זו טעות נפוצה מאוד שאני שומע המון מבעלי אתרים כאשר הם אומרים שהם רוצים לעלות את % ההמרה ובעצם מתכוונים לעלות את כמות הפניות ומצד שני כאשר אומרים שהם רוצים יותר פניות בעצם מתכוונים לעלות את % ההמרה.
מה זה לא אותו הדבר? ממש לא!
אני חושב שההבדל המרכזי נמצא בפעולות שאנו עושים על מנת להשיג מטרות שונות אלה.
על מנת לעלות את כמות הפניות אנו בדרך כלל נגדיל את הפרסום, אני מתכוון גם לערוצי פרסום וגם לתקציב. או במקרים מסויימים נשמור על תקציב זהה ובמקביל נשפר את ביצועי הפרסום, או במילים אחרות נשפר את % ההמרה של פרסום קיים, כנראה מכאן נובע הבילבול.
ועל מנת לעלות את % ההמרה, אנחנו נבדוק וננתח את שרשרת פעולות השיווק שלנו על מנת לשפר ובדרך כלל להוזיל עלות של פעולות אלה, או במילים אחרות לייעל את תהליך השיווק, פרסום ומכירה.
בואו ניקח לדוגמא אתר אינטרנט שמציע שירותי הסרת שיער ( תחום לא תחרותי ולא מוכר :). האתר הוקם לפני חודש ובעלי האתר התחילו לבדוק את אפשרויות הפרסום שלו, כי כבר חודש עבר והם עוד לא קיבלו אפילו פנייה אחת. לאחר התלבטויות רבות בעלי האתר בחרו מספר נתיבי פרסום. פרסום אכן מביא פניות, אך יחסית מעט מאוד.
בעלי אתר זה בדרך כלל צריכים לעלות את כמות הפניות, ולא את % ההמרה.
כן, אבל איפה כדאי לפרסם?
זאת תהיה השאלה המרכזית של בעל האתר שצריך לעלות את כמות הפניות ולא לשפר % המרה. התשובה לשאלה הזו תמונה ב-3 מקומות.
- הגיון הבריא של בעל העסק. תעשו שיעורי בית, תבינו מי קהל היעד לו אתם מפרסמים ואני בטוח שרעיונות איכן לפרסם יגיעו בעצמם. אם זה נשמע לכם כמו מדע בדיוני, פנו לאיש מקצוע שיעזור לכם בעיניין.
- ניסיון וטעיה. אין חכם מבעל נסיון. רק לאחר שתפרסמו ותקבלו תוצאות מהפרסום שלכם, יהיה ניתן להסיק מסקנות לגבי הכדאיות של משאות הפרסום שלכם. אם כל הניסיון שיש לי לא מצאתי דרך טובה יותר.
- והמקום האחרון שאליו הייתי פונה על מנת לענות על שאלה זו היא המתחרים שלכם. בוודאי שהכי נוח היה זה להרים טלפון למתחרה שנמצא במקום הראשון בביטוי “הסרת שיער” ולשאול אותו – אז איך הולך…? הבעיה היחידה שאף מתחרה שלכם לא יחשוף לכם מידע זה. והאמת שזה לא הכרחי. קיימים היום כלים אינטרנטיים רבים שיאפשרו לנו לחקור וללמוד את המתחרים שלנו מבלי להישתמש בטלפון. 🙂
אם אתה בעל עסק צעיר באינטרנט מעוניין לקבל פניות ודרך זה עבודות. לרוב לעסקים אלה אין נתונים סטטיסטיים כל שהם. עסקים אלה מתחילים במשא פרסום פשוט ויחסית זול ומתחילים לצבור נתונים ראשוניים. אם זה נשמע לך מוכר הצעדים המתוארים למעלה כנראה בשבילך.
דוגמא נוספת לניתוח השאלה איפה כדאי לפרסם אפשר למצוא בפוסט: בנית אתר, אבל אף אחד לא בא לבקר…
אז באיזה מקרים צריך לשפר את % ההמרה?
כפי שאמרנו קודם לכן, שיפור % המרה משמעותו ייעול של תהליך קיים.
לדוגמא, אם מה שאנו רוצים לשפר זהו דף הנחיתה שלנו, שהיום מביא לנו 10 פניות מתוך 1000 גולשים. הרי ש% ההמרה ייצג עבורינו את היחס בין כמות הגולשים שהגיעו לדף לבין כמות הפניות, כלומר 1%. על מנת לשפר את % ההמרה אנו נצטרך לבחון את ביצועי הדף, מקורות הגעת הגולשים ועוד. וכל זה על מנת לשפר את ביצועי דף הנחיתה.
למשל אם נצליח להביא 10 פניות מתוך 800 גולשים במקום ה-1000 כמו במקרה הקודם, הרי שנעלה את % ההמרה ל-1.25%. שימו לב שבמקרה הזה כמות הפניות לא גדלה. אבל סביר להניח שלהביא 800 גולשים יותר זול מאשר להביא 1000…
לשפר אפשר כמעט הכל
בוודאי שזה מאוד משנה מה בדיוק אנחנו רוצים לשפר, גם המשמעות של המושג “% ההמרה” ישתנה בהתאם. אפילו הפעולות שלנו יהיו שונות אם נרצה לשפר את % המכירה או אם נרצה לשפר את % הגולשים שמשאירים תגובות באתר.
התהליך באופן כללי יראה כך:
- בחירת מדדי ביצוע – זהו אבן יסוד לתחילת ניתוח. ללא מדד המספרים שנראה יהיו חסרי כל משמעות. נושא בחירת מדדי ביצוע הוא מעניין ומורכב, ראה פוסטים נוספים בנושא בתחתית פוסט זה.
- הגדרת פעולות שאנו מתכוונים לעשות על מנת לשפר את המדד שבחרנו קודם לכן וביצוע תיקונים ושיםורים אלה.
- בדיקת הנתונים וניתוח תוצאות – בוודאי אם ה-% גדל אנחנו בדרך הנכונה ואם קטן, אז אנחנו עושים משהו לא בסדר…
אז תנתחו ותשפרו 🙂