מערכת הסטטיסטיקות גוגל אנליטיקס, מאפשרת לבעלי אתרים להגדיר משתנים מותאמים אישית, הנקראים Custom Variables. באמצעות הגדרה של משתנים אילו, ניתן לאפשר העברת מידע ישירות לאנליטיקס, אודות פילוחים שונים באתר, אשר בעל האתר מעוניין לבחון.
לדוגמא, ניתן לאסוף את המידע הבא:
- מבקרים אורחים לעומת משתמשים רשומים – באמצעות הטמעה פשוטה יחסית, ניתן לבצע ניתוחים סטטיסטיים עם פילוח לפי משתמשים אורחים באתר, לעומת רשומים. בנוסף, ניתן לאסוף מידע, שיגיע ישירות לאנליטיקס, אודות שמות המשתמשים הרשומים אשר ביקרו באתר, או כל נתון אחר אשר הגדרתם באתר.
- ביקורים באזורים באתר – בחלוקה לפי מחלקות, קטגוריות, או כל אזור אחר שמעניין אתכם.
- ביקורים בכתבות לפי מחברים – חלוקה של הצפיות בתכני האתר, לפי שמות הכותבים (שימושי במיוחד לבלוגים, או אתרים חדשותיים מרוביי כותבים).
- מאפיינים ייחודיים של המשתמשים המחוברים – מין, גיל, אזור מגורים, מספר לקוח (כן, כן. במידה והמשתמש התבקש להזין מספר לקוח בעת ההרשמה אונליין, תוכלו לעקוב אחר הפעילות שלו באתר. שירות הלקוחות שלכם, יוכל להציע לו מבצעים מותאמים אישית).
הגדרת המשתנים מורכבת משלושה תחומים שונים (Scopes), אשר מאפשרים לבחור לאיזה מודל מתאימה האינטראקציה אותה אנו מעוניינים למדוד. הבחירה בתחום, תגביל את המשתנה המותאם אישית לאותה רמה בלבד:
- מבקר (Visitor) – משתנה אשר יוצמד לכל אורך השהייה של המבקר באתר, כולל ביקורים עתידיים (משך הזמן של ה-Cookie מוגדר כברירת מחדל ל-24 חודשים). דוגמא: סוג המשתמש (אורח / משתמש רשום), מקור התנועה הראשוני וכדומה.
- ביקור (Session) – משתנה אשר יוצמד לכל אורך ביקור פעיל באתר. לדוגמא: גולש אשר צפה בדף מוצר מסוים, או הוסיף מוצר לסל הקניות.
- עמוד(Page) – פעילות הכרוכה בצפייה בעמוד (Pageview), או Event מסוים. לדוגמא: הקלקה על כפתור מסוים, סרטון וידאו וכדומה.
כיצד להגדיר את ה- Custom Variables
ניתן להגדיר Custom Variables על אלמנט מסוים (למשל, על קישור hRef) או כשורת קוד נוספת בסקריפט המעקב של גוגל אנליטיקס.
עבור סקריפט מעקב א-סינכרוני, מבנה הקוד מורכב כך:
_gaq.push([‘_setCustomVar’, index, ‘name’, ‘value’, opt_scope]); |
- Index – מקבל את הערכים 1 עד 5 ומציין את המיקום של המשתנה באנליטיקס (Slot), בדומה להגדרה של יעדים (Goals). ניתן להשתמש בכל אחד מ-5 ה-Slots הקיימים, אך כדאי לשמור על אחידות (לא להעביר משתנים מ-Slot ל-Slot) וסדר הגיוני (משתנים מסוג מסוים יישמרו באותו ה-Slot).
- Name – שמו של המשתנה. מאחר וקיימת מגבלה של64 תווים לשמות וערכי המשתנים, לא כדאי להשתמש בשמות ארוכים בעברית (שיאוחסנו על-ידי האנליטיקס בצורה המקודדת שלהם).
- Value – הערך של המשתנה. לדוגמא, אם שם המשתנה היה “User Type”, אז ה-Value שנגדיר יוכל להיות “Guest” או “Registered”. אין מגבלה למגוון הערכים שמשתנה יוכל לקבל.
- Opt_Scope – רמת האינטראקציה הנדרשת של המשתנה (1 עד 3), בהתאם ל-Scope שנבחר.
ועכשיו, להגדרת המשתנים
אם מגדירים את המשתנים בקוד המעקב האסינכרוני של האנליטיקס, שורת ה-setCustomVar צריכה להופיע לפני שורת ה-trackPageview, בצורה הבאה:
<script type=”text/javascript”> var _gaq = _gaq || []; _gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-xxxxxxx-x’]); _gaq.push([‘_setCustomVar’, 1, ‘name’, ‘value’,opt_scope]); _gaq.push([‘_trackPageview’]); (function() { var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true; ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl‘ : ‘http://www‘) + ‘.google-analytics.com/ga.js‘; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); </script> |
דוגמא לקוד JS להגדרת Custom Variable שמופעל באמצעות לחיצה על קישור hRef:
<a href=”http://www.seoisrael.co.il/” onclick=“_gaq.push([‘_setCustomVar’, 1, ‘name’, ‘value’,opt_scope]);”>קידום אתרים מקצועי</a> |
דוגמא לשילוב של שתי פונקציות JS להגדרת CustomVar ו-trackPageview על קישור hRef:
<a href=”http://www.seoisrael.co.il/” onclick=”_gaq.push([‘_setCustomVar’, 1, ‘name’, ‘value’,opt_scope]);_gaq.push([‘_trackPageview’, ‘/clicks/banner’]);”>קידום אתרים מקצועי</a> |
כיצד לראות את המידע?
על מנת לראות את הנתונים בגרסה החדשה של האנליטיקס, יש לגשת לתפריט ה-Audience, לבחור ב-Demographics ואז ב-Custom Variables. באמצעות הטאבים שמעל דו”ח זה, ניתן לבחור את ה-Slots השונים שהוגדרו.
מעבר לכך, אפשר להגדיר דו”חות מותאמים אישית, אשר עושים שימוש במשתנים אילו, כמו גם סגמנטים עבור הפילוחים השונים.
טיפים ודגשים חשובים
- הסינטקס הוא case sensitive.
- על פי מספר דיווחים ברשת, ייתכן כי לאחר הגדרת ה-Custom Variable, יחלפו מספר ימים עד שהנתונים יופיעו באנליטיקס (למרות שבדרך כלל, הנתונים יופיעו לאחר זמן קצר).
- באופן רשמי, גוגל מאפשרים להשתמש בו זמנית בעד 5 משתנים לכל פניה, אך ישנן טכניקות המאפשרות להגדיר יותר.
- מומלץ לא לערבב סוגים שונים של Custom Variable (מ-Scope שונה) באותו ה-Slot – למען נוחות השימוש והסדר הטוב.
- אל תגדירו שמות זהים למשתנים עבור Slots שונים.
לסיכום
אם עדיין לא עשיתם שימוש ב-Custom Variables של האנליטיקס, כדאי שתתחילו. דלתות חדשות עשויות להיפתח בפניכם (זהירות! זה ממכר). אם אתם כבר משתמשים ב-Custom Variables, אשמח לשמוע על השימושים והמסקנות שאתם מפיקים מהנתונים.