אחד אומר כך ואחד אומר אחרת, המתכנת לא יודע מה צריך להתקין, איש הפרסום טוען שצריך “לסדר את האנליטיקס כי הנתונים לא נכונים” ואתה בסה”כ רוצה להיות מסוגל להחליט אם הכסף והזמן שאתה משקיע באתר שלך, בשיווק ובפרסום שווים את זה.
אתה רוצה לדעת מה עובד ומה לא ואתה רוצה לראות את כל הנתונים החשובים האלה במקום אחד, בלי להסתבך ולחפור בתוך התוכנה המורכבת.
בפוסט הזה, אני רוצה לעשות סדר פעם אחת ולתמיד, ולרכז את כל המידע שדרוש לך כדי להבין איזו התקנה אתה באמת צריך, איך ריאלית זה יעזור לך בעסק וכמה זה אמור לעלות.
מה יש פה להתקין? זה לא “קופי פייסט” של קוד אחד?
בגדול, זה נכון. כדי להתחיל לקבל נתונים על פעילות של גולשים באתר, כל מה שצריך זה להכניס פיסה של קוד לאתר.
אבל…
כל מה שפיסת הקוד הזו תאפשר לך למדוד זה הגעת הגולש לדפי האתר.
כל פעם שהגולש מגיע לאחד מדפי האתר שלך, הדף נפתח או “עולה” ואיתו ביחד עולה קוד האנליטיקס שהוספת לאתר. הקוד הזה “מספר” לגוגל אנליטיקס שהגולש פתח דף באתר שלך. זו, בעצם הפעולה היחיד של הגולש שאתה מודד: פתיחת דפים או צפיות בדפים (pageviews).
כפועל יוצא של המדידה הזו, תוכל לקבל גם נתונים נוספים כמו: אחוז נטישה, זמן שהייה באתר, מספר דפים נצפים בביקור.
אבל אלה לא יכולים לענות על שאלות עסקיות כמו: האם הפעילות שנעשתה באדוורדס באמת מספקת את התוצאות הרצויות? האם הפעילות שעושים באופן קבוע בפייסבוק באמת תורמת למכירות או לפניות?
ולכן, זה לא מספיק.
כדי לענות על השאלות האלה ושאלות עסקיות אחרות אנחנו צריכים לדווח את פעולת יצירת הקשר של הגולש, את ההרשמה שלו לתפוצה או לאתר, כניסה לאתר או ביצוע רכישה. כל הפעולות האלה נקראות מדדים ראשיים או (KPI’s (key performance indicators. ללא המדדים האלה, התועלת שתוכל לקבל מהנתונים היא קטנה מאוד.
מה ת’כלס ההתקנה הזו תיתן לי?
לא מזמן שמעתי מקולגה את הביטוי הבא: “עם הזמן הנתונים משתבחים כמו היין וטכנולוגיה נרקבת כמו דג.” אני משער שמה שהיא התכוונה להגיד בכך הוא שהערך של הנתונים והדטא שאתה אוסף גדל כל יום והופך לנכס שלך. ככל שתתחיל מוקדם יותר, כך הנכס יהיה שווה יותר.
כבר דיברנו על כך שהתקנה של הקוד הבסיסי תיתן לך רק את היכולת לעקוב אחר כניסות של גולשים לדפים ושזה לא מספיק כדי לקבל החלטות עסקיות. אז מה כן?
אני מחלק את התשובה לפי סוגי אתרים שונים.
אם האתר שלך הוא אתר תוכן / אתר שדרכו פונים אליך לקוחות או נרשמים לרשימת תפוצה
באתר כזה, הגדרה נכונה של המעקב תעזור לך להבין מי הגולשים שלך, איפה אתה פוגש אותם ברשת ואיך הם מגיבים או לא מגיבים לפרסום/שיווק שלך. תוכל לבדוק כמה אפקטיביים המסרים שאתה מפיץ ואיך הם משפיעים על המדדים הראשיים שהם, במקרה הזה: הרשמות, פניות ומכירות. כי בשורה התחתונה זה מה שמעניין אותך.
למשל, בלוח הבקרה שבתמונה רואים איך כמות הפניות עולה באופן הדרגתי לאורך זמן. אז אולי אתה אומר לעצמך “טוב, נו, אני יכול לראות את זה גם בלי התקנה מסובכת, במקום אחר.” זה אולי נכון, אבל לא תוכל להצליב את הנתון הזה עם נתונים נוספים כגון: מי הגולשים האלה ומאיפה הם מגיעים לאתר שלי.
אם באתר שלך מתקיים מסחר אונליין
אם יש לך פעליות מסחרית באתר, המדד הראשי שלך הוא רכישה. אם תגדיר שיתקבל דיווח על הרכישות שהגולשים מבצעים באתר שלך, תוכל לראות בגוגל אנליטיקס נתונים הקשורים למסחר. ביניהם: יחס המרה לרכישה, סכומים ועיסקאות וכמובן, את המוצרים שהגולשים שלך קונים.
בנוסף, תוכל לבדוק מה, מתוך הקמפיינים שלך, מביא את ההכנסות. הנה לוח מנהלים שאני יוצר לחנויות דיגיטליות.
אם יש לך חנות דיגיטלית
אני מאוד ממליץ להוסיף מעקב בכל אינטרקציה של הגולש עם מוצרים: צפייה במוצר, הוספה והסרה מהסל, פעולות בסל, תהליך ההזמנה וביצוע רכישה. סט הדוחות שמתקבל באנליטיקס נקרא Enhanced Ecommerce והוא מאפשר לראות איפה ה”חורים”. כלומר, איפה הגולשים נוטשים. כשיהיה לך את המידע הזה, תוכל לפעול בהתאם. בדיוק כתבתי על זה במאמר למה הגולשים שלי לא קונים.
באופן עקרוני אפשר וכדאי לנצל את דוחות Enhanced Ecommerce לא רק בחנויות דיגיטליות. למשל בחברות שמנהלות פעילות של לידים/פניות יכולים להשתמש בדוחות אלה כדי למדוד את האפקטיביות של תהליכי המכירה שלהם ואפילו אפקטיביות של אנשי המכירות. סטארטאפים עם תהליכי מכירה מורכבים ימצאו שימוש רב בדוחות אלה.
הנה אחד הדוחות Enhanced Ecommerce דוח משפך לפי מוצר או פופלריות מוצרים
אם באתר שלך יש תהליכים מיוחדים (לדוגמא, סטארטפ)
אנליטיקס מאפשר לעקוב אחרי נתונים ומאפיינים שלא קיימים בו באופן מובנה. למשל, נוכל ליצור מאפיין המגדיר את מספר הרכישה של לקוח מסוים ואז לבחון את כל אלה שעשו את הרכישה הראשונה מול כל אלה שעשו את השניה ומעלה. בתחום התיירות, למשל, מאפיין כזה יכול להיות תאריכי חופשה שחיפש הגולש.
במאפיינים המיוחדים, בדרך כלל ישתמשו סטארטפים או עסקים בהם גיוס הלקוחות מחולק ל-2 שלבים. שלב ראשון זהו רישום חינם לגרסת נסיון והשלב השני מכירה של תוכנית כזאת או אחרת. במקרה כזה, בעזרת מאפיין מיוחד נוכל לקשר בין מקור ההרשמה של הגולש בשלב הראשון לבין הרכישה.
למשל בדוח הבא נוכל לראות שפעילות הממומנת בפייסבוק מביאה יותר לקוחות חוזרים מאשר חדשים לעומת גוגל אורגני עם נטייה מאוד קלה לכיוון החדשים. (לא גולשים חדשים אלא לקוחות חדשים, כלומר כאלה שקנו בפעם הראשונה)
אז מה אני צריך להתקין וכמה זה אמור לעלות?
לפני שתוכל להתחיל להעריך את עלות התקנת אנליטיקס, צריך להחליט מה באמת חשוב לך למדוד. אין הגיון בלהציף את העסק בנתונים מבלי שום יכולת לנתח את הדטא שנכנס. זה מיותר ומבזבז זמן יקר ומקום בראש. אנחנו גם כך מופגזים בכמויות מידע היסטריות.
הנה רשימה של הטמעות והגדרות שאני בדרך כלל ממליץ לעשות:
הטמעות
דיווח בסיסי או הקוד הבסיסי של גוגל אנליטיקס
זוהי ההטמעה הבסיסית ביותר שתגרום לנתונים מהאתר שלכם להופיע בגוגל אנליטיקס.
דיווח מדדים ראשיים
מעקב אחר פעולות של הגולש באתר שמייצגות תוצאות עסקיות.
הנה כמה דוגמאות: הרשמה, פניה, רכישה, רגיסטרציה או כניסה לאתר, הורדת אפליקציה או פתיחה פעם ראשונה
אם יש מסחר באתר – דיווח על מסחר
הטמעה של קוד נוסף שיאפשר לך לראות בגוגל אנליטיקס נתונים הקשורים למסחר: יחס המרה לרכישה, סכומים ועיסקאות, אילו מוצרים נרכשים יותר ועוד.
אם יש חנות – מסחר מתקדם הרחבה של קוד המסחר המתאים לחנויות אונליין בעזרתו תוכל לראות גם נתונים כגון: צפייה במוצר, הוספה והסרה מהסל, פעולות בסל, תהליך ההזמנה וביצוע רכישה
דיווח מדדים מיוחדים
זוכרים? מדדים או מאפיינים מיוחדים נועדו לקשר בין נתונים במערכות השונות, ולתת לנו תובנות עיסקיות או תובנות בחתכים עיסקיים. אז כאן יכנסו מדדים כמו: מספר רכישה, מזהה משתמש, סוג לקוח וכ”ו.
הגדרות באנליטיקס
תצוגות (View)
אפשר להגדיר מספר תצוגות עם מאפיינים מסויימים (למשל, סינון של חלק מהנתונים). אני מציע להגדיר לפחות 2: את התצוגה הראשית עם סינונים נדרשים (כמו סינון של עובדים שנכנסים לאתר) ואחת ללא כל סינון לצורך בדיקה ובקרה.
מסננים כשמו כן הוא, מסנן מאפשר לסנן את הנתונים שנראה. למשל, נוכל להגדיר מסנן שיראה לנו נתונים רק של גולשים שהגיעו מפייסבוק. הסינון הבסיסי הוא לא לכלול את הנתונים על כניסות של עובדים.
יעדים
כאן בעצם נראה את המדדים הראשיים ונוכל לעקוב אחריהם.
קיבוץ תוכן
מאפשר להסתכל איך מתנהגים הגולשים בעמודים מסוגים שונים כקבוצה (במקום להסתכל על כל דף בנפרד). למשל – נוכל לראות נתונים עבור כל המאמרים באתר.
ערוצי פעילות מותאמים
באופן אוטומטי, גוגל מחלקת את הערוצים השונים מהם מגיע טראפיק לכמה קבוצות. בדרך כלל, החלוקה הזו לא תואמת את הפעילות העסקית שלך. כדי שנוכל לראות מה כל ערוץ שבו אתה משקיע נותן לך – אני ממליץ לשנות את ההגדרות לפי העסק שלך.
הגדרות מסחר בחנויות ואתרי מסחר
על מנת לראות באנליטיקס את הנתונים שאתה שולף בעזרת ההטמעה של הקוד, יש לפעיל את דוחות המסחר על ידי הגדרה של שלבים בתהליך הרכישה.
חיבור לאדוורדס ו- search consul
הגדרה שמאפשרת לראות תוצאות של פרסום באדוורדס וקידום אורגני בגוגל
קהלים בסיסיים לרימרקטינג
הגדרה שמאפשרת להפעיל קמפיין רימרקטינג.
יצירת לוח בקרה “לוח מנהלים” שבו מרוכזים הנתונים העיקריים
לסיכום כל ההטמעות וההגדרות, אני אוהב לרכז את כל הנתונים החשובים לעסק בלוח בקרה אחד כדי שבעל העסק וכל מי שמעורב בפעילות האתר, יוכל לראות אותם במקום אחד בלחיצה אחת.
איך עושים את כל ההטמעות וההגדרות האלה וכמה זה יעלה לי?
תכלס, מה צריך לעשות וכמה זה עולה?!
GTM – גוגל טאג מנג’ר
מאפשר בעזרת תוכנה חיצונית להוסיף קודים שונים לדפי האתר. כמו – קוד בסיסי של אנליטיקס, פיקסל של פייסבוק או גוגל. זהו פתרון נוח אבל הוא אינו מדויק מספיק ולכן אני לא ממליץ לעקוב בעזרתו אחרי המדדים הראשיים.
הטמעה בעזרת כלי זה (במסגרת היכולות שלו) מספיקה בשביל ההתחלה, במיוחד לאתרים תדמיתיים. עלות הקנה בעזרת GTM נעה בין 1500 ש”ח – 7500 ש”ח (תלוי בסוג האתר והיקף ההגדרות הדרושות).
הטמעה ישירה בקוד האתר
הטמעה כזו תיתן דיווח מדויק יותר מהטמעה בעזרת הטאג מנג’ר אבל עדיין ייתכנו סטיות וטעויות.
החסרון כאן הוא שהטמעה כזו דורשת בדרך כלל פיתוח של קודים והנחיות הטמעה, מה שהופך אותה ליקרה יותר. העלות כאן מתחילה מ- 5000 ש”ח + תשלום למתכנת עבור ההטמעה.
כמובן שלא מדובר על ה”קופי-פייסט” של הקוד הבסיסי אלא הטמעה של כל ההגדרות שפירטתי קודם.
הטמעת דיווח באמצעות API
בעצם, הנתונים כאן נשלפים ישירות מהשרת של האתר (מקור הנתונים) לתוך האנליטיקס.
היתרון כאן שאפשר לממשק כל מערכת שאתם משתמשים בה לתוך אנליטיקס. למשל, CRM (ניהול לקוחות), מערכת סליקה, מערכת פניות וכו’.
כמו כן, הדיווח הוא מדויק מאוד ופורמט הדיווח אחיד (חשוב במיוחד כשיש כמה מערכות כמו בסטארט-אפ).
מחיר ההטמעה הזו זהה, פחות או יותר, להטמעה הישירה בקוד ויתחיל מ- 5000 ש”ח + תשלום למתכנת עבור ההטמעה.
תוספים
בשנים האחרונות פותחו תוספים רבים שמאפשרים הטמעה פשוטה יחסית. היתרון שלהם הוא כמובן חסכון רב של זמן וכסף על פיתוח.
במהלך העבודה שלי נתקלתי בהמון קשיים טכניים עם ההטמעות ולפעמים בגלל שהחלק הטכני נתקע, אי אפשר היה להתקדם ולהתחיל להסיק מסקנות וליישם שינויים לשיפור הפעילות במשך זמן רב.
לכן, חיפשתי כל הזמן פתרון שיתן מענה מהיר, פשוט וזול יותר להטמעת הקודים. בדקתי הרבה תוספים שונים אך לצערי רובם לא נתנו את המענה לדרישות שלי.
לכן, החלטתי להרים את הכפפה ולפתח תוסף בעצמי.
אני שמח לספר שהיום, תוסף אנליטיקס האולטימטיבי לוורדפרס כבר מוכן (כרגע בגרסת בטא) וניתן להתקנה באתרי וורדפרס עם תמיכה מלאה באתרים בהם מתקיים מסחר בעזרת Woo Commerce.
תוסף אחר שאני ממליץ עליו הוא תוסף למג’נטו של השף הצרפתי http://www.web-cooking.net. אני לא יכול לטעון שזהו תוסף מושלם וכמו כל דבר במג’נטו הוא דורש התאמות ותיקונים, אבל באמת שאי אפשר להשוות את כמות השעות שיקח לפתח את הדיווחים הנדרשים ללא התוסף. היתרון הגדול שלו שהוא מדווח את הנתונים ב-API. משמעות הדבר שנתונים העיסקיים שלכם יהיו מאוד מדוייקים. אני משתמש בתוסף הזה להתקנת אנליטיקס ללקוחות המשתמשים במערכת מג’נטו.
עליות: התקנה של אנליטיקס בעזרת תוסף תעלה בין 1600 ש”ח ל- 4500 ש”ח, וכבר לא תצטרכו לשלם בנוסף למתכנת. את תוסף המג’נטו אפשר לרכוש גם בנפרד באתר המפתח בעלות של 100 יורו. תוסף הוורדפרס יהיה זמין לרכישה בנפרד בקרוב.
ההגדרות באנליטיקס נעשות דרך התוכנה עצמה. בדרך כלל, אני כולל במחיר את ההגדרות האלה, כולל יצירת דוחות, לוחות בקרה ואף הדרכות לשימוש בהם. לעתים מבקשים ממני לבצע רק את ההטמעה של הקודים, וזו גם אפשרות.
האם המתכנת שלי יכול לעשות את ההתקנות האלה? צריך איש מקצוע אחר?
שוב, אם מדובר בקופי-פייסט של הקוד הבסיסי, המתכנת שלכם יכול לעשות את זה בלי שום הנחיות או ידע מיוחד. אבל אם רוצים להטמיע את הדיווחים שאני ממליץ עליהם, יידרש פה איש מקצוע שמבין גוגל אנליטיקס וניתוח נתונים (Web Analyst) שיתן למתכנת הנחיות לגבי הקודים או דיווחים שיש להטמיע, כיוון שרוב המתכנתים לא מכירים מספיק טוב את הצד העיסקי ולא יכולים להמליץ לכם איך לדווח נתון כזה או אחר כדי שתוכלו לענות על השאלות באמת חשובות לעסק.
חלק חשוב בתהליך הזה הוא ביצוע בדיקות כדי לוודא שהנתונים אכן נקלטים באופן תקין בגוגל אנליטיקס. השלב הזה הוא קריטי וכשאין מישהו אחד שמנהל את התהליך מהתחלה ועד הסוף זה עלול להכשיל את כל התהליך.
אחד היתרונות הגדולים של שימוש בתוסף הוא שאין כמעט צורך בעבודה של מתכנת. לכן, ההתקנה מתבצעת מהר וגם מוזילה עלויות באופן משמעותי.
אני יודע שזה הרבה מידע שלפעמים קצת קשה לעיכול.
לכן, הכנתי לכם טבלה שמרכזת את האפשרויות השונות של ההתקנה כולל מחירים ופיצ’רים שתוכלו לשמור ולחזור אליה כדי לעשות סדר ולהבין מה באמת אתם צריכים, בלי לקרוא שוב את כל המאמר.
הכניסו כאן את המייל שלכם ואשלח לכם את הטבלה: