לאתר אינטרנט מגיעים כל מיני סוגים של גולשים: ממקורות שונים, המשתמשים בדפדפנים ומכשירים שונים, ממדינות שונות, עם מאפיינים שונים והתנהגות שונה. חלקם מבקרים באתר לראשונה, חלקם ביקרו באתר בעבר אך לא רכשו או ביצעו פעולות שונות, חלקם גם ביקרו וגם ביצעו פעולות.
כל קהל כזה מתנהג בצורה שונה באתר, ולכן חשוב למדוד אותו באופן נפרד, על מנת שנוכל לקבל תובנות הייחודיות לו, וכתוצאה מכך לדייק ולהתאים את המאמצים שלנו באופן המיטבי ביותר.
גוגל אנליטיקס מציעה לנו כמה דרכים להתמקד בקבוצות ספציפיות מתוך כלל הגולשים שלנו ולמדוד רק אותן.
פרופיל – View
לכל אתר יש פרופיל מרכזי בגוגל אנליטיקס המכיל את כל הנתונים מכל קהל הגולשים. ניתן ליצור פרופילים נוספים המתמקדים באוכלוסיית גולשים ספציפית – וזאת על ידי הגדרת פילטרים בהגדרות הפרופיל. יש שדות רבים שנוכל לבחור מתוכם – גולשים שהגיעו ממקור מסוים, גולשים המשתמשים במכשירים מסוימים (סמארטפונים, טאבלטים), גולשים ממדינות מסוימות, ואפילו גולשים שרכשו פריט מסוים או הפעילו event מסוים באתר.
שימוש בפרופיל לפילוח קהל גולשים בעצם יוצר לנו מעין “אתר וירטואלי”, מרחב סגור שבו קיימים רק הגולשים בהם אנחנו מתמקדים והנתונים שלהם. לא ניתן לבצע השוואות בתוך הפרופיל בין הקהל שהגדרנו לקהלים אחרים – קהלים אחרים פשוט אינם קיימים “במדינת הפרופיל” הזו.
היתרון בפילוח גולשים באמצעות פרופיל הוא שניתן להגדיר בפרופיל פעולות יעד (Goals) ספציפיות וייעודיות רק לקהל שבו הוא מתמקד, וכן ליצור דו”חות ולוחות בקרה ייעודיים עבורו. למשל בפרופיל המתמקד רק בגולשים המשתמשים בסמארטפונים, ניתן להגדיר Goal על ביצוע פעולת slide בגלריות באתר, פעולה שאינה רלוונטית עבור משתמשי הדסקטופ.
סגמנטים – Advanced Segments
כלי ה-advanced segments הוא כלי חזק המאפשר לנו ליצור קהלים בתוך פרופיל (View) מסוים. היתרון הגדול שלו הוא האפשרות להשוות בין קהלים שונים במסגרת אותם דו”חות.
אנחנו יכולים ליצור בעצמנו את הקהלים השונים שמעניינים אותנו (למשל: גולשים ממדיה חברתית – ראו פוסט בבלוג בנושא, גולשים ממדינה מסוימת, גולשים שהגיעו מקמפיין פרסום מסוים)
או להשתמש באחד מהסגמנטים שגוגל אנליטיקס מציע Build-in (למשל: גולשים שהגיעו מחיפוש ממומן, גולשים חוזרים, גולשים המשתמשים בטאבלט).
ברגע שנבחר את הסגמנטים הרצויים – ניתן לבחור עד ארבעה במקביל – נוכל “לרוץ” לכל אורך הדו”חות של אנליטיקס ולראות רק את הנתונים הרלוונטיים לקהלים שבחרנו בצורה השוואתית. תמיד אפשר בקלות לשנות ולבחור בקהלים אחרים.
כאמור, היתרון הגדול של כלי ה-advanced segments הוא היכולת להשוות נתונים בין קהלים שונים. למשל: להשוות בין גולשים מחיפוש רגיל לעומת חיפוש ממומן, להשוות בין גולשים ממובייל לעומת טאבלט, להשוות בין גולשים מiPhone לעומת אנדרואיד, להשוות בין גולשים חדשים באתר לגולשים חוזרים, להשוות בין גולשים שרכשו לגולשים שלא רכשו, ועוד.
פילטר – Filter
הכלי הפשוט והמוגבל ביותר – אך במקרים רבים מספק בהחלט – הוא שימוש בפילטר בדו”ח מסוים. הוא אולי נראה כתיבת חיפוש תמימה בלבד, אך אם תלחצו על לינק ה-“advanced” , תוכלו להגדיר פילטרים מורכבים לדו”ח.
שימו לב שאת הפילטר ניתן להגדיר רק על ה-dimensions וה-metrics המופיעים בדו”ח, ולכן בחלק מהמקרים תצטרכו להוסיף secondary dimension שעל פיו תרצו לפלטר. בכל דו”ח יש secondary dimensions אחרים שהוא מאפשר להוסיף. הנה דוגמא לפילטר שמציג נתונים רק לגולשים מארה”ב. בצורה דומה ניתן להציג נתונים רק עבור גולשים המשתמשים במובייל, שהגיעו ממקור מסוים וכו’.
בפילטר נשתמש עבור צורך נקודתי של נתוני דו”ח ספציפי. ניתן גם לשמור את הדו”ח עם הפילטור שהגדרנו כ-shortcut, לשימוש חוזר (לפוסט בנושא shortcuts).
אחרי שתגדירו אלו קהלים מעניינים אתכם מבין הגולשים לאתר, ואחרי שתשתמשו בכלים האלו כדי לבצע מדידה של הקהלים וללמוד עליהם, תתחיל העבודה האמיתית – התאמת האתר והתאמת מאמצי השיווק והפרסום. בהצלחה!