פרוטוקל מדידה זו דרך לשלוח נתונים לגוגל אנליטיקס מכל מקום בפורמט אחיד. אם אתם מנהלים פעילות דיגיטלית ורוצים לקבל נתונים מדוייקים או שכחלק מתהליך המכירה היא טלפוניות או בקופה רושמת, הפוסט הזה מאוד רלוונטי עבורכם.
בעזרתו תוכלו להבין כיצד ניתן לצרף מידע בעל ערך רב לגוגל אנליטיקס ולהגדיל את שיעור הצמיחה של העסק שלכם.
בעזרת הנתונים שתקבלו עם פרוטוקל המדידה תוכלו לעשות ניתוח ואופטימיזציה לעסק כמכלול. אם עד עכשיו יכולתם לעשות אופטימיזציה לשיווק דיגיטלי מול המרות דיגיטליות, אז מעכשיו תוכלו לראות ולנתח את השיווק הדיגיטלי שלכם מול כל ההמרות שלכם. וכאן זה נעשה מעניין.
תחשבו על זה, בדוח אחד תוכלו לראות את נתוני ההכנסות יחד עם נתוני ערוצי הפרסום והקמפיינים שרצים ברשת. אתם תקבלו את תמונת המצב השלמה, מהמודעה בפייסבוק / ניוזלטר שנשלח / קמפיין רימרקטניג שיצא ועד הכרטיס אשראי שעובר בקופה. תוסיפו לזה את האפשרות שיש ביוניברסל להזין את נתוני עלויות הפרסום (שנעשה מחוץ לאדוורדס) אל תוך הגוגל אנליטיקס, וקיבלתם ROI לכל הפעילות הדיגיטלית שלכם.
עכשיו, תקצצו את כל הנתונים האלה דק דק עם טיפה לימון מלמעלה, וקיבלתם מעדן אנליטי משובח איתו תוכלו לתכנן בחכמה את הצעד העסקי הבא שלכם. כמו שעושים הגדולים.
מקליק על מודעה ועד כסף בקופה – איזה נתונים נקבל באנליטיקס?
פרוטוקול המדידה לא כפוף תחת מכשיר מסוים או תחת מערכת ניהול או סוג פלטפורמה. אפשר לשדר את הנתונים מצד אחד מתוך אפליקציה בסמארטפון ומצד שני באותה ההצלחה מתוך מערכת CRM או ERP או אפילו פשוט מתוך קובץ אקסל.
יש כל מיני צורות להשתמש בפרוטוקל מדידה לצרכים שלכם. והנה כמה דוגמאות ממש פשוטות ונחמדות שאפשר ליישם בכל עסק.
חיבור למכירות בחנות פיזית
נתחיל ממשהו פשוט. נגיד שאנחנו רוצים למדוד כיצד קמפין דיגטלי משפיע על מכירות בחנות (אמיתית לא דיגיטלית, עדיין יש כאלה) איך נוכל לאמוד את התנועה שמגיעה כתוצאה מהשיווק הדיגטלי?יש לזה פיתרון מאוד פשוט – קופון דיגטלי. כל הרוכשים שמגיעים דרך המדיה הדיגטלית מקבלים קופון עם קוד מסוים. בעת הרכישה הקופאית מקלידה את מספר הקופון למערכת ועל ידי פרוטוקל המדידה נשלחת קריאה לגוגל אנליטיקס עם הפרטים שחשובים לכם כמו מספר הפריטים שנקנו ושווי העיסקה.
חיבור למכירת / עסקאות אוף ליין
במקרה של אתרי לידים או אתרים שאוספים פניות. אפשר לחבר את הפניות הטלפוניות, עם נתוני המכירות ולעשות לזה אופטמיזציה בגוגל אנליטיקס. זה מאוד רלוונטי לבעלי מקצוע שמקבלים פניות דרך אתר האינטרנט שלהם. לדוגמא, קוסמטיקאית שמקבלת פניות מהאתר שלה יכולה באמצעות קישור פשוט לשלוח קריאות לאנליטיקס ולדווח על מדדים כמו: האם זהו לקוח חוזר או חדש, נושא פניה, רלוונטיות, והאם נקבעה פגישה.
גם אנחנו עוקבים אחרי הפניות מהאתר שלנו…
חיבור למכירות מנוהלות על ידי צוות מכירות טלפוני (מכללות)
עוד דבר נחמד שאפשר לעשות עם פרוטוקל מדידה הוא לעקוב אחרי תהליכי הטיפול בפניות המנוהלות על ידי צוות מכירה. לדוגמא במוסדות לימוד, אפשר לעקוב אחרי פניות ולמדוד את יחסי ההמרה בתוך תהליך הטיפול. את המידע הזה אפשר לפלח לפי משתנים דמוגרפיים, לפי קורסים או לפי ערוצי פרסום ואנשי מכירות.
איך זה עובד?
עם פרוטוקל מדידה אפשר לקבל כל נתון שמעניין אתכם, אפשר לעקוב אחרי כל התרחשות שעולה על דעתכם ואפילו מצאתי מישהו שכתב פוסט על איך עושים מעקב אנליטיקס אחרי מה שקורה בבית שלכם (האמריקאים האלה משהו…).
מה צריך כדי שזה יעבוד?
העקרון לדיווח בעזרת פרוטוקול המדידה או באנגלית Measurement Protocol הוא מאוד פשוט. כדי לדווח משהו לגוגל אנליטיקס אנחנו נצטרך להשתמש בשני נתונים בסיסיים. ללא נתונים אלה הדיווח לגוגל אנליטיקס לא יהיה אפשרי.
שני הנתונים הם:
- מזהה המעקב או משהו נקרא UA. מזהה המעקב הינו מספר מיוחד שלפיו גוגל אנליטיקס יודע לאיזה חשבון לשייך את הנתון. בדרך כלל הנתון הזה נראה כך UA-7129650-18. נתון זה מופיע כחלק מהקוד שאותו צריך להוסיף בכל דפי האתר על מנת להפעיל את גוגל אנליטיקס.
- מזהה המשתמש במערכות גוגל אנליטיקס או מה שנקרא באנליטיקס clientId. כך גוגל אנליטיקס יודע לאיזה “גולש” לשייך את הנתון אותו רוצים לשלוח. שימו לב שגוגל אנליטיקס מפריד בין גולשים שונים על ידי עוגיה או “קוקי”. למעשה clientId הוא מזהה הקוקי של הגולש.
את מזהה הגולש (clientId) ניתן לקבל בעזרת הפונקציה
ga(function(tracker) { var clientId = tracker.get(‘clientId’); });
אם אתם לא מפתחים תוכלו להפנות את המפתחים שלכם להסבר של גוגל לגבי קבלת cientId
איך לשלוח את הנתונים?
שליחת הנתונים תיעשה על ידי הפעלת קישור או בשפה המקצועית http Post. זה כמו להיכנס לכל דפדפן ולרשום https://analyzit.co.il – עד כדי כך פשוט…
במקרה שלנו אנחנו נפעיל קישור שכתובת שלו היא השרתים של גוגל אנליטיקס. כך יראה קישור לדוגמא.
http://www.google-analytics.com/collect?v=1&tid=UA-7129650-18&cid=1831191429.14214&t=pageview&dp=/potential-treatment-process&dt=טיפול%20בפניות&pa=checkout&pr1id=4977&pr1nm=פניות%20לשירות&pr1qt=1&cos=ממתין&cd2=1831191429.14234&cd5=שירלי&cd3=389
תוכלו לראות שהקישור מורכב מ 3 חלקים:
- הבסיס – זהו החלק הבסיסי של הקישור הכולל מדד אחד בשם v שמציין את מספר הגרסה (version) של פרוטוקול המדידה.
http://www.google-analytics.com/collect?v=1
- נתוני חובה – כמו שאמרנו עלינו לדווח 2 נתונים בסיסיים שבלעדיהם כל העסק הזה לא יעבוד. אלה הם המדדים tid ו-cid. אתם יכולים לראות שהמדדים השונים מופרדים על ידי סימן & בקישור.
&tid=UA-7129650-15&cid=1831191429.14234
- מדדים שונים – בחלק הזה נוכל לצרף כמה מדדים שנרצה לדיווח על ידי הוספת כל מדד בעזרת אותו סימן &.
&t=pageview&dp=/potential-treatment-process&dt=טיפול%20בפניות&pa=checkout&pr1id=4977&pr1nm=פניות%20לשירות&pr1qt=1&cos=ממתין&cd2=1831191429.14234&cd5=שירלי&cd3=389
מרגישים שזה לא מספיק, הנה קישור להסבר של גוגל אודות דיווח לגוגל אנליטיקס בעזרת פרוקטוקול מדידה (Measurement Protocol).
איזה עוד נתונים אוכל לשלוח?
תוכלו לשלוח לגוגל אנליטיקס כמעט את כל הנתונים הקיימים במערכת. ואם זה לא מספיק לכם תמיד תוכלו לשלוח נתונים מותאמים באופן אישי.
הפרמטרים השונים מקבלים שמות מקוצרים בפרוטוקול של גוגל, כך למשל כתובת הדף בה מבקר הגולש תיקרא dp ואילו שם פעולת האירוע (Event Action) יקרא ea, מדד מיוחד מיוחד (Custom Dimension) יקרא cd. בשביל לראות את זה באנליטיקס אנחנו צריכים להוסיף לקישור את הדיווח.
במקרה שלנו אני מדווח על
&t=pageview – סוג דיווח הינו צפיה בדף
&dp=/potential-treatment-process – כתובת הדף הוירטואלית
&dt=טיפול%20בפניות – כותרת הדף הוירטואלית
&pr1id=4977 – מזהה המוצר או השירות
&pr1nm=פניות%20לשירות – שם המוצר או השירות
&pr1qt=1 – כמוות יחידות
&pa=checkout – פעולה המבוצעת על המוצר
&cos=3 – שלב בתהליך המכירה
&cd5=שירלי – מדד מיוחד הינו שם המטפל בפניה
&cd3=389 – מדד מיוחד הינו מזהה הפונה
הנה קישור לרשימת הפרמטרים המלאה של גוגל אנליטיקס
תספרו לנו בתגובות איך עוד הייתם רוצים או יכולים להשתמש בפרוקטוקול מדידה כדי לקבל את הנתונים החשובים שלכם בגוגל אנליטיקס.