כולכם כבר שמעתם על יוניברסל. ורובכם כבר יודעים שצריך לעבור ליוניברסל. ולא בגלל שזה מגניב (וכן, זה מגניב) אלא בגלל שבעתיד גוגל יסגרו את השאלטר על כל חשבונות הקלאסיק. אין צורך בפאניקה אבל חשוב לדעת שזה יבוא כדי להתארגן ולהערך נכון למהלך הזה. במיוחד זה חשוב עבור מי שמפעיל מספר אתרים ובעל נכסים אינטרנטיים גדולים. במקרה כזה אם טרם התחלתם לבדוק את הנושא, עכשיו זה הזמן.
מה יוניברסל אנליטיקס יודע לעשות?
יוניברסל אנליטיקס זה ה 1984 של תרבות הצריכה. ה”אח הגדול” יספר לכם כל מה שתרצו לדעת על הרגלי הגלישה ותהליך הקנייה של הלקוחות שלכם. הטמעה שלמה של יוניברסל על כל המאפיינים שלו תאפשר בסופו של דבר לבחון את ההתנהגות הצרכנית מא’ ועד ת’ ולנתח את המידע השיווקי כולו, כולל מה שלא קורה ברשת.
יוניברסל אנליטיקס זאת מפלצת מידע עתידנית. אפשר להעמיס בה נתוני עלות שיווקית ממקורות חיצוניים, לעשות אינטגרציה עם ה CRM ולקבל נתונים על הפעולות שעושים אנשים גם מחוץ לרשת. נוכל להבין את כל האינטראקציה של הלקוחות עם המותג ולבחון כיצד המהלכים השיווקים שלנו נותנים מענה ללקוחות שלנו. לבנות את הסיפור של הרוכש מההתחלה ועד הסוף…
המאפיין העיקרי של היונברסל אנליטיקס טמון בכך שהוא נותן לנו אפשרות לעקוב אחרי ה”חיים” של המשתמש. באיזה שעות הוא נכנס לאתר שלנו במחשב ומתי הוא גולש בנייד. באיזה שעות הוא עוצר ונכנס לחנות ומתי הוא גולש בחנות הוירטואלית, באיזה קופון השתמש ותוך כמה ימים מאז שקיבל אותו. אנחנו יכולים למזג כמות עצומה של מידע ולכלול אותה בדוח אחד או במספר דוחות.
תוכלו לקרוא על כך בהרחבה בפוסט יוניברסל אנליטיקס הבייבי החדש של גוגל
איך זה יעבוד – מאפיינים מרכזיים ליוניברסל אנליטיקס
כרגע אסביר רק בקצרה על המאפיינים המרכזיים של היוניברסל. אנחנו מבטיחים לייצר פוסטים נוספים בנושא שיעסקו בטכנולוגיה ובפונצקיונליות שלו.
היוניברסל מגיע עם גישה ל API והוא בנוי ממערכת שמתבססת על מדד שנקרא Hits. כל ארוע שנגדיר כ hit יהפוך למידע שזורם לאנליטיקס. השילוב של שני האלמנטים האלה נותן אינסוף אפשרויות להגדיר תרחישים שונים כ hits, לתת להם שם ואחר כך להשתמש בהם לניתוח.
לדוגמא, ואני אתן כאן דוגמא שהיא לא קלאסית רק בשביל להמחיש עד כמה אפשר ללכת רחוק עם זה. חברת אוטובוסים יכולה להשתמש ביוניברסל אנליטיקס כדי לעקוב אחר תדירות וערך טעינת הכרטיס, איפה עולים עיקר הנוסעים לקו מסוים ובאיזה שעות, מתי הנוסעים בדרך כלל טוענים את הכרטיס שלהם ובכמה כסף, ואיזה צירופי קווים הם פופולריים ומשרתים נוסעים רבים. את המידע הזה ניתן לפלח לאזורי מגורים, לקבוצות קהלים ועוד ועוד. באמת שאין לזה סוף.
שילוב נתוני קוסט דאטה (נתוני עלויות פרסום) בדוחות. מדובר באופרציה לא קטנה להביא את הנתונים האלה לאנליטיקס אבל אחרי שיהיו שם אפשר יהיה לקבל באנליטיקס דוחות שכוללים הוצאות פרסום במגוון ערוצים פרסומיים. ניתן יהיה לשייך בין עלויות של ערוץ פרסומי מסויים, לתצוגה (View) שבה אני רוצה לראות את הנתונים האלה. ולהצליב את המידע הזה עם נתוני המרות, וכניסות מערוצים שונים. מה שאומר שנוכל לקבל מדדי ROI מציאותיים הרבה יותר.
דוחות אי – קומרס שמעתי אנשים שקוראים לדוחות האלה “מטורפים” במובן החיובי של המילה, והאמת שזה לא סתם. כי הדוחות ביוניברסל יספרו את ה”סיפור של הקונה”, מאיפה הקונה נכנס ומה עשה עד שהשלים את הקניה. כמה הופעות היו לדף מוצר מסויים, כמה טרנזקציות מתייחסות לאותו דף, כמה גולשים הוסיפו אותו לעגלת הקניות וכמה בסוף הגיעו איתו לקופה. תוכלו לקבל מידע על החזרות, שווי מוצרים שהוחזרו ואיזה מוצרים הוחזרו. תוכלו לקבל מידע על תהליך התשלום ולנתח את אפשרויות התשלום השונות.
האם באמת נוכל לעקוב אחר יוזרים?
ים של מידע נכתב על זה אבל איכשהו נדמה שהתשובה לשאלה הזאת נשארה מעורפלת.
בעיקרון כן, אבל ההמלצה של גוגל היא ליישם את האפשרות הזו רק באתרים בהם הגולש מתבקש להזדהות באופן קבוע. במילים פשוטות באתרים בהם הגולש צריך לעשות כניסה (login). בנוסף, נראה שגוגל יצטרכו לשפר את הדוחות שהם מספקים לניתוח פעילות לפי יוזרים לפני שאנחנו נוכל ממש להפיק מהם תועלת.
זו לא עוד פיצ’ר מגניב, זה באמת מהפכה בעולם המעקב הדיגיטלי אבל יש תחושה שנוצרה ציפייה קצת מוגזמת לגביו, כנראה בגלל שבפועל זה עוד ממש לא שם. פוסט שמסביר מה ואיך? מובטח שיתפרסם בקרוב.
איך מתכוננים למעבר מקלאסיק ליוניברסל?
בבלוג של גוגל באנגלית הם מתייחסים למעבר במונח migrate שהתרגום שלו לעברית הוא “הגירה”, ובאמת שלעבור מקלאסיק ליוניברסל זה סוג של תהליך הגירה. ההכנות הנדרשות כאן משמעותיות וככל שהתהליך יתוכנן בקפידה רבה יותר הוא יעבור בהצלחה גדולה יותר.
מבחינה טכנית השדרוג הוא פשוט והוא מתחלק ל2 שלבים.
השלב הראשון הוא שדרוג חשבון האנליטיקס מקלאסיק ליוניברסל. סביר יהיה להניח שהחשבון שלכם כבר מוגדר ליוניברסל. תוכלו לברר את זה דרך מנהל המערכת. להיכנס לפרופרטי ושם לבדוק אם יש לכם את הכפתור של היוניברסל שנקרא Tracking info Js. . הכפתור הזה כולל את ניהול המאפיינים הספציפיים של יוניברסל כמו User ID, Session Timeout, Referral exclusion list ועוד.
במידה ואין לכם את התפריט הזה כנראה שאתם צריכים לשדרג את החשבון ליוניברסל. במקרה כזה עליכם לבחור באפשרות לשדרוג שמופיעה בראש הרשימה של כפתורי הפרופרטי.
השלב השני יהיה עדכון הקוד שבאתר לקוד יוניברסל. כאן חשוב לציין כי מתודת איסוף הנתונים שביוניברסל שונה מזו שבקלאסיק ולכן יש להתקין את הקוד החדש לכל מאפיין (פרופרטי) בנפרד. יש לבצע את השלב השני רק אחרי שהשלב הראשון של שדרוג המאפיין כבר הסתיים.
מעקב אחר מסחר אלקטרוני ומעקבים אחר events דורש גם כן עדכון לקודים חדשים של יוניברסל, גוגל ממליצים להשתמש כאן בטאג מנג’ר לצורך העניין.
גוגל לא יגידו את זה, אבל ככל הנראה את החלק השני בהגירה עושים בשלב הזה מעט מאוד ארגונים. הן בגלל הסיבוכיות שבחלק הטכני, לאף אחד לא בא להתחיל תהליך הטמעת קודים מחדש, והן בגלל חוסר הידע המקצועי. זה ייקח זמן עד שנתרגל לפונקציות ואפשרויות החדשות של יוניברסל אנליטיקס , ועד שנראה איך זה עובד בתכלס.
הזדמנות לעבור לטאג מנאג’ר
ואחרון חביב הוא הטאג מאנג’ר של גוגל, שמקבל ביוניברסל אנליטיקס תפקיד חדש. השימוש בטאג מאנג’ר יוכל להחליף את הטמעת הפונקציות שאנחנו שותלים בקוד בשביל לקבל דיווחים. מה שאומר שבלחיצת כפתור אפשר יהיה לשתול קוד שידווח לאנליטיקס על ארוע שקרה באתר אחד או בשורה של אתרים. מבחינת גוגל המעבר ליוניברסל מהווה שעת כושר לעודד את המשתמשים להטמיע את הטאג מאנג’ר באתרים שלהם.
אם אתם עובדים בארגון עשיר בנכסים אינטרנטיים העבודה עם הטאג מאנג’ר בהחלט עשויה לחסוך לכם זמן יקר, תוכלו בלחיצת כפתור לעדכן שינויים במספר אתרים, במקום להיכנס לאתרים אחד אחד ולעדכן את הקוד.
אבל מי שמכיר יודע, שהעבודה עם הטאג מאנג’ר צורכת הרבה זמן והתעסקות. אז האם זאת באמת הזדמנות לעבור לעבוד עם טאג מאנג’ר? זאת שאלה של גודל. כי במקרה שאתם הבעלים של אתר בודד או אפילו כמה קטנים העבודה עם הטאג מאנג’ר עשויה להוביל ליותר בזבוז זמן מאשר התייעלות.
המלצות
לסיכום, המעבר ליוניברסל אנליטיקס כרוך בלא מעט השקעה של זמן ואמצעים. צריך לחקור את האפשרויות, לאפיין את המעקבים , להגדיר שינויים באתר ובתהליך הקניה וכמובן שכדאי גם ללמוד איך משתמשים במאפיינים החדשים ואיך מפיקים את הדוחות החדשים. הרבה עבודה. ולכן כדי להגר ליוניברסל בצורה כמה שיותר חלקה זו דווקא הזדמנות לעשות בדק בית ולבנות תוכנית מעקב מפורטת.