
בוודאי! ניתן להשתמש בפונקציה setVar_ כאשר מישהו לוחץ על קישור חשוב באתר שלך, או לוחץ על כפתור “שלח” בטופס חשוב שברצונך שהמבקר ימלא. לדוגמה, אם אתה רוצה להוסיף תווית אישית על כל מבקר שלוחץ על כפתור “עזרה און-ליין” ( צ’אט און-ליין ) אפשר להוסיף אירוע “onclick”, ולהגדיר את האירוע באופן הבא:
Onclick = “pageTracker._setVar (” זקוקה לעזרה “);”
כך זה נראה בדוח
כ-יום או יומיים לאחר הוספת הקוד, ואתה אמור לראות משהו כזה:
אחרי שהנתונים נאספו על ידי Google Analytics באפשרותך להשתמש בדוח הזה. מה שבאמת נוח מאוד הוא שהדוח מתנהג כאילו דוח רגיל לכל דבר, ולכן מאפשר גמישות רבה. אפשר לבדוק כמה לקוחות הגיעו לדפי המפתח של האתר שלך, או לראות מה הם מקורות שהביאו מבקרים אלו לאתר האינטרנט שלך!
האם יש דרכים אחרות להשתמש ב-setVar?
אחד השימושים היחודיים של פונקציה setVar_ היא האפשרות לסנן גולשים לא רלונטיים מתוך הדוחות שלכם. לדוגמה, נניח שאתה רוצה להוציא את נתוני הגלישה של עובדי החברה שלך מתוך דוחות גוגל אנליטיקס. והחברה שלך משתמשת בכתובות IP דינמיות, כלומר כתובות IP לא קבועות.
זה יהיה בלתי אפשרי לכתוב פילטר שימנע הופעת נתונים מכתובות IP משתנות. אך יש לזה פתרון בעזרת User Defined.
ניתן ליצור דף HTML כחלק או לא חלק מאתר שלך. להוסיף קוד מעקב עם הקריאה לפונקציה setVar ולסמן את הגולשים בתווית “עובדים” או משהו דומה.
עכשיו, כל מה שצריך הוא לבקש מכל העובדים לבקר בדף הזה – זה יוסיף קובץ Cookie במחשב שלהם, התוכנה תזהה ותסמן אותם, לאחר מכן יהיה אפשר לסנן את הגולשים האלה בעזרת מסנן ( Filter ) בצורה הבאה:
Filter Type: Custom Filter >> Exclude
Filter Field: User Defined
Filter Pattern: עובדים
Case Sensitive: No
כמה דגשים חשובים על פילוח בעזרת User Defined:
1. כפי שנאמר, כאשר אדם מבקר בעמוד קריאה לפונקציה _setVar, העוגייה __utmv מוגדרת במחשב שלו. זוהי עוגייה צד א’ עם אורך חיים של שנתיים. משמעות הדבר היא שבכל פעם שמשתמש חוזר לאתרך עם עוגיית __utmv, התוכנה תמשיך לזהות אותו בעזרת העוגייה עד שהוא ימחוק את העוגייה או יבקר בדף נוסף ויפעיל פונקציית _setVar נוספת ועל ידי כך יקבל תווית אחרת.
לכן שימוש ב-User Defined Report נועד לבדיקה לטווח ארוך. עדכון או שינוי בשם הפרמטר User Defined צריך לקרות לעיתים רחוקות למדי. מומלץ להשתמש בפונקציית _setVar בדפים מסויימים באתר, למשל: דף הצלחה להרשמה, דף סיום תהליך הרכישה. אתם לא אמורים להשתמש בפונקציה בדף הבית של אתרכם, או להגדיר מספר פונקציות User Defined שונות ולפזרם בכל מיני דפים באתרכם.
2. בנוסף לכך תהיו מודעים לכך שבמקרה והגולש הפעיל את פונקציית _setVar פעמיים בביקור אחד. גוגל אנליטיקס ישייך את נתוני ה-session שלו בלבד לתווית על פי הפונקצייה שהופעלה ראשונה. כלומר אם המבקר קודם “ביצע הרשמה” ולאחר מכן “רכש מוצר”. נתוני ההמרות, וכמות דפים נצפים לביקור ישוייכו לגולש ש”ביצע הרשמה”. ומצד שני נתוני ה-PageView ישוייכו החל מהדף המפעיל את הפונקצייה השנייה ועד תום הביקור באתר ל”רכש מוצר”.
בקיצור במקרים נדירים ביותר תקבעו בקוד יותר מפונקציית _setVar אחת.