הטמעתם את הקוד של גוגל אנליטיקס באתר, הגדרתם פעולות יעד, אולי בניתם כמה דו”חות, והתחלתם לעקוב באדיקות אחר הנתונים שגוגל אנליטיקס מספק לכם. והוא מספק! גוגל אנליטיקס מציע עושר רב של נתונים ופרטים.
באמצעות הגדרה של פעולות יעד או באמצעות הטמעה של קוד מסחר אלקטרוני התחלתם לעקוב אחר כמות הפניות או כמות הרכישות שמגיעות לעסק שלכם דרך האתר (ואם עדיין לא עשיתם את זה, כדאי לכם לקרוא את הפוסט שמישהו פשוט יגיד לי איך מגדירים יעדים בגוגל אנליטיקס), ובוודאי שפיתחתם ממש מערכת יחסים עם הכלי הזה. מצד שני, כמו בהרבה מערכות יחסים, יכול להיות שעולה אצלכם שאלת אמון קלה, ואולי אתם אפילו קצת מבולבלים – איך לדעת אם גוגל אנליטיקס אומר לי את האמת? האם אני יכול לסמוך עליו שהוא מציג לי את הנתונים הנכונים?
השאלה נעשית בעייתית יותר כאשר אתם משתמשים בשירותי פרסום דיגיטלי שונים, כמו אדוורדס או מודעות פייסבוק, או כשאתם עובדים עם שותפים שמצפים לתמורה על גולשים שהם מזרימים לאתר שלכם ומבצעים פניות או רכישות. איך לדעת מי צודק ולנתונים של מי להאמין?
כדי לוודא שההטמעה של גוגל אנליטיקס באתר שלכם עובדת כמו שצריך ומספקת לכם נתונים נכונים, יש לבצע פעולה שאנחנו מכנים בשם אימות נתונים (כמובן שלא עושים אותה עם זכוכית מגדלת התמונה היא להמחשה בלבד :)). למעשה, אימות נתונים פירושו ביצוע השוואה בין הנתונים שגוגל אנליטיקס מספק לבין הנתונים שנקלטים במערכת הCRM, CMS או מערכת הלידים שלכם. את ההשוואה הזו חובה לבצע לפחות פעם אחת – לאחר ביצוע ההטמעה של גוגל אנליטיקס באתר שלכם, אולם אנחנו ממליצים לבצע אותה באופן תקופתי – מידי חודש, כדי לוודא בשוטף שאין בעיות, במיוחד אם אתם מבצעים שינויים שוטפים באתר.
כיצד מבצעים אימות נתונים בין האנליטיקס למערכת הCRM?
עליכם להחליט על תקופת הבדיקה הרצויה. אם מדובר באימות ראשוני שמבוצע לאחר הטמעת גוגל אנליטיקס, אנחנו ממליצים על תקופה של כשבוע. תקופה קצרה יותר יכולה לעוות את הנתונים, ומצד שני חבל שיעבור זמן ארוך יותר עד שנעלה על תקלה כלשהי בהטמעה או בהגדרות.
עליכם להפיק דו”ח ממערכת הCRM שלכם של כל הפניות או כל הרכישות שבוצעו במהלך תקופת זמן זו. שימו לב – אם יש הזמנות שבוטלו, גוגל אנליטיקס לא יודע את זה כי הביטול מתבצע במערכת הCRM בלבד, ולכן חשוב להוציא את כל ההזמנות – לא משנה מה הסטאטוס שלהן והאם הן בתוקף. כדי לחסוך זמן ועבודה, במיוחד אם דרך האתר שלכם עוברות כמויות גדולות של פניות או רכישות, אנחנו מציעים לבצע את האימות בשני שלבים. בשלב הראשון – להפיק דו”ח של כמות הפניות או הרכישות בכל יום במהלך התקופה הנבדקת, ולהשוות אותו לנתוני האנליטיקס (תכף נסביר איך עושים את זה). במידה ואתם רואים שיש פערים גדולים, ייתכן שנצטרך להפיק דו”ח מפורט יותר.
באנליטיקס יש לנו אפשרות להפיק דו”ח לפי פרק זמן. ניכנס ל-customization ונלחץ על New Custom Report. בבחירת ה-dimension של הדו”ח, האופציה השימושית ביותר היא Date, שתציג לנו את הנתונים בחלוקה לפי תאריכים.
את ה-metric נבחר לפי מה שאנחנו רוצים למדוד. זו יכולה להיות כמות הטרנזקציות (transaction) או כמות ההכנסות (revenue), או כמות ההמרות של פעולת יעד מסוימת (כמו רישום לתפוצה או שליחת פנייה). כמובן שניתן לבחור כמה metrics.
בדו”ח שנקבל נוכל לראות לכל תאריך את כמות הפניות או הרכישות שנקלטו באנליטיקס. נשווה זאת לדו”ח ממערכת ה-CRM שלנו.
שימו לב – אין לצפות שהנתונים יהיו זהים ב-100%. חשוב לזכור שהמדידה של גוגל אנליטיקס מסתמכת על cookies (ויש גולשים שחוסמים אותן) ולכן יכול לקרות מצב שבו אנליטיקס לא קלט את כל הפעולות שבוצעו. סטייה של 10%-15% בין נתוני האנליטיקס לנתוני הCRM נחשבת סבירה.
מה עושים אם הנתונים לא מסתדרים?
במידה וגיליתם שהפערים בין נתוני המערכת שלכם לבין נתוני הCRM גדולים יותר מ-15%, יש כמה דברים שאפשר לעשות:
- וודאו שדו”ח הCRM מציג נתונים רלוונטיים – האם תקופת הזמן של הנתונים זהה גם באנליטיקס וגם בCRM, האם בדו”ח הCRM מופיעות רק הזמנות או פניות שמקורן מהאתר או שיש גם כאלו ממקורות אחרים? (כמו פניות טלפוניות). זכרו שאנליטיקס מציג רק נתונים שמקורם באתר שלכם.
- וודאו שאתם נמצאים ב-view המתאים באנליטיקס – ייתכן שאתם משתמשים ב-view שמסנן חלק מהנתונים (למשל נתוני מובייל) ולכן אינכם רואים את כל הפעולות שבוצעו.
- וודאו שקוד האנליטיקס מוטמע בכל עמודי האתר – כולל דפי הנחיתה שלכם – יכול להיות שפספסתם ויש דף נחיתה כלשהו או דף תודה של טופס כלשהו באתר שקוד האנליטיקס אינו מוטמע בו ולכן הוא אינו משדר נתונים לאנליטיקס.
- וודאו שההגדרה של פעולת היעד שלכם נכונה – אולי בחרתם בהתאמה של equal to ולמעשה צריך לבחור ב-begins with, ואולי יש טעות או רווח מיותר בכתובת ה-URL שהכנסתם בשדה ה-Destination. שימו לב שהURL אינו מכיל את שם הדומיין. בדקו ותקנו לפי הצורך.
אם ביצעתם את כל אלו ואתם עדיין לא מבינים מהיכן הפערים נובעים, אפשר להשתמש בדו”ח Transactions כדי לעבור הזמנה הזמנה מול הCRM ולבדוק אילו הזמנות חסרות. אולי יש בעיה עם הזמנות מסוג מסוים.
ביצוע אימות נתונים באופן תקופתי
כפי שכתבתי קודם, כדאי לבצע אימות נתונים לפחות פעם בחודש כדי לוודא שאין בעיות. דו”ח אימות נתונים חודשי דומה לדו”ח לפי תאריכים, אבל אין צורך ברמת פירוט כזו, ומספיק לבחור כ-dimension את month of year כדי לקבל נתונים מסוכמים לחודש שלם. רק שימו לב שאתם בוחרים בטווח התאריכים של האנליטיקס את התאריכים של חודש שלם (למשל מה-1 ועד ה-31 ביולי), ולא את ברירת המחדל של 30 יום אחורה.
גם כאן, סטייה של 10%-15% היא סטייה סבירה, ומעבר לכך כדאי לבדוק יותר לעומק. ייתכן שככה אפילו תעלו על בעיה בשרת של האתר או תגלו שהייתה תקלה בימים מסוימים. אם עשיתם שינויים באתר בתקופה הזו – יכול להיות שמשהו בהטמעה של האנליטיקס באתר השתבש (התוכניתן מחק בטעות את הקוד?…) או שנוספו דפים חדשים והקוד אינו מופיע בהם.
אז כמו בכל מערכת יחסים, סוגיית האמון היא חשובה וכדאי להשקיע בצעדים בוני אמון – לבצע אימות נתונים ולוודא שהנתונים של מערכת הCRM מסתדרים עם הנתונים שהאנליטיקס מציג לכם. כך תוכלו לדעת בוודאות שיש על מי לסמוך – ושהאנליטיקס אומר לכם את האמת.