זה נכון שלכל אתר מצליח כמו לכל אדם מצליח יש היסטוריה משלו ודרך משלו. אך כמו לכל בני האדם המצליחים יש תכונות משותפות כך גם לאתרים המצליחים. ובפוסט הזה ברצוני לבודד ולהדגיש את אבני היסוד לבניית אתר מצליח.
טרם ניכנס לשלבים עצמם בואו קודם ננסה להבין מה לא עובד, או מה לא יגרום לאתר שלנו להיות מצליח. לא פחות חשוב מלהבין מה כן לעשות הוא להבין מה לא לעשות כדי למנוע מעצמנו כאב ראש וכאב לב… וכאן נצטרך לנפץ כמה מיתוסים שנתקלתי בהם מהלך עבודתי כיועץ ומקדם אתרים.
- הרבה מבקרים = אתר מצליח ומרוויח
מוזר, אבל לא נכון… קורבט בר בבלוג שלו מדבר על פרדוקס בעיניין המבקרים. לבנות אתר עם המון מבקרים לוקח הרבה זמן והרבה מאמץ, כסף והשקעה. וכנראה הרבה לפני שתגיעו למחוז חפציכם של המון המבקרים מתפרצים לאתרכם האתר שלכם יסגר אם לא התחלתם להרוויח את כספיכם מהאתר הרבה לפני ההמון. במקום למדוד את כמות המבקרים תנסו למקד את תשומת לבכם על איכות המבקרים.
- האתר שלי צריך להיראות מיוחד
זה יכול להיות כל כך לא נכון… רוב הפעמים צורך באתר שנראה מיוחד בא לא מהגושלים שלנו אלא מאיתנו. זהו הרצון האוגואיסטי שלנו להראות לכל העולם שאנחנו כאלה מיוחדים, עד שבסופו של דבר אנחנו יוצאים עם אתר מסובך ומסורבל שחוץ מאיתנו אף אחר לא מוצא בו שום דבר.
אז מה כן? הנה 4 אבני יסוד לבניית אתר מצליח:
1. אפיון אתר: הגדרת קהל יעד ותחום הפעילות.
כל כך הרבה פעמים ראיתי בעלי עסק שרצים לבנות אתר, ורצים זה לא דימוי, בוודאי כאשר מדובר בלבנות אתר בשבוע. לצערי, כל כך מעט בעלי עסק ואפילו חברות טורחים לעשות אפיון אתר, שיגדיר: א. את המידע שיוצג לגולש, ב. את האופן בו המידע הזה יוצג לגולש, ג. את אופן בו הגולש ינווט או יפעל באתר.
שימו לב שכל הפרמטרים האלה עוסקים בגולש. הרי בסופו של דבר, אנחנו רוצים שיגיעו גולשים לאתר ובאמת יגלשו בו. אז איך נוכל לענות על כל השאלות האלה מבלי שנדע או לפחות נכוון לקהל יעד מסויים? לא נוכל…
לפני שאתם חושבים לאיזה חברת בנייה לפנות ואיזה סוג אתר אתם צריכים, קחו את הזמן ותחשבו מי הקהל אליו אתם פונים דרך האתר שלכם. אם העסק שלכם כבר קיים אז וודאי אפשר וכדאי להישתמש בנתונים שיש לכם על הלקוחות שלכם. תבנו אפיון של הגולש שלכם, תנסו להגדיר את הצרכים שלו ומה הוא מחפש באינטרנט.
עכשיו תיצרו לעצמכם ייחוד או מה שנקרא Unique Selling Proposition – הצעה יחודית, או, מה אתם עושים שאף אחד אחר לא. הגדרת ההצעה הייחודית היא שילוב של “למי אני פונה ובאיזה נושא?” חשוב מאוד שהגדרת תחום הפעילות שלכם יהיה הכי מדוייק וברור שאפשר. כך זה עובד באינטרנט. אם הגולש שלכם לא יגיע למסקנה שזה מה שהוא חיפש תוך 10 שניות, בום! כפתור חזרה בדפדפן. וכמה חבל אם זה בגלל שהוא פשוט לא הבין במה האתר הזה עוסק ומה מציעים לו…
לדוגמא: העסק שלכם הוא מכירת כרטיסי טיסה. כדי למצוא את ההצעה הייחודית, אתם לא בהכרח צריכים להתחיל למכור כרטיסים לירח… לא. אבל עליכם עדיין למצוא את הדבר או החלק שמאפיין אתכם ומייחד אתכם מאחרים. למשל, יעוץ ONLINE 24 שעות ביממה באתר מכל מקום בעולם. בוודאי שאם מדובר בחברה או בעסק רחב תהיה לכם יותר מהצעה אחת.
החלק החשוב הוא לנסח זאת בפשטות באתר שלכם, וזה מייד לוקח אותנו לשלב ב’.
2. מה האתר הזה יתן לי?
אני מבקש להזכיר אולי קצת יותר מדי פעמים שאינטרנט הוא כלי לביצע פעולות. אנחנו ניכנס לאינטרנט על מנת: למצוא מידע, לחלוק / להוריד / לעלות מידע, לקנות, להיתקשר עם חברים, לראות סרט וכ”ו… אנחנו אמורים ללחוץ על כפתורים, לעבור מסכים ולבצע פעולות כאלה ואחרות. אם זה לא קורה, או שאנחנו נרדמנו מול המסך או משהו אחר לא בסדר…
על מנת שהגולשים שלנו יבצעו פעולות באתר עלינו לשכנע אותם קודם שזה כדאי להם. תגידו לגולשים שלכם בשפה ברורה וידידותית מה האתר שלכם יעשה בשבילם. איך הוא יעזור להם?
המטרה היא לתת פתרון אולטימטיבי לגולשים בתחום שלכם באינטרנט. פתרון אולטימטיבי אולי נשמע קצת מתנשא, הכוונה היא להסביר, לתת לגולשים להרגיש ולהבין שבאתר הזה הם ימצאו את כל הדרוש להם בתחום בו האתר עוסק.
3. Experiment or Die
כל מה שעשינו עד עכשיו זה לקחת דף נייר ועט, לחשוב ולרשום. מתי כבר נתחיל לבנות את האתר? עכשיו.
עכשיו אפשר להתחיל לרוץ ולהקים את האתר. אלא מה, לבנות אתר זה לא מספיק. לא אוכל בפוסט היחיד הזה להיכנס לכל הפינות של תהליך הקמת האתר, קידום האתר או הבאת מבקרים לאתר, אם זה מעניין אתכם, אנא אל תהססו להשאיר תגובה בהמשך הפוסט הזה.
מה זאת אומרת לא מספיק? על מה אני מדבר?
בספר “Web Analytics 2” אבינש קאושיק, הכותב של הספר ואחד המומחים בתחום. כותב פרק שלם על ניסוי וטעיה. כמה חכמים אנחנו לא נהיה ועם כמה מומחים בתחום לא נעבוד על מנת להקים את האתר המושלם ביותר, זה פשוט אף פעם לא קורה. האתר שלכם אף פעם לא יהיה מושלם, ככה זה.
אז במקום להוציא הון תועפות על פיתוח מערכות מטורפות עם פיצ’רים מגניבים שאולי תצטרכו ואולי לא, פשוט תעשו הכל פשוט. ותזכרו ששום אתר לא ישאר כמו שהוא, אז אין מה להיבהל מזה. ניסיונות זה חלק בלתי נפרד וחשוב מאוד בהקמת אתר מצליח משלכם.
4. תקשורת, תקשורת ושוב פעם תקשורת
אז מה עכשיו? איך לגרום לגולשים שלי לפנות אלי, או לפתוח את הארנק ולקנות משהו באתר? פשוט תשאלו!
תשאלו את הגולשים שלכם מה הם צריכים, מה מעניין אותם ועל הם מוכנים להוציא את הכסף?
לא יותר פשוט יהיה קודם לשאול את הגולשים שלכם מה הם צריכים ואז להציע להם את זה מאשר להציע כל דבר עד שמשהו יתפס? “תבנה, והלקוחות כבר יבואו” – לא עובד באינטרנט. הסיבה לכך כנראה הכמות האדירה של המידע והמוצרים המוצעים לנו ברשת. הכוח האמיתי הוא להכיר את הגולשים שלך ולשמור איתם על קשר.
מספר דרכים שאני אוכל להציע להצלחת פעולה זו:
א. ניתוח סטטיסטי של התנהגות הגולשים, גוגל אנליטיקס – זה הכלי שאני עובד איתו. תמיד מציע להישתמש במספר כלים סטטיסטיים.
ב. שאלונים – נשמע מיושן, אך בשימוש נכון, פשוט ויעיל
ג. רשימות תפוצה
ד. חיבור האתר ברשתות החברתיות – לא רק שזאת דרך אדירה להביא גולשים לאתר, זאת אחת הדרכים היעילות ביותר לתקשר עם הגולשים שלכם. הרבה בעלי עסקים נבהלים מרשתות חברתיות, אפילו שהם יודעים שזה כלי הכרחי בימנו, בגלל שהם חושבים שזו איזו מפלצת שתשאב את כל הזמן שלהם. החשש הזה הוא מוצדק חלקית, זה עלול לקרות, אבל יש דרכים חכמות לתחזק פרופיל בסיסי ברשתות החברתיות העיקריות או להעזר ב”מנהל מדיה חברתית” פרילנסר או שכיר.
אז לפני שאתם יוצאים ליישם את הרעיונות האלה באתר שלכם גם אם הוא קיים וגם אם עוד לא, בוא נסכם:
אפיון אתר – תאפיינו את הגולש שלכם, למי אתם פונים ומה אתם מציעים?
מה האתר יתן לגולש – תנסחו פשוט ומדוייק מה אתם תתנו לגולשים שלכם, תשכנעו אותם להישאר.
ניסוי וטעיה – הם חלק מתהליך בניית אתר מצליח
תקשורת עם הגולשים שלכם – תשאלו ותקשיבו לגולשים שלכם