עוד לפני שבכלל נכנסנו לתוכנה עצמה, יש אנשים שרק השם עצמו ירתיע אותם – “אנליטיקס” יכול להישמע מאיים עם רמיזה למספרים, חישובים ו…”אמאל’ה! מתמטיקה.
אבל הדחייה שמעוררים מספרים וחשבון אצל אנשים מסוימים (מישהו אמר אשמתה של מערכת החינוך?!), הם לא הנושא לפוסט הזה. אולי קצת הגזמתי עם ה”לשנוא”, אבל בתקופה האחרונה נתקלתי בכמה וכמה אנשים שטענו שאינם אוהבים את תוכנת גוגל אנליטיקס. כמובן שזה עורר את סקרנותי והתחלתי לתשאל אותם על מה ולמה.
אני חייב לומר שלא השתכנעתי (אני עדיין אוהב את גוגל אנליטיקס) אבל אני יכול להבין את הטענות שהועלו. חלקן נובעות כתוצאה מחוסר ידיעה וחלקן – אין מה לעשות, אף אחד לא מושלם, גם לא גוגל אנליטיקס.
אז… הנה כמה סיבות מוצדקות יותר ומוצדקות פחות לשנוא את גוגל אנליטיקס.
- לא 100% מדויק.
שימוש בתמונה תחת Creative Commons מאת: drbrainנכון. גוגל אנליטיקס עצמם “מודים” שתיתכן סטייה של עד 10% בנתונים. אבל כמו שאמרתי לא פעם, נתון בפני עצמו לא יכול לעזור לנו לא להסיק מסקנות ולא לקבל החלטות. מה שחשוב הוא המגמה והיחס בין הנתונים. בנוסף, כיוון שאיסוף המספרים והחישוב תלויים בהמון גורמים, כל תוכנה סטטיסטית עשויה להציג נתונים שונים מעט מעצם אופן פעולתה.
פתרון: תבדקו האם ישנה סטייה גדולה יותר מהסביר. אם כן, בדקו מה הסיבה (הגדרה לא נכונה, טעויות בהטמעה וכו’) ואם לא, התייחסו למגמות ולא למספרים בודדים, זה בכל מקרה יעיל יותר.
- התוכנה מציגה יעדים לא מציאותיים.
נשמע אולי דומה לסעיף הראשון אך אני מתכוון למשהו אחר. בסעיף הראשון התייחסתי לסטייה קלה של כל הנתונים המופיעים בגוגל אנליטיקס ביחס לנתוני שרת או “הנתונים האמיתיים”. בסעיף הזה, אני מדבר על פיצ’ר נפוץ ושימושי מאוד בגוגל אנליטיקס – היעדים (Goals) שעוזר לנו למדוד המרות באתר. מכיוון שרוב משתמשי אנליטיקס משתמשים בכלי הזה, לעתים קרובות הם נתקלים בבעיות שונות הקשורות בעיקר לטעויות בהטמעה.
פתרון: לאחר כל פעולת הטמעה והגדרה, יש לעשות בדיקה שהיא חלק בלתי נפרד מההטמעה. אלה 3 הטעויות הנפוצות שיכולות לגרום לסטיות והצגת נתונים שגויים של יעדים:
– טעות בהגדרת היעד בתוך גוגל אנליטיקס. מה עושים? עברו שוב על הגדרת היעד ובדקו את הנתונים שהכנסתם.
– הדף אותו הגדרתם כיעד לא קיים. מה עושים? בודקים האם הדף מופיע בדו”ח ה-Pages. אם לא, כנראה שטעיתם בהגדרת דף היעד.
– הקריאה של הפונקציה Track Page View לא עובדת כמו שצריך. מה עושים? במקרה שדף היעד נוצר כתוצאה מהפעלת הפונקציה הנ”ל והפונקציה לא עובדת באופן תקין, נתוני היעד ישובשו גם כן. בדקו בעצמכם את הקריאה לפונקציה או פנו למתכנת שלכם.
- התוכנה מסובכת.
שימוש בתמונה תחת Creative Commons מאת: Rafael Povedaאכן, גוגל אנליטיקס אינה תוכנה פשוטה, יש בה אופציות רבות והפעלת חלק מהן אף דורשת התעסקות בקוד. כל זה בהחלט עלול להיראות מאיים. הרשו לי שוב לצטט את עצמי ולהגיד (שוב): כדי להשתמש בגוגל אנליטיקס בצורה יעילה, לא חייבים להכיר את כל הפוקציות והכלים שיש בה. יתרה מכך, אני טוען שבעל אתר ממוצע צריך להכיר בערך 10% מהאפשרויות של גוגל אנליטיקס כדי לעקוב, לבדוק, להגיע למסקנות ולשפר את האתר שלו.
פתרון: חשוב קודם כל להבין את התהליכים המתרחשים באתר, להחליט מה רוצים למדוד ולמה. אם עשיתם את זה, עשיתם חצי עבודה (ואולי יותר). ברוב האתרים התהליכים דומים וגוגל אנליטיקס מספקת כלים נוחים למדידת תהליכים אלה. היעזרו בבלוג שלי או במדריך כדי ללמוד איך לבצע את המדידה/ניתוח שתכננתם.
- הנתונים נשמרים בשרתי גוגל אנליטיקס ולא אצלי.
שימוש בתמונה תחת Creative Commons מאת: dolescum
קודם כל, תשמחו אולי לדעת שגוגל אנליטיקס כבר השיקה גרסה בתשלום שבה תוכלו לשמור את הנתונים על השרתים שלכם. ממה שאני שמעתי התוכנה תעלה כ- 150,000$ לשנה. עכשיו אתם בטח אומרים לעצמכם “יופי! מה זה עוזר לנו?!” נכון, סביר להניח שרוב קוראי הבלוג שלי לא יוכלו להרשות לעצמם לרכוש את הגרסה הזו של גוגל אנליטיקס. רוב תוכנות האנליטיקה המקצועיות שמאפשרות שמירת נתונים על שרתי המשתמש יקרות מאוד ואם יש כאלה שלא, סביר להניח שהן לא מציעות את מגוון הכלים שיש בגוגל אנליטיקס החינמית. קחו בחשבון עוד דבר: שמירה של נתונים בשרת וגישה תדירה ומהירה אליהם דורשת שרת ייעודי עם רוחב פס מתאים וגם זה לא זול בכלל.
כלומר, נכון להיום אני לא מכיר תוכנה שהיא גם זולה או חינמית, גם מאפשרת מגוון כלים ואפשרויות וגם שמירת נתונים על שרת שלכם. אם אתם מכירים, אשמח שתשתפו בתגובות.
- אני מקבל נתונים שאני לא אוהב.
שימוש בתמונה תחת Creative Commons מאת: Tom Woodward
מצחיק, אבל תתפלאו כמה אנשים לא אוהבים להסתכל במצב חשבון הבנק שלהם, למשל, בגלל שהם מפחדים ממה שמצפה להם שם. אפקט דומה עלול להיווצר לגבי נתוני האתר. אל תפחדו, זה המקום שלכם לשפר! השתמשו בתוכנה כדי לזהות את הבעיות ולתקן. תחשבו איזה כיף יהיה לראות את העקומה בגרף מטפסת למעלה!
אם יש לכם סיבות נוספות לשנוא את גוגל אנליטיקס, ספרו לי!