אחת הבעיות של גוגל אנליטיקס שבאופן אוטומטי הוא מקליט אך ורק כניסות או מעבר בין דפים באתר. בפשטות למעשה כל פעם כאשר ניטען דף חדש באתר שלכם מופעלת הפונקציה של גוגל אנליטיקס והנתונים מועברים. אבל מה קורה כאשר הגולש מבצע פעולות בדף עצמו מבלי לעבור בין הדפים?
בוא ניקח דוגמא קלאסית, סרטוני ווידאו.
השימוש בסרטוני ווידאו הולך וגדל בקצב מסחרר, וזה כבר די ברור שהאינטרנט לא רק נגס במדיה טלוויזיונית אלא הולך ומתפרס בקצב אדיר. כנראה בגלל זה בימים האחרונים נחשפתי לתגובה של רשות השידור לעשות אגרת אינטרנט. ממש מטורף בעיניי.
בכל מקרה לעניינינו. נניח שיש לנו ווידאו בדף מסוים באתר ואחת המטרות המרכזיות שלנו היא לגרום לכמה שיותר גולשים לצפות בווידאו, נניח בגלל שזהו הפרסום הטוב ביותר עבור העסק שלנו וזאת האסטרטגיה שבחרנו.
אם גוגל אנליטיקס מקליט אך ורק מעבר בין הדפים הרי שמעולם לא נדע כמה אנשים באמת לחצו על כפתור ה-Play, ויותר מזה כמה מהם צפו בווידאו עד הסוף או כמה הפסיקו את הצפייה באמצע.
התשובה של גוגל אנליטיקס לבעיה זו היא מעקב אחר אירועים או Event Tracking.
הנה סרטון קצר המסביר באופן כללי מה זה ומה המשמעות של פיצ’ר זה בתוכנת גוגל אנליטיקס.
איך מגדירים אירוע?
קריאה לפונקציה של גוגל אנליטיקס ( זוכרים? אנו משתמשים במעקב אחר אירועים במקום בו פונקצית גוגל אנליטיקס לא מופעלת ולכן עלינו קודם להפעיל אותה )
_gaq.push([‘_trackEvent’,‘2‘,3‘,4 ‘]);
קריאה לפונקציה _gaq.push תפעיל את סקריפט של גוגל אנליטיקס, והפרמטר הראשון בפונקציה _trackEvent תסביר לגוגל אנליטיקס שמדובר במעקב אחר אירוע. זה החלק הבסיסי ולא משתנה של הפונקציה.
בתוך הפונקציה אנו נעביר עוד 3 פרמטרים נוספים שאנו נוכל להגדיר אותם באופן עצמאי. הפרמטרים האלה מסומנים למעלה במספרים 2,3 ו4.
הפרמטר ה-2 הוא שם קטגוריה לאירוע המתרחש ( Category )
קטגוריות לדוגמא יכולות להיות Video ( אם האירוע הוא קשור להפעלת וידאו ), Music, Affiliate, Adds או כל שם קטגוריה שאנו רוצים לשייך אליו את האירוע.
הפרמטר ה-3 הוא שם הפעולה המתבצעת ( Action )
דוגמא לפעולה יכולים להיות Play, Click, Stop, Pause וכ”ו. בוודאי שעדיף לתת שם פעולה שיהיה קשור לפעולה המתבצעת בפועל.
הפרמטר ה-4 יהיה הערות נוספות ( Label )
בוא ניקח לדוגמא, סרטון ווידאו שיש לנו באתר שמציג “דוגמא למעקב אירוע באתר”. אנו רוצים לדעת את מספר הפעמים שהגולשים התחילו בצפייה של הסרטון. כך תיראה הפונקציה שלנו:
_gaq.push([‘_trackEvent’, Video’,’ Play’,’Event tracking Example’]);
לכן האירוע ישתייך לקטגוריית: Video
שם הפעולה: Play
הערות: Event Tracking Example
וכך זה יראה בדוח שלנו בגוגל אנליטיקס:
רגע! חסר כאן משהו, לא?
איך התוכנה יודעת מתי להפעיל את הפונקציה, כלומר איפה החלק שאומר לתוכנה שכאשר הגולש לוחץ על הכפתור אז תשייך את הפעולה שנעשתה לפי ההגדרות שביקשנו.
נכון, חסר פה החלק האחרון של הקריאה לפונקציה והוא הגדרת הפעולה המתבצעת על ידי הגולש בפועל. אני יודע זה יכול להישמע קצת מסובך בהתחלה, אל תוותרו כי בסופו של דבר זה פשוט למדי.
שורת הקוד המלאה למעשה תראה כך לדוגמא:
OnClick=”_gaq.push([‘_trackEvent’, Video’,’ Play’,’Event tracking Example’]);”
עכשיו בעברית – כאשר הגולש יקליק על הקישור או כפתור הפעל את פונקצית האנליטיקס ושייך את הפעולה שנעשתה למעקב אחר אירועים, הפעולה שייכת לקטגוריית הווידאו, שם הפעולה היא Play ושם הווידאו עליו נעשתה הפעולה הוא “מעקב אחר אירוע לדוגמא”.
כך זה יראה בקוד האתר
< a onclick=”_gaq.push([‘_trackEvent’, Video’,’ Play’,’Event tracking Example’]);” href=”http://www.clicktale.com/2″ target=”_blank”>Play
אם אתם ממש לא קשורים לתכנות וזה לא מדבר אליכם, אני ממליץ להכין את שורת הקוד ולהעביר אותה ל-WebMaster שלכם, או למי שמטפל לכם באתר ולבקש ממנו לשתול את הקוד במקום הנכון.
אפשר לכוון אותו להמשך פירוט על אופן הכנסת הקוד לאתר של גוגל אנליטיקס למפתחים, לקישור הבא:
http://code.google.com/apis/analytics/docs/tracking/eventTrackerGuide.html