לא תוכל לשווק חכם בלי נתונים מהימנים
כל תחום וכל עסק הוא שונה ומה שעובד בשביל אחד לאו דווקא יעבוד בשביל אחר ולכן כל אחד ואחד חייב למדוד באופן עצמאי כדי להיות מסוגל להבין מה מתוך המאמצים השיווקיים שלו עובד בשבילו ומה לא. על כמה וכמה הדבר קריטי לחנויות אונליין. לכן, מעקב ואיסוף נתונים הוא הכרחי כדי לוודא שהחנות אכן רווחית.
אחד הלקוחות שלי לא היה מוכן להפעיל אפילו קמפיין אחד עד שהמעקב יסודר כראוי. הוא אמר: “זה כל כך קל לשים הרבה מאוד כסף באינטרנט ולא לקבל תמורה בכלל או מעט מאוד תמורה ביחס להשקעה” וזה נכון. העובדה שכל יום הפרסום ברשת הופך למורכב יותר ויקר יותר רק מחזקת את הטענה.
“רק תסדר לי…”
מגיע הרגע שבעל העסק או ספק האחראי על הפרסום מבינים שאין להם ברירה. בדרך כלל זה קורה לא בגלל משהו חיובי. מה לעשות, אלה החיים. ירידה לא מוסברת בהכנסות או במכירות, שינוי כזה או אחר שעושים בחנות או החלפת הספק שאחראי על קידום האתר או הפרסום – אלה הסיבות שבדרך כלל גורמות לבעלי חנות האונליין לרוץ ולחפש פתרון.
בשלב הזה מתחילים לחפש את “האיש הטכני”. מישהו שיכול לפתוח את הפלונטר, לפתור את הבעיות של הדיווח ולגרום לכך שאפשר יהיה לסמוך על הנתונים.
הבעיה היא שזה יותר מורכב ממה שנדמה
מתוך נסיון עם הרבה אתרים מכל הסוגים והגדלים, אחד האתגרים העיקריים איתם נאלצים להתמודד משווקים ובעלי האתרים הוא המורכבות הטכנית של יצירת מעקב טוב ואמין.
המתכנתים והמפתחים לא תמיד יודעים מה בדיוק צריך להגדיר. לכן, עולה הצורך למצוא מישהו שיוכל לתת להם הנחיות. אבל אז צריך לשלם גם לו וגם סכום עגול ויפה למפתחים שאחר כך ילכו ויטמיעו את הקודים המיוחדים כדי לראות את המשפכים של החנות כמו שצריך. ואם זה לא מספיק, אחרי כל הסיוט הזה והפינג פונג שנמשך בדרך כלל חודשים על חודשים, הנתונים שמתקבלים לא מדויקים ולעיתים אף לא קרובים למציאות
חוץ מזה שזה נורא מתסכל להיות במצב הזה, בזמן שמנסים לקבל נתונים מהימנים ותמונה בהירה של תוצאות הפעילות הדיגיטלית (ולא ממש מצליחים), הכל עומד. הפרסום מחכה כי בלי נתונים נורמליים אין טעם להתחיל להשקיע כסף וכל הפעילות העיסקית פשוט תקועה. נשמע מוכר?
שוב ושוב, כשעבדתי עם חברות ועסקים שונים שנתקלו בבעיות האלה, אמרתי לעצמי:
זה לא יכול להיות שמנהל החנות הדיגיטלית לא מסוגל להבין אם מה שהוא עושה באינטרנט באמת מביא תוצאה או שהכסף שלו נזרק סתם,
זה לא יכול להיות שבשביל לענות על שאלות עסקיות פשוטות בעל החנות הדיגיטלית צריך להוציא כל כך הרבה כסף, זמן ומאמץ כדי לקבל נתונים בינוניים מינוס במקרה הטוב.
ומתוך המחשבות האלה, נולד גם רעיון. רעיון שמטרתו להקל על החיים של בעלי חנויות האונליין והמשווקים.
פתרון הקסם של נתן למעקב בחנויות אונליין
מה אם הייתי אומר לך שיש פתרון ש:
-
לוקח רק כמה ימים להטמיע
-
לא דורש מתכנת ולא הוצאות גדולות על פיתוח
-
לא דורש מכם להשקיע חודשים בלמידה של גוגל אנליטיקס
-
והנתונים שתתחילו לקבל יהיו 100% מדוייקים. באחריות!
נשמע כמו חלום? אולי בכל זאת העתיד כבר כאן…
את החלום הזה הצלחתי להגשים בעזרת תוסף. למעשה, פיתחתי תוסף מיוחד לאתרים הפועלים על וו-קומרס ומג’נטו שמאפשר בכמה קליקים לעשות את כל ההגדרות הטכנולוגיות ולהתחיל לקבל נתונים מהימנים עוד היום!
מה שהתוסף הזה יודע לעשות זה לתת לכם שליטה על דיווח הנתונים לאנליטיקס. שליטה על כל הפרמטרים של הקוד הבסיסי, שליטה על כל הפעולות הראשיות שהגולש מבצע או מה שנקרא KPI’s, שליטה על מדדים מיוחדים ועוד. בקיצור שליטה על הדטא שלכם, איפה הוא נשמר ואיך הוא נשלח.
איך זה נראה?
הרעיון הוא לתת לבעל האתר, למנהל השיווק או למפתח האתר אפשרות קלה ומהירה להחליט איזה נתונים חשוב לו לאסוף ובקלות לשלוח את הנתונים האלה לתוכנת האנליזה, לגוגל אנליטיקס.
הגדרות אלה מסודרות בממשק ולכן לא נדרש מהמשתמש ידע בקוד. אפשר פשוט לגשת למערכת הניהול ולהגדיר אילו נתונים רוצים לקבל. מהר. בקלות. אנחנו יודעים כמה זה קריטי גם למפרסמים וגם לבעלי האתרים להיות מסוגלים להגיב מהר לשינויים שכל הזמן קורים ברשת.
נכון להיום בתוסף 5 קטגוריות. הקטגוריה הראשונה הינה הגדרות בסיסיות Basic Configurations שאתם רואים בתצלום המסך שמעל. כאן נוכל להגדיר את כל מה שקשור למעקב הבסיסי שלנו. אלה בעיקר הגדרות טכניות הקשורות לאופן בו מופעל המעקב. כל האופציות שגוגל אנליטיקס מציע מופיעות כאן בממשק. אלה למשל: הגדרות של מעקב בין דומיינים וסאב דומיינים, תדירות מעקב אחר זמן עליית הדפים ועוד.
הוספתי כאן את הדובדבן שלי שמאפשר להגדיר מחדש את אחוז הנטישה (Bounce Rate) על פי זמן שהגולש נמצא בדף. אפשר להגדיר נטישה לגולש ששהה פחות מ-3,5,7,10,15 או אפילו 30 שניות
בקטגורית Ecommerce נוכל בקלות להגדיר את המשפכים שלנו ולעקוב אחרי האינטרקציה של הגולש עם המצרים שלנו.
ואלה הפעולות שאפשר לעקוב אחריהם היום: צפייה במוצר, הוספה לסל והסרה מהסל, צפייה בסל, אינטרקציה בדף התשלום כולל מילוי פרטים אישיים, בחירת אופן תשלום, מילוי פרטי משלוח. וכמובן רכישות והחזרי הזמנות. כן, כן גם על ביטולי עיסקאות התוסף יודע לדווח.
בלשונית KPI’s נוכל לבחור איזה פעולות נוספות שהגולש עושה מעניינות אותנו ונרצה לעקוב אחריהם גם. אלה יהיו פניות, הרשמות לתפוצה או לאתר, כניסות לאתר.
הקטגוריה הבאה היא Custom Dimensions and Metrics. זוהי קטגוריה סופר חשובה ועדיין מעט מאוד מנוצלת בעיקר כמו שכבר פתחתי ואמרתי קודם בגלל סיבות טכניות.
בקטגוריה הזו נוכל להחליט איזה נתונים מעבר לנתונים הקיימים בגוגל אנליטיקס מעניינים אותנו, איזה נתונים נוספים הם קריטיים מבחינתינו כדי להיות מסוגלים לנתח את הנתונים שבסוף נראה.
הדוגמא הקלאסית היא כמובן הפרדה בין לקוח קיים ולקוח חדש. אני ממש מראה דוגמא של הדוח שאנו מפיקים באנליטיקס שמראה כמה לקוחות וכסף מכניסים לחנות הלקוחות החדשים מול החוזרים לפי ערוצי תנועה. (אפשר לראות בהמשך הפוסט את תצלום המסך של הדוח)
נכון להיום יש בתוסף אפשרות לשלוח 13 משתנים מיוחדים ואנחנו עובדים במרץ כדי להגדיל את המספר הזה משמעותית בזמן הקרוב. אלה קיימים כבר היום: TimeStamp, סוג הדף, האם הגולש מחובר, מזהה הלקוח במערכת, קבוצה אליה לקוח שייך, תאריך רכישה ראשון ואחרון, סה”כ כסף שהלקוח הכניס, מספר רכישה, סה”כ רכישות שביצע לקוח, סכום רכישה, מקט המוצר וכ”ו.
הקטגוריה האחרונה היא Export Log והמטרה שלה לאפשר לבצע וואלידציה של הנתונים הנשלחים ולהגיע לדיוק של קרוב מאוד ל-100%. ועל ידי כך לקבל נונים מפורטים מאוד ומהימנים מאוד.
וכמובן כמו שכבר אמרתי וציינתי לא עוד 3 חודשים של תהליך הטמעה… כל זה אפשר להשיג בתהליך של כמה ימים בלבד!
מה זה עושה?
נכון שמה שאתם הולכים לראות בהמשך הם דוחות, אבל מעקב אמין נותן הרבה מעבר לזה. ואני חושב שברוך שני מנהל השיווק הדיגיטלי של שני בר שלא היה מוכן לזוז מטר כמו שאומרים ולהוציא אף לא שקל אחד לפני שהוא בטוח שיש לו מעקב תקין ומהימן. והוא אמר משהו כמו: “זה קל מאוד מאוד להוציא הרבה כסף על פרסום לאינטרנט ולא לקבל שום תוצאות…” ואתם יודעים מה, אני יכול להבין אותו.
בכמה מילים בעיני הערכים שנתונים מהימנים מביאים איתם הם: שפה משותפת בין אנשי מקצוע השונים ובעצם אפשרות לקבוע מה באמת עובד ומה לא יחד עם האפשרות להסתכל על הפעילות ברמה מאוד מפורטת שבאמת מאפשרת שיפור.
-
לראות את המשפך של החנות שלכם ומיד לזהות היכן הגולשים שלכם נוטשים.
בתהליך ההמרה
ובתהליך הרכישה
-
לזהות איזה ערוצי פעילות מכניסים כסף ואיזה ממש לא.
זה נכון שבאופן טבעי הייתי מצפה שפרסום ממומן במנועי החיפוש (לא מותג) Paid Search – GSG יהיה עם יחס המרה נמוך מהממוצע, אבל ייחס ההמרה מחיפוש האורגני במקרה הזה קצת מטריד. כדאי לבחון את הסגמנטים השונים בתנועה שבאה מחיפוש האורגני כדי להבין מה גורמים העיקריים ליחס המרה כל כך נמוך.
אם במקרה שאלתם את עצמכם איזה פלח מהתנועה שלי מביא לי את רוב ההכנסת אז מתוך הדוח הזה לגמרי ברור שהכסף הוא… “ברשימת התפוצה”. אבל שימו לב מה לא אומרים לכם ורואים כאן שמעל 90% מהכנסות בתפוצה באות מלקוחות נאמנים=חוזרים
-
מאפשר לראות פעילות עד רמת לקוח ספציפי.
הלקוח הזה הגיע לאתר במחשב הנייח שלו מהמייל שנשלח אליו לתפוצה וביצע רכישה. שבוע לאחר מכן חזר לאתר מספר פעמים ושוב קנה ב15 לחודש ואז ראה פרסום ב-display התעניין ורכש שוב ב-18.
עוד מידע אודות תוסף אנליטיקס האולטימטיבי לוורדפרס.