פונקציית החיפוש בתוך האתר נחשבת כפונקציה בסיסית ומתבקשת מאליה. באתרים רבים תוכלו למצוא תיבת חיפוש ואייקון של זכוכית מגדלת, שמעידים כי אתר זה מאפשר לגולשים שלו לבצע בו חיפוש, בין אם זה אחר תכנים ומידע, ובין אם זה אחר מוצרים לרכישה. גם אתם בוודאי הטמעתם תיבת חיפוש באתר שלכם, אבל האם אי פעם עצרתם לחשוב – מה זה בעצם נותן לי? מה אני יכול ללמוד מזה? מסתבר שגוגל אנליטיקס יכול לספק לנו מידע על החיפושים המבוצעים באתר שלנו, שיסייע לנו להבין את הגולשים שלנו בצורה טובה יותר, וכתוצאה מכך נוכל לשפר את האתר שלנו ואת יחסי ההמרה שלו.
כדי שנוכל לקבל תובנות מפונקציית החיפוש באתר, עלינו קודם כל להגדיר בפרופיל האתר בגוגל אנליטיקס ביצוע מעקב אחר חיפוש באתר. הדבר מבוצע במנגנון ה-Admin > Profile > View Settings יש לסמן את האופציה Do Track Site Search, לציין את הפרמטרים ב-URL שבהם פונקציית החיפוש משתמשת והאם יש שימוש בקטגוריות.
ההסבר המלא כיצד מגדירים את פונקציית החיפוש בגוגל אנליטיקס נמצא כאן.
לאחר שהגדרנו את המעקב אחר חיפוש באתר, נוכל ליהנות משלל הנתונים שגוגל אנליטיקס אוספת עבורנו, המרוכזים תחת תיקיית Content > Site Search.
נשתמש בנתונים האלו בשביל לענות על כמה שאלות מרכזיות הקשורות לגולשי האתר שלנו.
האם הגולשים בכלל משתמשים בפונקציית החיפוש?
דו”ח Usage מספר לנו בכמה ביקורים במהלך התקופה בוצעו חיפושים באתר. אחוז גבוה של שימוש בפונקציית החיפוש יכול למשל להעיד על כך שתוכן האתר שלנו לא מאורגן בצורה מספיק טובה, והגולשים מתקשים לנווט בו ולמצוא את מה שהם רוצים.
מה הגולשים מחפשים?
לשאלה “מה נשים רוצות” אולי טרם נמצאה תשובה אבל גוגל אנליטיקס כן יכול להראות לנו מה הגולשים שלנו רוצים למצוא באתר, וזאת באמצעות הדו”ח Search Terms. כך נוכל לבדוק איזה מידע מעניין את הגולשים (מדיניות משלוחים? מדיניות החזרות?) ואיזה מוצרים הם רוצים לקנות. ב-drill down של ביטוי החיפוש, נוכל לראות לאיזה דף תוצאות חיפוש (destination page) הגולשים מגיעים.
באילו דפים באתר הגולשים משתמשים בפונקציית החיפוש?
דו”ח Pages מראה את כמות החיפושים המבוצעים באתר בחלוקה לפי דפים. בלחיצה על דף, יש drill down לביטויי החיפוש בהם השתמשו הגולשים, ולאיזה דף הגיעו בעקבות החיפוש (destination page). זה יכול לעזור לנו לאתר דפים שבהם ייתכן שהתוכן שלנו מאורגן בצורה שאינה נוחה מספיק לגולשים. לדוגמא, אם הגולשים מבצעים חיפושים אחר מוצרים כשהם נמצאים בדף מוצר, אולי כדאי להוסיף לדף המוצר רכיב המציע מוצרים דומים. אם הגולשים מבצעים חיפושים אחר מוצרים כשהם נמצאים בדף קטגוריה, ייתכן שהדף עמוס מידי והגולשים מתקשים לאתר בו את המוצר שהם מחפשים.
מה היעילות של מנוע החיפוש באתר? האם הגולשים מרוצים מהתוצאות? האם הם מוצאים את מה שהם מחפשים?
את התשובות לשאלות האלו ניתן למצוא בדו”ח Pages, אם אנחנו מעדיפים להסתכל ברזולוציה של דפים באתר, או בדו”ח Search Terms, אם נעדיף להסתכל ברזולוציה של ביטויי חיפוש. הדו”חות האלו מציעים כמה Metrics שיכולים ללמד אותנו מה עושים הגולשים בעקבות החיפוש שהם מבצעים:
Results PageViews / Search הוא המספר הממוצע של דפי תוצאות חיפוש שבהם צופים הגולשים בעקבות ביצוע החיפוש. מספר גבוה מ-1 או 2 יכול להצביע על כך שהגולשים נאלצים לבדוק כמה תוצאות חיפוש עד שהם מצליחים למצוא את הדף הרלוונטי למה שחיפשו.
%Search Exits הוא אחוז היציאות מהאתר בעקבות ביצוע חיפוש. אם מדובר באחוז גבוה, כנראה שהגולשים שלנו לא מוצאים את מה שהם מחפשים, מתייאשים ונוטשים את האתר לאלתר.
%Search Refinements הוא אחוז החיפושים שבעקבותיהם ביצע הגולש חיפוש נוסף עם ביטוי שונה. אחוז גבוה יכול להצביע על כך שמנוע החיפוש באתר שלנו מציג לגולשים יותר מידי תוצאות והם צריכים לדייק את החיפוש שלהם. אולי כדאי להציע להם חלוקה נוחה יותר של התוצאות (למשל לפי קטגוריות) או לאפשר להם לבצע סינונים שונים על התוצאות.
אם נסתכל בדו”ח Pages עם Primary Dimension = Destination Pages, נוכל לבדוק כמה פעמים הגולשים מגיעים לדף “אין תוצאות”. נוכל ללמוד מכך על הצרכים של הגולשים והמוצרים שהם מחפשים – שאנחנו לא נותנים להם מענה. זה יכול לעזור לנו להחליט האם להרחיב את תמהיל המוצרים שלנו או להוסיף תכנים נוספים לאתר.
אלו פעולות עסקיות מבצעים הגולשים בעקבות חיפוש באתר?
בכל אחד מהדו”חות (Usage, Search Terms, Pages) ניתן לצפות בנתוני e-commerce ונתוני goal conversions. כך ניתן, למשל, להשוות ולראות האם גולשים שמבצעים חיפוש קונים יותר מאשר אלו שלא מבצעים? האם יש ביטויי חיפוש ספציפיים שבזכותם גולשים נוטים לקנות יותר?
ראינו כיצד פונקציה פשוטה וטריוויאלית, שכמעט כל אתר מציע כיום, יכולה ללמד אותנו על הציפיות של הגולשים מהאתר שלנו ומה הם רוצים וצריכים למצוא בו. הגולשים “מחפשים את עצמם” – ובעזרת גוגל אנליטיקס אנחנו מוצאים את התשובות למה שאנחנו רוצים לדעת עליהם.