הרבה פעמים מקדמי אתרים או אפילו הלקוחות עצמם ממעיטים בערך הזה, שנקרא היסטוריה ולא תמיד משתפים את המקדם או מפרסם האתר בכל הנעשה עד כה באתר. אני לא מתכוון דווקא להצלחות אלא למה שיותר חשוב, השגיאות שכבר נעשו.
תחשבו על זה… כמה נפלא ומועיל זה היה יכול להיות אילו הייתם מקבלים מראש את ביטויי המפתח הלא רלוונטיים, או את הפעולות שלא מביאות תוצאות. כמה כאב ראש וזמן מיותר של חיפוש זה יכול היה לחסוך.
המטרה של הפוסט הזה היא לתת דוגמא לשימוש במספר כלים אנאליטיים פשוטים שיכולים להאיר את הנקודות האפלות של האתר.
פשטות היא המפתח. התובנות האמיתיות הן בדברים הפשוטים, כמו בגרף שלמטה. גרף זה נלקח מתוך תוכנת סטטיסטיקה Gooole Analytics, שם האתר מוסתר מטעמי סודיות ואתיקה מקצועית.
איור ( 1 ) – מבט כללי על אתר
אז מה רואים פה?
תקופת ההסתכלות או הבדיקה היא לשנתיים האחרונות. זאת ניתן לראות בחלק הימני העליון של הגרף.
בלחיצה על התאריכון נפתח תפריט התאריכים ופשוט ציינתי באופן ידני להתחיל את הדיווח משנת 2008, כי ברצוני לראות באופן כללי מה קרה בשנתיים האחרונות באתר זה. |
הרבה פעמים מקדמי אתרים או אפילו הלקוחות עצמם ממעיטים בערך הזה, שנקרא היסטוריה ולא תמיד משתפים את המקדם או מפרסם האתר בכל הנעשה עד כה באתר. אני לא מתכוון דווקא להצלחות אלא למה שיותר חשוב, השגיאות שכבר נעשו.
תחשבו על זה… כמה נפלא ומועיל זה היה יכול להיות אילו הייתם מקבלים מראש את ביטויי המפתח הלא רלוונטיים, או את הפעולות שלא מביאות תוצאות. כמה כאב ראש וזמן מיותר של חיפוש זה יכול היה לחסוך.
המטרה של הפוסט הזה היא לתת דוגמא לשימוש במספר כלים אנאליטיים פשוטים שיכולים להאיר את הנקודות האפלות של האתר.
פשטות היא המפתח. התובנות האמיתיות הן בדברים הפשוטים, כמו בגרף שלמטה. גרף זה נלקח מתוך תוכנת סטטיסטיקה Gooole Analytics, שם האתר מוסתר מטעמי סודיות ואתיקה מקצועית.
איור ( 1 ) – מבט כללי על אתר
הנתונים שעליהם אני רוצה לעבור:
- הגרף
- כמות כניסות/ביקורים Visits
- כמות דפים שנצפו Pageviews
- כמות דפים שנצפו בממוצע לכל ביקור/כניסה Page/Visit
- Bounce Rate
- זמן שהייה ממוצע באתר Avg. Time on Site
- % כניסות/ביקורים חדשים % New Visits
מבלי להתמהמה יתר על המידה בואו נצא לדרך…
הגרף
זה שהאנאליטיק קיים באתר כבר לפחות מאז 2008, זו בהחלט עובדה משמחת ואומרת לא מעט על החברה או העסק.
אנו בבירור יכולים לראות שמשהו התחיל לקרות באפריל 2009 שהביא לגדילה משמעותית בכניסות בקיץ 2009. לאחר מכן איפה שהוא מסוף ספטמבר ועד תחילת מרץ יש פחות או יותר כמות כניסות קבועה אך נמוכה משמעותית מתקופת הקיץ, עם חודש דצמבר המככב בתחתית והאוורסט הלא מוסבר ובלתי הגיוני שמתחיל בסוף חודש פברואר.
כבר קיבלנו הבהרה בתמונה הכללית, יש לנו 3 תקופות לבדוק ולהבין מה גרם לעליה ומה גרם לירידה. אפשר להתחיל לשאול שאלות ספציפיות יותר כמו, מאיפה היגיע הטראפיק לאתר בכל תקופה? מה סוג הטראפיק שקטן בחורף? עכשיו זה הזמן לצלול לתוך המספרים ולחפש תשובות 🙂
דבר נוסף שנוכל לעשות זה לטעון טענות או השערות ולנסות להוכיח אותן או לפסול, למשל:
- כנראה שקידום האתר התחיל בסביבות ינואר פברואר בשנת 2008 – על מנת להוכיח טענה זו נבדוק את כמות הביטויים מהם קיבל האתר את הטראפיק במנועי החיפוש האורגניים. אם נמצא כי אכן יש גידול בכמות הביטויים וכמות הכניסות, צדקנו.
- ירידה בתקופת החורף קשורה לתחום בו עוסקת החברה. במילים אחרות שיא העונה היא בקיץ והיא נגמרת איפשהו בסוף החגים, אחרי ראש השנה ( סוף ספטמבר / אמצע אוקטובר ) – על מנת להוכיח טענה זו ניתן לגשת לכלים נוספים כגון: Google Insights for Search
- והשאלה הגדולה: האוורסט… בואו נבדוק מאיפה הגיע הטראפיק הזה בכדי שנוכל להבין ולהגדיר את הפעולות שנעשו כאן.
בואו נביט על המספרים וביניהם…
ליד כל פרמטר כמות כניסות, כמות דפים שנצפו וכ”ו מופיע מספר, רק שהמספר הזה בפני עצמו לא אומר לנו שום דבר, כי אנחנו לא באמת יודעים אם זה מעט או הרבה, במילים אחרות אין לנו שום נקודת התייחסות.
קשה לומר אם 318,930 כניסות בשנתיים זה טוב או לא… כנ”ל לגבי הזמן הממוצע באתר, זהו פרמטר בעיתי במיוחד. היחידים שיכולים להגיד לנו משהו בצורתם הטהורה, אלה הם ה-Bounce Rate ו% הגולשים החדשים.
להבנה עמוקה יותר של הפרמטרים ראה פרמטרים של גוגל אנאליטיקס.
Bounce Rate
למי שמשמעות הנתון הזה לא ברורה – Bounce Rate זה % המבקרים שחושבים שהאתר הזה מעפן. אני צוחק, אבל גוגל בהחלט נותן לכך משמעות בדירוג האתר. הבעיה היא שהאחוז הזה משתנה מתחום לתחום, וכמו שיש תחומים שבם 60% זה סביר, ישנם גם כאלה שבהם זה 10%. באופן כללי בין 30%-50% זה בסדר. אם היינו רואים כאן 80% זו בהחלט היה נתון בעייתי.
% גולשים חדשים
לפי דעתו של Avinash Kaushik, מנתח האנאליטי של גוגל, ואני רואה אותו כמומחה בתחום, 65% גולשים חדשים הוא אחוז טוב. כך שהנתון הזה גם בתחום הסביר והמקובל.
ועכשיו בואו ונביט בין המספרים…
ליד כל פרמטר מופיע לנו גרף קטן. כמה קטן ככה חשוב 🙂
נגדיל ונסדר:
כן, יכול להיות שזה דומה לאישה שוכבת על הצד או פעימות לב של חולה אנוש, יכול להיות… אבל זה לא החלק שמעניין אותנו. כי עם ניחושים אין לנו הרבה מה לעשות. אנחנו צריכים עובדות. ולא סתם עובדות אלא עובדות שאפשר גם לעשות איתן משהו. “זה אתר גרוע” יכול להיות עובדה, אבל גם אם זה נכון, אין לנו כל כך מה לעשות עם זה…
נתבונן בשוני בין הגרפים האלה ומה זה יכול להגיד לנו?
אפשר לראות שככל שהכניסות עולות – עולה גם כמות ה-דפים שנצפו – הגיוני.. יש יותר גולשים שצופים בסך הכל ביותר דפים. שימו לב כמה הגרפים האלה דומים.
אבל שימו לב גם שהגרף של כמות הדפים הנצפים בכל ביקור כמעט ולא משתנה, אפילו לא מהאוורסט… יכול להיות שזה בגלל שהגולשים האלה היו רק בדף 1?
Bounse Rate מכאן נראה כמו ענף די יציב.
והנה היא התובנה שלנו!
שימו לב לאוורסט שלנו בגרף של אחוז המבקרים החדשים. זה בהחלט נראה לא טבעי: הוא הפוך. זה כבר מעניין. אבל מה זה אומר?
ככל שה-כמות המבקרים גדלה, אחוז המבקרים חדשים ירד, כלומר גדלה כמות המבקרים החוזרים לאתר.
אז איך החזירו את המבקרים האלה בחזרה אל האתר?
מאיפה המבקרים החוזרים האלה באו? מנוע חיפוש? אתרים אחרים?
מה הפעולה שהם ביצעו על מנת להגיע לאתר? הקליקו על באנר? לחצו על מודעה?
עכשיו אחרי שקיבלנו איזה שהוא מוסג לגבי מה אנחנו מחפשים, אפשר להתחיל ללכת ולבדוק את כל הכיוונים האלה ולחפש תשובות.
בתשובות לכל השאלות האלה נמצא גם המון פעולות שנוכל ליישם, אלה השבילים שמעניינים אותנו.