רק בארץ ישראל מושג כל כך פשוט וברור יכול לגרום לכל כך הרבה בילבול ואי הבנה. בפשטות זהו אחוז הגולשים שחושבים שמה שהם ראו כשהגיעו לדף כלשהו הוא אפילו לא קרוב למה שחיפשו, או במילים אחרות: “זה לא זה!” סגירת הדף, או לחיצה על כפתור החזרה בדפדפן.
אז מה כל כך מבלבל?
השאלה הטכנית היא המבלבלת – איך התוכנה הסטטיסטית מחשבת את ה% הזה. כלומר איך היא מחשבת את הגולשים שחשבו שזה אתר/דף “מעפן”? למעשה זו בדיוק הבעיה. היא לא…
שמעתי מפי מספר מקדמי אתרים שנטישה נחשבת כגולש שהיה בדף פחות מ10 שניות או מ7 שניות. כן זה נכון, גם אבינש קאושיק מזכיר איזו תוכנה צרפתית שמודדת את הנוטשים בצורה הזו, אך לא גוגל אנאליטיקס וכנראה גם לא רוב התוכנות שנשתמש בהם.
רב התוכנות הסטטיסטיות וגם גוגל אנאליטיקס ביניהן יחשבו כנטישה כל גולש שלא הקליק על אף קישור בתוך הדף ולא גלש מעבר לאותו הדף שנכנס אליו, כלומר, נכנס ויצא מאותו הדף. מכיוון שהתוכנה לא תדע כמה זמן שהה הגולש בדף זה, יכול לקרות מצב שגולש נכנס לדף, קרא תוכן במשך חצי שעה ויצא מאותו דף ועדיין ייחשב כ BOUNCE RATE, אפילו שהיה מרוצה מהאתר והתוכן שקרא.
לדוגמא:
– בואו נגיד שהעלנו אתר בעל דף בודד. נחשו מה? אכן כך, כל הגולשים שיכנסו לאתר שלנו יהיו נוטשים אמיתיים. אולי בגלל זה גוגל כל כך לא אוהב את הדפים הבודדים האלה… או במקרה קצת פחות קיצוני, כחלק מקמפיין אנו מעלים באתר שלנו דפי הנחיתה שמטרתם לגרום לגולש לבצע פעולה מסויימת או לצאת. אין לנו שום אינטרס שגולש זה ימשיך לשותת באתר. גם גולשים אלו יהיו נוטשים.
תגובה מצחיקה נוספת שפגשתי, היא: “וואו! יש לך Bounce Rate מטורף באתר!”
– זה הגיוני להגיד שאתה נוסע לאט רק אם כל השאר מסביבך נוסעים הרבה יותר מהר ממך. כמה זה % נטישה גבוה? 10%? 60%? ראיתי אתר שה-Bounce Rate שלו היה 0.24%. בחיי, אני לא משקר. וראיתי אתרים עם 60% וזה נחשב בסדר גמור בתחומם.
אם לא מדובר בדף נחיתה או במצב שבו אתם יודעים בודאות שאחוז ה BOUNCE RATE שלכם נמוך מהמתחרים, תתחילו לחשוב איך לשפר את זה. תחשבו על זה כמו על חלק מקולקל בתפוח.
אל תדאגו, הנה דרך אחת איך ניתן לעשות זאת בפשטות ויעילות רבה.
אילו דפים באתר שלי מעפנים?
אם עוד לא נכנסתם לגוגל אנאליטיקס אז זה הזמן. בתפריט הצצדי תבחרו Content > Top Landing Pages
הנה מה שגיליתי באחד האתרים שיש לי:
קל מאוד לראות איפה הבעיות. סימנתי את זה באדום.
כרגע אנחנו יודעים איפה הבעיה, אבל לא כל כך יודעים למה. תמשיכו לשאול שאלות קונקרטיות ולחפש תשובות, למשל:
מי הם הגולשים שחשבו שהדפים האלה לא עונים על צרכיהם או מה משותף לגולשים אלה? ( משהו שבהחלט יכול לתת לנו רמז לגבי הבעיה ) אולי ביטויי המפתח המובילים גולשים לדפים אלה אינם מתאימים? וכדומה…
אפשר להמשיך ולחקור לעומק, הנה פילוח לדוגמא של ה% Bounce Rate באתר זה.