הדבר שמעניין בעלי אתרים יותר מכל הוא מהיכן מגיעים הגולשים שלהם, ובצדק. יש היום המון שיטות לשיווק ולקידום האתר, ואנחנו רוצים לדעת – איזו שיטה עובדת טוב יותר בשבילנו, מה מביא תוצאות – כלומר ביקורים ורכישות, ואיפה כדאי להשקיע את התקציב שלנו.
איך גוגל אנליטיקס מחלק את התנועה לאתר שלי?
גוגל אנליטיקס מחלקת את המקורות מהם מגיעים הגולשים לכמה סוגים:
Direct – גלישה ישירה –
הכוונה לגולשים שהגיעו לאתר ע”י הקלדה של הכתובת שלו בדפדפן, או בחירה של האתר מתוך המועדפים של הדפדפן.
נתונים עבור גולשים אלו ניתן לראות בדו”ח All Traffic תחת Source =direct
Organic – חיפוש אורגני –
הכוונה לגולשים שהגיעו לאתר מתוצאות חיפוש של מנוע חיפוש. יש להדגיש כי הכוונה לתוצאות חיפוש לא ממומנות. מדובר במקור חשוב ומרכזי, ובעלי אתרים רבים משקיעים בפעילות SEO בניסיון לשפר את המדדים של מקור זה. נתונים עבור גולשים אלו ניתן לראות בדו”ח All Traffic תחת Medium = organic, וכך ניתן לראות האם ההשקעה ב-SEO אכן משתלמת.
דו”ח נוסף הרלוונטי למקור זה הוא דו”ח מילות מפתח – בזכות אלו מילות מפתח אורגניות הגיעו הגולשים לאתר ואלו פעולות ביצעו.
Refferal– אתרים מפנים –
הכוונה לגולשים שהגיעו לאתר שלכם מלינק שנמצא באתר אחר. מקור זה חשוב במיוחד אם יש לכם שתופי פעולה עם אתרים אחרים – החלפת לינקים, השתתפות או מתן חסות למאמרים, פרסום באנרים וכו’. נתונים עבור גולשים אלו ניתן לראות בדו”ח All Referrals.
שימו לב שאם האתר שלכם מופיע בדו”ח הזה כאחד המקורות, זה מצביע על בעיה. ייתכן, למשל, שהקוד הבסיסי של אנליטיקס המוטמע באתר שלכם אינו מותאם למעקב אחר הסאב-דומיינים של האתר, או שחלק מהפעילות באתר מתרחשת תחת דומיין אחר (למשל פעילות הרכישה מתרחשת בשירות חיצוני) והקוד באתר אינו מותאם לכך.
אם לא ביצעתם שום פעולות הגדרה נוספות או סימון מסעות הפרסום שלכם לא תוכלו להפיק הרבה מהנתונים הכלליים ביותר בהם גוגל אנליטיקס מספקת אתכם. אתם צריכים להגיד לאנליטיקס מה הפעילות האינטרנטית שלכם.
איך לראות את נתוני האדוורדס שלי בגוגל אנליטיקס?
CPC – חיפוש ופרסום ממומן –
בעלי אתרים רבים משקיעים בפרסום דרך Adwords על מנת להביא עוד גולשים לאתר שלהם. מכיוון שפרסום כזה עולה כסף, חשוב למדוד את התועלת שבפעילות הזו. אם תחברו את החשבון בגוגל אנליטיקס לחשבון ה-Adwords, תוכלו ליהנות משפע של דו”חות ונתונים שגוגל אנליטיקס מציעה עבור מקור תנועה זה (איך מחברים? קראו על כך בפוסט חיבור נתוני גוגל אדוורדס לגוגל אנליטיקס).
לדוגמא, ניתן לראות נתונים סיכומיים בדו”ח All Traffic תחת Medium = cpc:
בנוסף לכך קיימים דו”חות נוספים על ערוץ זה, כגון דו”ח מילות מפתח ממומנות – דרך אלו מילות מפתח ממומנות הגיעו לאתר, ודו”חות מקיפים על קמפייני ה-Adwords בהם השקענו.
האם אוכל לראות נתונים על פעילות נוספת שלי באינטרנט?
מעבר לארבעת מקורות התנועה הנפוצים האלו, אנו יכולים להגדיר מקורות תנועה ספציפיים בעצמנו, וזאת על ידי תיוג של הקישורים המובילים לאתר שלנו.
נגיד שהחלטנו לפתוח בקמפיין פרסום לקראת חג הפסח. במסגרת הקמפיין, יש לנו באנרים שונים בכל מיני אתרים, אנחנו כותבים סטאטוסים בדף הפייסבוק העסקי עם לינק לדף באתר שלנו, מפרסמים מודעה בפייסבוק שמובילה לאתר, משתתפים בכתבות בפורטלים שונים, שולחים ניוזלטר ללקוחות הרשומים ועוד.
איך נדע כמה גולשים הגיעו אלינו מכל המקורות האלו, והאם מאמצי הפרסום תורגמו לרכישות?
אין נוכל לנתח איזה מקורות באמת היה יעיל?
לשם כך נתייג את הקישור לאתר מכל אחד מהמקורות האלו – כלומר, נסמן את הלינק כך שגוגל אנליטיקס ידע איפה פרסמנו אותו – מהו ה-source (מקור התנועה), ה-medium (ערוץ הפרסום) וה-campaign (נושא מסע הפרסום שלנו). הסבר איך לתייג תוכלו למצוא ב-סדרת הסרטונים על תיוג (לצפייה בסדרה יש להירשם).
אחד התיוגים הנפוצים ביותר, שכדאי מאוד לבצע, הוא תיוג של לינקים שנמצאים בניוזלטרים שאתם שולחים ללקוחות האתר. בצורה כזו ניתן לבדוק האם הניוזלטר בכלל יעיל, על אלו קישורים בניוזלטר הלקוחות לוחצים, האם הניוזלטר מניע לביקור ולרכישה, וכמובן בהתאם לכך לבצע בו שיפורים ושינויים של העיצוב או של המסרים שהוא כולל.
נתונים על ההגעה ממקורות מתויגים ניתן לראות בדו”ח All Traffic לאחר פילטור לפי ה-source/medium הרלוונטיים או בדו”ח Campaigns לאחר בחירה בקמפיין הרלוונטי.
לדוגמא, נתונים על הגעה לאתר מניוזלטר לרשימת תפוצה. ניתן לראות, למשל, כמה גולשים הגיעו מהניוזלטר ובעקבות זאת נרשמו באתר. אם תייגנו את הלינקים בניוזלטר גם ברמת campaign, נוכל לראות כיצד אימייל ספציפי הוביל להמרות באתר.
לסיכום, לאחר שתבדקו ותנתחו כמה גולשים מגיעים אליכם מכל מקור, ואיזו פעילות הם מבצעים באתר שלכם, תוכלו למקד את מאמצי הקידום שלכם בערוצים שמביאים אליכם את מירב התוצאות. בהצלחה!