בתקופה בה עולם הסלולר מתפתח בקצב מהיר והמודעות להבנת תהליכים בסביבה זו הולכת ומתחזקת, מגיע גם הצורך לדעת כיצד אפליקציות ואתרים סלולריים מניעים את הגולשים שלנו לפעולה. גוגל אנליטיקס מובייל מציעה דוחות ייחודיים למעקב אחר אפליקציות ואתרים סלולריים לרבות טאבלטים. אנליטיקס מובייל מסייעת לבעלי אתרים ומשווקים, להגיע לתובנות באשר להתנהגות הצרכנית באתר הסלולרי שלהם, למקסם את הרלוונטיות של המוצר או השירות שהם מציעים באתרם ולהוציא לפועל אסטרטגיות ואופטימיזציה בדרך להצלחה.
האם אני צריך אתר או אפליקציה לסלולר?
מטרתם של דוחות אתרים המותאמים לסלולר היא לסייע לך, בעל האתר, להבין האם אתה זקוק לאתר סלולרי המקביל בתכניו לאתר האינטרנט שלך או שמא עדיף לך ליצור אתר סלולרי בעל מבנה ידידותי ושונה. דוחות עבור אתרים סלולריים נמצאים בממשק הרגיל – Standard Reporting של גוגל אנליטיקס ואינם דורשים הטמעה מיוחדת, כלומר, דוחות אלה יופיעו באנליטיקס שלכם באופן אוטומטי. מיקום דוחות לאתרים הסלולריים נמצא תחת טאב Audience>Mobile
- דוחות Overview – מספקים מידע כללי על שימוש וכניסות לאתר האינטרנט באמצעות מכשירים סלולריים ומציגים מדדים המעידים על רמת האינטראקציה של הגולשים באמצעות הסלולר. למשל, אם אתם מגלים שרמת האינטרקציה של הגולשים המגיעים לאתר ממכשירי ניידים נמוכה, אתר לא מותאם לסלולר יכולה להיות בהחלט הסיבה לכך.
- דוחות Devices – פירוט המכשירים דרכם הגולשים נכנסים לאתר האינטרנט עד לרמת מערכת הפעלה, סוג מוצר, גירסת מערכת הפעלה ועוד. דוחות אלו יכולים לסייע לכם להבין האם ישנם מכשירים או יותר מזה, גירסאות מכשירים, אשר יוצרים קושי בגלישה לאתרכם ובכך לשפר או להתאים אתר אתרכם לקהל רחב יותר של גולשים.
שאלתי את נתן: מתי הוא ממליץ להקים אתר או אפליקציה לסלולר? וזו הייתה המלצתו. אם אחוז הגולשים באתרכם בעזרת מכשירים ניידים עולה מעל 15% תתחילו לתכנן אתר מותאם לסלולר ואם כבר מעל 20% אז תתחילו לבנות אותו.
את הנכסים הסלולריים אני רוצה לחלק לשתי קבוצות:
- אתרים מותאמים לסלולר
- אפליקציות סלולריות
אתרים סלולריים
אתר סלולרי הוא בעצם אתר אשר זהה מבחינת תשתית וקוד, לאתר אינטרנט רגיל. אתר סלולרי הנו מותאם לסלולר מבחינת כמות תוכן, גרפיקה, עיצוב ומבנה. חשוב לזכור כי מכשירים סלולריים, מתקדמים ככל שיהיו, עדיין אינם מסוגלים לעבד מידע ולהציג יכולות ברמה של מחשב ותצוגת דסקטופ.
אתר מותאם לסלולר למעשה מתנהג בדיוק כמו אתר אינטרנט רגיל לכל דבר ואין הבדל בין הטמעת קוד אנליטקס באתר אינטרנטי רגיל ולהטמעת קוד אנליטיקס באתר מותאם.
אפליקציות סלולריות
להבדיל מאתר מותאם לסלולר, אליו ניתן לגשת מכל דפדפן סלולרי רגיל, אפליקציות הן יישומים שניתן להוריד ולהתקין על המכשיר הסלולרי באמצעות פורטלים ייעודיים לאפליקציות ומכשירים כגון: אפל סטור, אנדרואיד מרקט, עולם אפליקציות של בלאקברי ועוד. הבדל נוסף הוא, שאפליקציות הן אינן תלויות בגישה קבועה לאינטרנט, אלא אם הן מתבססות על שיתוף ושאיבת מידע מהאינטרנט ומחוץ לסביבת הטלפון הסלולרי.
דוחות לאפליקציות
שימוש בדוחות מעקב של אפליקציות סלולריות מסייע לבחון את התפקוד והפעילות באפליקציה שלכם. כדי לצפות בדוחות אפליקציה למובייל, יש לפתוח פרופרטי או חשבון ייעודי ונפרד כפי שאסביר בהמשך הפוסט.
למה דוקא גוגל אנליטיקס?
נכון להיום ישנם כלים שונים למעקב וניתוחים סטטיסטיים של אפליקציות סלולר, אבל הן מאוד בסיסיות, האפשרויות מוגבלות וכלים שכן מאפשרים דוחות מתקדמים, בד”כ דורשים תשלום. בקיצור, דוחות אפליקטיבים של גוגל אנליטיקס הנם חינמיים ומוצגים בממשק הנוח והמוכר לרובנו.
חשוב לדעת שמעקב אחר אפליקציה בגוגל אנליטיקס יכול להתקיים בתנאי שיש לכם או למתכנת שלכם גישה לקוד האפליקציה.
הוספת חשבון גוגל אנליטיקס לאפליקציה
כאמור, יש לפתוח פרופרטי (Property) או חשבון נפרד וייעודי לאפליקציות, זאת משום שדוחות גוגל אנליטיקס מודדים באופן שונה את הנתונים של האפליקציה מאשר של האתר, גם גוגל אנליטיקס, ממליצים על “הפרדת כוחות” בין חשבונות המיועדים לאתרי אינטרנט, אתרים סלולרים ואפליקציות כדי למנוע עומס בעיבוד נתונים. אני באופן אישי מעדיפה וממליצה ללכת על בטוח, וליצור חשבון נפרד לגמרי כדי להבטיח שלא יתרחש עומס במידע אשר יכול לגרום לתצוגת נתונים מדגמית (Sampling) שהיא פחות מדוייקת.
כעת אדגים את השלבים לפתיחת חשבון חדש ייעודי לאפליקציות סלולר:
- גשו לטאב ה- Admin וצרו חשבון או Property חדש
- בבחירת שיטת המעקב בחרו בכפתור: App
- בסיום לחצו על כפתור “Get Tracking ID” ואשרו את תנאי השימוש בחלונית שתעלה
- כעת הורידו את הקוד הדרוש עבור האפליקציה שלכם באמצעות הורדת חבילת ה-SDK של אנדרואיד או IOS (נכון להיום אלו מערכות ההפעלה הזמינות למעקב באמצעות גוגל אנליטיקס), והעבירו למתכנת שלכם להטמעה בקוד או הטמיעו בעצמכם אם אתם מפתחי האפליקציה. להלן הוראות הטמעה עבור מפתחים ל- אנדרואיד או מפתחי IOS.
כעת תוכלו לראות שנוצר לכם פרופיל עם אייקון בצורת טלפון סלולרי- ולאחר שמפתח האפליקציה יטמיע את הקוד, תוכלו לראות נתונים בדוחות הייעודיים בחשבון או הפרופרטי החדש שיצרתם.
דוחות מרכזיים באפליקציות גוגל אנליטיקס:
מבט על ומושגים בסיסיים
גוגל אנליטיקס מתייחסת למדידת נתונים באפליקציות באופן שונה משום העובדה הברורה שאפליקציה בנויה מרכיבים שונים לעומת אתר אינטרנט או אתר מותאם לסלולר. לכן חשוב קודם כל להבחין בין המושגים הללו ולהבין את משמעותם:
- Active Users – כל המשתמשים אשר נכנסו לאפליקציה לפחות פעם אחת במהלך הזמן הנבחר. נתון זה מקביל במשמעותו ל- Unique Visitors בדוחות אנליטיקס לאינטרנט, אך בשונה ממנו, Active Users איננו מנוטר באמצעות קוקיז כמו באתרי אינטרנט.
- Sessions – פרק זמן בו הגולש יוצר אינטראקציה עם האפליקציה. מתייחס לכמות צפיות במסכים במהלך ביקור, אירועים ומסחר אלקטרוני. (נתון זה מקביל במשמעותו ל- Visits בדוחות אנליטיקס לאינטרנט)
- Screen Views – המספר הכולל של כמות המסכים שנצפו במהלך תקופת הזמן שנבחר. צפיות חוזרות באותו מסך, גם הן מתווספות למספר הצפיות הכולל. (נתון זה מקביל במשמעותו ל- Pageviews בדוחות אנליטיקס לאינטרנט)
האלמנטים המרכזיים הקיימים בדוחות אנליטיקס עבור אפליקציות מסתכמות בקטגוריות הבאות:
אעבור בקצרה אחר הדוחות הרלוונטים לכל קטגוריה:
- דוח סקירה כללית – תצוגה מסכמת של הדוחות המרכזיים הלקוחים משאר הקטגוריות. מיועד להתבוננות והתרשמות קצרה ולא מעמיקה של תקינות ופעילות באפליקציה
- דוחות זמן אמת – צפייה בגולשי אפליקציה בזמן נוכחי. ניתן לצפות בכמות גולשים בזמן אמת, במסכים בהם נמצאים הגולשים, מיקומים בארץ מהם גולשים לאפליקציה ומספרי גירסאות אפליקציה בשימוש הגולשים בפילוח מיידי ועכשווי
- דוחות מעקב רכישות – מידע על כמות המשתמשים שהתקינו והפעילו את האפליקציה (חלוקה על פי מערכות הפעלה, גירסת אפליקציה ומדינות מהן הגיעו המשתמשים. מדידת רווחיות האפליקציה ומעקב אחר מספר הפעמים בהם משתמשים צפו או הורידו את האפליקציה בחנות האפליקציות
- דוחות מידע על משתמשים – התנהגות המשתמשים באפליקציה וכמות המבקרים הפעילים בה. פילוחים על פי גירסאות אפליקציה, מערכות הפעלה, מפעילי רשת, דגמי מכשירים וספקי שירות. פילוחים דמוגרפיים של משתמשים ושפת האפליקציה אותה בחר הגולש
- דוחות מדידת המעורבות – כמות הצפיות במסכי האפליקציה ביחס לקריסות של האפליקציה. מעבר הגולש בין מסכים באפליקציה (Flow), תצוגת כשלים טכניים באפליקציה, מהירות טעינת האפליקציות במכשירי הגולשים. מיפוי גולשים חדשים אל מול גולשים חוזרים, אינטראקציה של הגולש בתוך האפליקציה והתרחשויות אירועים (Events) במסכי האפליקציה
- דוחות תהליכים עסקיים – בחינת הערך המוסף של האפליקציה באמצעות מעקב אחר יעדים ומסחר אלקטרוני. לדוגמא: יצירת קשר, מילוי טפסים באפליקציה ומכירת מוצרים
אז מדוע כדאי להשתמש בדוחות ייעודיים לאתרים סלולריים ואפליקציות?
כפי שסיכמתי בתחילת הפוסט, ההתקדמות וההתפתחות הטכנולוגית בעולם הסלולר פשוט דורשת את המעקב והשיפור שלכם, בעלי האפליקציה, במטרה למקסם את השירות ואו את מכירת המוצרים באמצעות האפליקציה. השימוש בדוחות ייעודיים לאתרי סלולר ואפליקציות מתלבשים בצורה פשוטה ונוחה בממשק גוגל אנליטיקס המוכר והמאורגן היטב, מה שמקל עליכם להשתמש בידע שכבר צברתם בשימוש בדוחות גוגל אנליטיקס, וליישם אותו גם בדוחות הייעודיים למובייל. שורה תחתונה: הדוחות מובייל של גוגל אנליטיקס פשוט מספקים את הכלים, האפשרויות והמדדים הדרושים לך, במטרה לנתח ולהעריך את ביצועי האתר הסלולרי והאפליקציה שלך.