כל כך הרבה מאמרים נכתבו ונכתבים על הפרסום של האתר שלכם באינטרנט. אבל מה קורה עם הפרסום הוא בתוך האתר שלכם? האם הפרסום שאתם מציגים לגולשים שלכם בתוך האתר באמת עובד או מביא תוצאות? ואיך נוכל לשפר את הפרסום הזה בעזרת גוגל אנליטיקס?
פרסום חכם = פרסום רלוונטי
זה לא חידוש ואני לא הראשון וכנראה גם לא האחרון שיגיד את זה כי זאת זו הנחת יסוד. אם מישהו חושב אחרת, הוא מוזמן לשתף אותנו בתגובות למטה.
דוגמא שלי: אם הגולש שהגיע לאתר שלי כבר רכש את “המדריך השימושי לגוגל אנליטיקס” אני יכול להציג לו את הפרסום למדריך עוד 20 שנה, הוא כבר בטח לא יקנה אותו… לעומת זאת אם במקום הפרסום של המדריך הייתי מציג לו פרסום של קורס יתכן וזה היה מעניין אותו.
זאת אומרת,
מי לא היה רוצה לדעת מה הגולשים שלו רוצים ובנוסף לכך לפרסם או להציג לגולשים אלה פרסום או תוכן רלוונטי. שאלה בהחלט רטורית.
אבל האם זה אפשרי? האם פיתוח מערכת כזו יעלה הרבה כסף?
הרשו לי להציג לכם פתרון חינמי לחלוטין ומתאים לכל בעל אתר.
ביחד עם שותפי סלבה, מפתח בשפת PHP. יצרנו כלי שיהפוך את המשימה הזו לפשוטה ומהירה. למעשה הכלי הזה משתמש בנתוני גוגל אנליטיקס שלכם על מנת להציג לגולש את הפרסום הרלוונטי.
תנו לי כמה דקות להסביר לכם איך זה עובד ומה צריך בשביל זה.
מה צריך לעשות על מנת לפרסם חכם?
1. לברר מה גולשים שלנו רוצים וליצור חומרים פרסומיים(תמונות ופלאש)
2. להציג לגולשים מסויימים(בעלי צורך או רצון מסוים) פרסום רלוונטי. זה התמונה או הפלאשי שהכנו קודם.
אבל איך אוכל לדעת מה הגולשים שלי רוצים?
שימוש בתמונה תחת Creative Commons מאת: greentechnion
זאת שאלה מצוינת והתשובות עליה רבות. למעשה, כל דרך יצירתית שתמצאו לזהות את הצרכים של הגולשים שלכם שעובדת בשבילכם היא דרך טובה. כאן אביא דוגמא פשוטה שתוכלו להשתמש בה.
פעולות היעד (Goals) שהגולשים עושים באתר שלי
תחשבו רגע מהן הפעולות שאתם מאפשרים לגולשים שלכם לעשות באתר. הכוונה לא לפעולה כגון לחיצה על קישור אלא פעולה כגון רכישת מדריך או הורדה של תוכנה וכ”ו. בעצם, מה פעולות היעד שאתם מאפשרים לגולשים שלכם לבצע באתר שלכם?
באתר שלי אלה יהיו:
1. הרשמה לתפוצה
2. השארת פנייה בנושא שירותי ניתוח
3. השארת פנייה בנושא ייעוץ
4. רכישת מדריך
5. הרשמה לקורס
זאת אומרת שהגולשים שרכשו את המדריך שלי (4) לא מעוניינים במדריך. ואלה שהשתתפו בקורס הוא כבר לא מעניין אותם. ודווקא אלה שיצרו פנייה אולי ירצו את המדריך.
בקיצור, הבנתם את הרעיון…
עכשיו כל מה שנותר לי הוא לסמן את הגולשים ש:
1. נרשמו לתפוצה
2. השאירו פנייה בנושא שירותי ניתוח
3. השאירו פנייה בנושא ייעוץ
4. רכשו את המדריך
5. השתתפו בקורס
מכיוון שאלו הן פעולות יעד ואנחנו כבר מבינים שלכל פעולות יעד צריך להיות דף תודה נפרד, כל מה שישאר לנו לעשות הוא לסמן את הגולש שהגיע לדף תודה מסוים על ידי תווית מיוחדת.
אז איך מסמנים את הגולשים? בתווית 🙂
שימוש בתמונה תחת Creative Commons מאת: JD Hancock
גוגל אנליטיקס מציע לנו פתרון מעניין לנושא זה. הדרך שבה נוכל לסמן את הגולשים שלנו בגוגל אנליטיקס היא בעזרת CustomVar או בעברית תווית.
קל ופשוט לסמן את הגולשים שלכם על ידי תווית CustomVar ב-3 צעדים:
1. הגדירו מדד ביצוע. מה שכבר בעצם עשינו, כי בחרנו הגעה אל דפי תודה כמדד לביצוע.
2. תנו שם לתווית.
3. הוסיפו את הקוד לאתר או שלחו אותו למתכנת שלכם.
אז בואו נגדיר!
אני אסמן את הגולשים שרכשו את המדריך שלי בתווית “purchased-ga-guide”.
צעד 1: הגדרת מדד לביצוע: הגעה אל דף “תודה שרכשת את המדריך” או דף הורדת המדריך תסמן עבורי את הגולשים אשר רכשו את המדריך. הגיוני, נכון?
צעד 2: על מנת לתת שם לתווית אנחנו צריכים לקבל 4 החלטות.
- לאיזה מחלקה אנו רוצים לשייך את התווית שלנו?
- לאיזה קטגוריה אנו רוצים לשייך את התווית שלנו
- מה הוא שמה של התווית?
- מה הוא אורך החיים של התווית שנתנו?
כן, אני יודע החלטות זה דבר קשה בעיקר כשאין את הזמן או הסבלנות לעשות את זה. אני אומר את זה כי הרבה בעלי עסקים מתייחסים לתכנון כמו לדבר שלא נחוץ או אפילו קללה. חבל…
שם התווית = purchased-ga-guide
שם הקטגוריה = actions-completed
מספר מחלקה = אין אפשרות לציין את שם המחלקה כי למעשה היא מופיע כמספר ומייצגת את החוצץ (Slot) בתוכו נצברים הנתונים. פשוט תבחרו מספר בין 1 ל-5. רק תשתדלו לזכור מה שמתם בכל מחלקה. או הכי טוב, תרשמו את זה במקום בו תוכלו למצוא את זה בהמשך.
והדבר האחרון הוא: אורך החיים של התווית. יש 3 אפשרויות לאורך החיים של תווית.
1. כל עוד הדף פתוח
2. כל עוד נמשך הביקור של הגולש (Visit)
3. במשך שנתיים לכל גולש* (Unique Visitor)
כמה זמן אתם מתכוונים להישתמש במידע הזה? כל עוד הגולש נמצא באותו הדף או כל עוד הוא משוטת באתר. אני אשתמש באפשרות השלישית לתווית שלי.
צעד 3: מה שאשלח למתכנת יראה כך:
_gaq.push([‘_setCustomVar’,
1, // מספר מחלקה או חוצץ – *שדה חובה
‘Actions Completed’, // שם הקטגוריה – *שדה חובה
‘purchased-ga-guide’, // שם התווית – *שדה חובה
3 // אורך החיים של התווית
]);
אל תלחצו, זה בסך הכל כמה מילים ומספרים עם פסיקים וכל מיני סוגריים מוזרים ובסך הכל 6 שורות.
1. תתעלמו מהשורה הראשונה תנו למתכנת להטמיע את הפונקציה בקוד של האתר
2. 1 – מספר שמייצג את מחלקת התווית. זוכרים? אפשר מ-1 עד 5.
3. בין הגרשיים הבודדים Actions Completed – זהו שם הקטגוריה של התווית
4. בין הגרשיים הבודדים purchased-ga-guide – שם התווית
5. מספר 3 מייצג את אורך החיים של התווית, 3 = תווית לשנתיים לכל Unique Visitor
6. סגירת סוגריים… 🙂
הסברים נוספים על אופן הטמעת הקוד ניתן למצוא כאן:
https://analyzit.co.il/משתנים-מותאמים-אישית-cistom-variable
אפשר רגע לעצור ולנגב את הזיעה. אני יודע שזה לא פשוט, אבל אם הצלחתם עד עכשיו חשוב שתדעו שרוב הדרך כבר מאחורינו. נשאר רק להציג לגולשים בעלי תווית מסוימת פרסום (תמונה) מסוימת.