שואלים אותי: מה עלי לפתוח למעקב פרופיל או חשבון בגוגל אנליטיקס? לכאורה השאלה היא פשוטה ומצד שני מאוד עקרונית ובסיסית. הגדרה לא נכונה או לא מתאימה תיצור המון בעיות בהמשך.
היררכיה בגוגל אנליטיקס
על מנת לתת תשובה לשאלה: מה כדאי לפתוח? עלינו להבין מה האפשרויות שיש לנו ואיזה יתרונות ומקבלות יש בכל אחת מהאפשרויות האלה.
אז האפשרויות הן:
- משתמש גוגל או חשבון גוגל / חשבון גוגל אנליטיקס
אם השתמשתם בגוגל אנליטיקס וודאי שמתם לב שכדי להתחיל להשתמש בתוכנה עצמה הייתם צריכים לפתוח את הגישה אליה דרך חשבון גוגל שלכם או בעזרת כתובת דוא”ל. בדיוק באותה הצורה כאשר אתם רוצים לשתף מישהו בנתוני גוגל אנליטיקס שלכם אתם מוסיפים את הדוא”ל שלו או דוא”ל חשבון גוגל אנליטיקס שלו.
אבל בואו לא נקדים את המאוחר. הראשון בהיררכיה הוא חשבון גוגל אנליטיקס בעל דוא”ל מסוים. לשם נוחות בפוסט זה אקרא לו “חשבון גוגל אנליטיקס”.
על מנת לפתוח חשבון גוגל אנליטיקס עלינו בסך להירשם לשירות באתר הרשמי http://www.google.com/analytics/
לשם כך אנחנו צריכים כתובת דוא”ל.
- חשבון אתר או נכס
בחשבון גוגל אנליטיקס שלכם תוכלו להוסיף, להסיר ולערוך את חשבונות האתרים שלכם. כלומר בחשבון גוגל אנליטיקס אחד נוכל להוסיף מספר רב של חשבונות אתרים.
לכל חשבון אתר יש מזהה יחודי, מספר שמייצג את הנכס הזה. למעשה כל המספרים האלה מתחילים באותיות – UA ונראים כך: UA-7129650-15
או בגוגל אנליטיקס כך:
זוהי רמה השנייה בהיררכיה. ובשביל להוסיף חשבון אתר או נכס עלינו להטמיע את הקוד הבסיסי של גוגל אנליטיקס. איך להתקין גוגל אנליטיקס באתר שלך?
טיפ! מקובל לכל דומיין לפתוח UA אחר, כלומר חשבון אתר אחר.
- פרופיל אתר
והדרגה הנמוכה או האחרונה בהיררכיה יהיה הפרופיל. בפרופיל נוכל להסתכל על חלק מסוים מתוך נתוני האתר שלנו. כך הם נראים בגוגל אנליטיקס:
על מנת להוסיף פרופיל עלינו להיכנס לתוכנה בעזרת שם משתמש והסיסמא שלנו. לבחור את חשבון האתר בו רוצים להוסיף פרופיל. להיכנס להגדרות חשבון האתר ולהוסיף פרופיל.
מה ישפיע על ההחלטה שלי לקבוע האם זה יהיה פרופיל, אתר או חשבון גוגל אנליטיקס?
עכשיו כאשר אנו יודעים שנוכל לבחור באחת מתוך שלוש האפשרויות שציינתי קודם לכן, בואו ונראה מה ישפיע על הבחירה שלנו.
- שיתוף משתמשים נוספים – האם זהו אתר של לקוח? האם יהיו עוד אדמיניסטראטורים בחשבון?
- דומיינים, סאב דומיינים
- קהלי יעד ועוד.
איך כל אחד מאלה ישפיע על ההחלטה או מה לבחור בגוגל אנליטיקס?
שיתוף משתמשים נוספים
אני דווקא רוצה להתחיל משיתוף כי לנתון זה תהיה השפעה מכרעת על הבחירה שלנו בכל הרמות. אולי בגלל זה זאת השאלה הנפוצה ביותר או הבעיה הנפוצה ביותר בה אני נתקל.
אני אתאר דוגמא של בעיה ובה ההגדרה לא נכונה.
יש לי אתר אינטרנט וחברת הבנייה פתחה לי את חשבון האתר בחשבון גוגל אנליטיקס שלהם. אני רואה את הנתונים אך לא יכול להגדיר יעדים(Goals), לא יכול להגדיר פילטרים, לפתוח פרופילים וכ”ו.
למה זה קורה? בגלל סוגי שיתוף בגוגל אנליטיקס.
גוגל אנליטיקס מאפשרת לנו לשתף בין חשבונות גוגל אנליטיקס ופרופילים.
אין אפשרות לשתף חשבונות אתר בודדים בגוגל אנליטיקס!
על מנת לאפשר למשתמש נוסף לצפות בפרופיל מסוים מתוך רשימת הפרופילים שלנו עלינו להגדיר אותו כצופה בלבד(user). משתמש בעל הגישה זו יכול רק לצפות בנתונים אך לא יכול לגשת לאפשרויות ההגדרה של הפרופיל או חשבון האתר שהפרופיל שייך אליו.
על מנת לאפשר למשתמש לשנות את ההגדרות של הפרופיל או חשבון אתר עלינו לתת לו גישה של אדמיניסטראטור (Administrator). משתמש בעל גישת אדמיניסטראטור יראה את כל רשימת האתרים (חשבונות אתרים) תחת חשבון גוגל אנליטיקס שלנו.
אין אפשרות בגוגל אנליטיקס לתת גישת אדמיניסטראטור לפרופיל או חשבון אתר בודד!
במקרה זה מכיוון שחברת הבנייה יצרה את חשבון האתר בתוך חשבון גוגל אנליטיקס של החברה מתן גישת אדמיניסטראטור תחשוף את בעל האתר הבודד לנתוני כל האתרים בחשבון של החברה. בעיה רצינית שנובעת מתוך חוסר נסיון או חוסר ידע של חברת הבנייה.
טיפ! כשאתם פותחים חשבון אנליטיקס ללקוח שלכם מומלץ לפתוח חשבון גוגל אנליטיקס נפרד, כלומר חשבון גוגל נפרד עם דוא”ל יחודי. כך תוכלו לשמור בצורה טובה ביותר את הפרטיות שלכם ושל הלקוח.
דומיינים, סאב-דומיינים
מקרה נפוץ נוסף הוא אתר שנמצא על מספר סאב-דומיינים או כאשר אנו רוצים לראות מספר דומיינים, כלומר מספר אתרים תחת UA אחד.
אז איפה הבעיה?
בואו ניקח דוגמא: יש לי אתר example.co.il באתר הזה יש לי בלוג שנצא בסאב-דומיין blog.example.co.il וחנות ב-shop.example.co.il
אם הגולש יעבור מהבלוג לחנות אנו נראה את מקור הכניסה כ- blog.example.co.il ולא נוכל לדעת מאיכן הגיע הגולש הזה במקור.
למה זה קורה?
ברגע שהגולש נכנס לאתר שלכם מתחיל המעקב. המעקב בגוגל אנליטיקס נעשה בשלושה מישורים.
- צפיה בדף (Page View)
אלה נתונים שקשורים לצפייה בדף מסוים.
- ביקור או סשן(Visit)
אלה נתונים שקשורים לביקור באתר מסוים(דומיין מסוים). בעת כניסת הגולש לאתר נפתח המעקב אחר הביקור של הגולש. הביקור יסתיים כאשר הגולש יסגור את האתר או יעזוב אותו, לאחר 30 דקות או אם הגולש יבצע כניסה אל האתר ממקור אחר.
פרטים נוספים על מתי מסתיים הביקור בגוגל אנליטיקס ניתן למצא כאן:
http://analytics.blogspot.com/2011/08/update-to-sessions-in-google-analytics.html
- גולש יחודי(Unique Visitor)
נתונים שקשורים לגולש יחודי.
חשוב להבין שנתון הבסיסי שגוגל אנליטיקס משתמש בו למשל בחישוב אחוזי המרה (Conversion Rate) הוא ביקור(Visit). גם נתוני מקור הכניסה הם קשורים לביקור.
במקרה שלנו כל פעם כאשר הגולש יעזוב את הבלוג(דומיין מסוים) יפסק הביקור של הגולש בבלוג ויעבור לחנות, שם יפתח הביקור של הגולש בחנות. כלומר אנו נקבל 2 ביקורים שונים כאשר בעצם זהו אותו הביקור.
נ.ב. משהו מאוד דומה קורה גם כאשר יש לנו כמה דומיינים שונים.
הפתרון שגוגל אנליטיקס מציעים לנו הוא קצת תוספת קוד. הנה הפרטים הטכניים:
http://code.google.com/apis/analytics/docs/tracking/gaTrackingSite.html
טיפ! אם בכל אתר שלכם אתם פונים לקהלי יעד שונים אל תקשרו את הביקורים באתרים השונים. בקיצור תפתחו לכל דומיין חשבון אתר משלו.
טיפ! אם החלטתם להשתמש בחשבון אתר אחד למספר דומיינים או סאב-דומיינים עשו QA לנתונים שמתקבלים כי זהו מקום לתקלות.
קהלי יעד
קהלי יעד היא דוגמא מצויינת לשימוש בפרופיל בגוגל אנליטיקס. כמו במקרה של אתר בשלוש שפות: עברית, רוסית ואנגלית.
מנקודת מבט של קהלי יעד זה יכול להיות גולשים מישראל, רוסיה וארה”ב. מכיוון שהגולשים האלה לא קשורים אחד לשני בשום אופן גם הנתונים שלהם לא קשורים אחד לשני בשום אופן. במקרה הזה אני אעדיף לפתוח פרופיל לכל קהל יעד ואשתמש בפילטרים כדי להסתכל על קהל מסוים בכל פרופיל.
באותו אופן הייתי מתייחס גם לקמפיין מסוים שעולה למשך זמן מסוים, דף נחיתה, תחום באתר ולפעמים אפילו מוצר מסוים באתר. בכל המקרים האלה פרופיל יהיה פתרון מצוין.
אם נתקלתם בשאלה, בעיה או מקרה מעניין שקשור לבחירת פרופיל, חשבון אתר או חשבון גוגל אנליטיקס. שתפו איתנו בתגובות!