זמן זהו פרמטר בסיסי וחשוב להבנת התנהגות הגולשים באתר. יחד עם זאת אחד המורכבים להבנה ובעייתי למדי ולכן הרבה פעמים יעזור לנו רק בשילוב עם פרמטרים נוספים ולא בפני עצמו. כלומר, אם זמן שהייה ממוצע באתר הוא 5 דקות, זה לא מדד שנוכל להיעזר בו. אך טרם נקפוץ למסקנות. בוא ננסה להבין איך התוכנה הסטטיסטית מודדת נתון זה.
בשביל שנוכל להבין את אופן המדידה, לצורך הדוגמא נשתמש בתרחיש הבא:
מישהו גלש לאתרך ונכנס לדף 1, לאחר מכן המשיך לגלוש לדף 2 ולדף 3 ולאחר מכן יצא מן האתר. כפי המופיע בתרשים למעלה.
איזה נתונים יש לגוגל אנליטיקס בשביל לחשב זמן שהייה?
בעת הכניסה לדף הראשון של האתר התוכנה פותחת קובץ Log. קובץ זה מכיל כל מיני נתונים שכרגע לא ניכנס לפירוט שלהם וביניהם זמן כניסה לאתר, למעשה לדף מסוים באתר. זמן זה היא שעת כניסה, למשל 8/9/10 10:05.
בעת הכניסה לדף שני, נתון הזמן כניסה לדף מועבר לתוכנה הסטטיסטית, למשל 8/9/10 – 10:10 וכן הלאה גם בדף השלישי, למשל 8/9/10 10:25.
אז מה קורה בתוכנה הסטטיסטית שלנו או במקרה הזה בגוגל אנליטיקס?
התוכנה תתחיל לחשב את שני הנתונים:
TS – Time On Site – זמן שהייה באתר
TP – Time On Page – זמן שהיה בדף
איך היא עושה את זה? על ידי השוואה בין זמני הכניסה בשני קבצי Log, למשל:
8/9/10 – 10:05 ו-8/9/10 – 10:10 = 5 דקות
נעקוב אחר המתרחש בתוכנה:
בעת הכניסה לדף הראשון TS = 0, TP = 0, וזאת מהסיבה הפשוטה שלתוכנה יש רק קובץ Log אחד. הנה הקץ’. גם אם הגולש היה בדף אחד באתר שלכם יומיים, גוגל אנליטיקס לעולם לא ידע זאת והנתון הזה לא יופיע אצלכם בסטטיסטיקה. אמנם, אחרי 45 דקות ה-session שנפתח ייסגר באופן אוטומטי, אבל זה לא משנה את העובדה שזמן זה לא יהיה קיים בנתונים שלכם. שימו לב שזה בדיוק ה-Bounce Rate, כלומר הגולשים לא עברו לשום דף נוסף באתר שלכם, אלא יצאו ממנו.
בעת הכניסה לדף השני TS = 5 דקות, TP1 = 5 דקות
בעת הכניסה לדף השלישי TS = 15 דקות, TP2 = 10 דקות
בעת יציאה מהאתר TS = 15 דקות, TP3 = 0. ושוב ה-Log החסר. גוגל אנליטיקס מקבל אך ורק את הנתונים בעת כניסת הגולש לדף ואף פעם לא בעץ יציאתו ולכן אין לגוגל אנליטיקס את זמן ( Time Stamp ) והתוכנה אינה יודעת לחשב את הזמן ששהה הגולש בעמוד האחרון באתר שלכם אף פעם.
מעבר לכך שהנתון הזה הוא בעייתי למדידה כפי שראינו עד עכשיו. מכיוון שמוצג לנו כממוצע גם המשמעות שלו היא בעייתית. לדוגמא: לאתר שלנו גלשו 2 אנשים אחד היה באתר 20 שניות והשני 45 דקות, כלומר זמן ממוצע הוא 22 דקות בערך. הבעיה היא שאין לנתון זה שום משמעות עבור התנהגות לא של הגולש הראשון ולא של השני. לכן ברב המקרים אנו ניקח בחשבון את הבעתיות של פרמטר זה ונשלב אותו ביחד עם פרמטר אחר או ב-סגמנטציה עם נתונים אחרים.