אם בעבר הבעיה של אנשי השיווק היתה חוסר במידע (קבוצות מיקוד, סקרים ומחקרים היו מאוד יקרים ונתנו מידע חלקי), היום הבעיה שלנו היא עומס במידע ונתונים.
המטרה של ווב אנליסט היא לחפור בערימת הנתונים הזו ולהוציא משם את הזהב. כלומר, את המסקנות שיכולות להביא לשיפור בתוצאות. המטרה העיקרית שלי במדריך הזה היא ללמד אתכם איך להסתכל על המספרים ומה לחפש באנליטיקס כדי להוציא את הזהב מהנתונים.
לאו דווקא ללמד אתכם את כל הפונקציות והאפשרויות של התוכנה.
כמובן שיש גם חלק טכני שחשוב לדעת. צירפתי כאן סרטוני הדרכה על הנושאים הטכניים העיקריים. אם עדיין יש משהו שאתם לא יודעים איך לעשות ולא מצאתם פתרון במדריך הזה, מוזמנים לכתוב בקבוצה שלי בפייסבוק “הכל על גוגל אנליטיקס”.
מה במדריך?
- למה אנליטיקס?
- איך אנליטיקס מודד נתונים?
- מה גוגל אנליטיקס מודד
- האם כדאי לעבור לאנליטיקס 4?
- פתיחת חשבון באנליטיקס
- קבלה והטמעת הקוד הבסיסי
- הגדרות חשבון ראשוניות
- מה למדוד?
- הגדרת יעדים באנליטיקס
- איך לקבל את המידע על כל מקורות התנועה כדי לבדוק השלמת יעדים?
- חיבור לפלטפורמות נוספות: פייסבוק ממומן, גוגל אדס, סרץ’ קונסול
- איך בוחנים תוצאות?
- מה עוד כדאי למדוד?
למה אנליטיקס?
כשהעליתי את השאלה הזו בקבוצה שלי בפייסבוק, אחת התגובות היתה “אני לא משתמש באנליטיקס”. זו תשובה לגיטימית (אם כי אני לא בטוח למה אותו אדם הצטרף לקבוצה “הכל כל גוגל אנליטיקס, אבל זו כבר שאלה אחרת…). הרבה אנשים שאני פוגש מסתכלים על נתונים בפלטפורמות השונות – פרסום, דיוור, רשתות חברתיות. למה בעצם צריך ללמוד עוד כלי ולסבך?
הסיבה הראשונה היא אמינות הנתונים.
קחו, למשל את הדוגמא הבאה:
גולש בפייסבוק נחשף למודעה שלכם, ואז עובר לגוגל ומחפש ביטוי שמעלה את המודעה הממומנת שלכם בגוגל, מקליק עליה ומבצע הזמנה באתר.
במקרה כזה, פייסבוק ייחשב את ההמרה הזו לזכותו, כיוון שהגולש ראה את המודעה ב-24 שעות האחרונות לפני הרכישה. גם גוגל ייחשב את ההמרה לזכותו, כיוון שהגולש הקליק על מודעה ואז רכש (במשך 30 יום לאחר הקלקה!)
כלומר, פלטפורמות הפרסום ידווחו לכם על 2 המרות! כאשר בפועל, היתה רק הזמנה אחת.
אולי אתם חושבים שזה משמעותי לעסקים וארגונים גדולים אבל דווקא ככל שהמספרים קטנים כך ההבדל בין 5 המרות ל-10 הוא יותר משמעותי! תחשבו על החזר על השקעה.
הסיבה השנייה היא היכולת להצליב בין נתונים שונים. אם אתם מסתכלים על נתונים בכל פלטפורמה בנפרד ועושים אופטימיזציה ביחס לעצמה, אתם לא באמת יכולים לדעת איך כל פעילות משפיעה על השורה התחתונה ועל המשך התהליך באתר / CRM וכו’. אם לא תדעו לחבר בין כל הנתונים, לא נוכל למצוא את הזהב.
איך גוגל אנליטיקס מודד נתונים
חשוב להבין איך ואיזה נתונים אנליטיקס מודד כדי לדעת לפענח את הנתונים שתראו שם.
כאן יש הבדל בין אנליטיקס יוניברסל לבין הגרסה החדשה, אנליטיקס 4.
ביוניברסל, ההגיון הוא כזה:
גוגל אנליטיקס סופר משתמש ייחודי (יוניק) באמצעות דפדפן. כלומר, אם אותו משתמש נכנס מדפדפנים שונים, הוא ייחשב כשני יוניקים.
סשן הוא כל זמן השהייה של הגולש באתר מרגע הכניסה ועד רגע העזיבה.
במהלך הסשן הוא עושה פעולות שונות שהן (היט).
באנליטיקס 4 זה טיפה יותר פשוט:
כלומר, משתמש שנכנס ומבצע פעולות. אין מדידה של הסשן (הביקור).
מה גוגל אנליטיקס מודד
הדרך לקבל נתונים מהאתר שלכם לתוך אנליטיקס היא על ידי הטמעת קוד בסיסי שאנליטיקס נותן לכם בתוך האתר שלכם. (אם לא עשיתם את זה, אל תדאגו, יש סרטון הסבר בהמשך).
על ידי הטמעה של הקוד הבסיסי, אנליטיקס יוכל למדוד רק נתונים שמבוססים על צפייה בדפים.
כלומר, לא תוכלו לבדוק אם הגולש מקליק על משהו בתוך הדף (משהו שלא מביא אותו לדף אחר), הוספה לסל, הסרה מהסל, גלילה ועוד. כדי למדוד את כל אלה, נצטרך הטמעות נוספות, מעבר לקוד הבסיסי. נדבר על זה בפירוט בהמשך.
חשוב לזכור שהמדידה מתחילה רק מרגע הטמעת הקוד ואי אפשר לראות נתונים בדיעבד.
עוד דבר שחשוב להבין בהגיון של הכלי הזה, הוא שאנליטיקס לא יתן לכם מידע על משהו שלא עשיתם.
מה הכוונה?
לא תוכלו לדעת בעזרת אנליטיקס “האם השינוי הזה יתן תוצאה טובה יותר או לא?” אלא אם עשיתם את השינוי ואז לעקוב אחר התוצאות.
חשוב להבין את זה.
כי השימוש באנליטיקס לא ימנע מכם לעשות טעויות. אבל שימוש נכון וחכם יאפשר לכם לזהות מהר אם מהלך מסוים יעיל ומשתלם עבורכם או לא.
האם כדאי לעבור לאנליטיקס 4?
אולי בזמן קריאת מדריך זה רוב המשתמשים כבר עברו לאנליטיקס 4 והשאלה הזו כמעט לא רלוונטית.
אם כך, אני שמח.
כי המדריך הזה הוא לא לגרסה ספציפית של אנליטיקס אלא להבנה איך להתחיל להסתכל על נתונים ולעבוד איתם כדי לשפר תוצאות.
אבל אם אתם עדיין מתלבטים אם כדאי לפתוח חשבון בגרסה 4 או לשדרג ל-4, הנה התשובה שלי, נכון למרץ 2021: אל תמהרו.
אם יש לכם אפליקציית נייטיב במובייל, זה יכול להיות כדאי עבורכם.
אבל אם לא, חכו עם זה קצת.
אם אתם סקרנים, אני ממליץ לפתוח חשבון מקביל בגרסה 4 ולעבוד במקביל.
פתיחת חשבון באנליטיקס
אז איך מתחילים?
אם עדיין אין לכם חשבון באנליטיקס, מצרף לכם סרטוני הדרכה לפתיחת חשבון באנליטיקס 4 וגם איך לדלג על הגרסה החדשה ולפתוח חשבון יוניברסל במקום.
הקוד הבסיסי
כמו שציינתי קודם, כדי לקבל נתונים מהאתר באנליטיקס צריך להדביק באתר שלכם את הקוד הבסיסי שאנליטיקס נותן לכם.
ככה מקבלים את הקוד הבסיסי להתקנה באוניברסל אנליטיקס:
ככה מקבלים את הקוד הבסיסי להתקנה באנליטיקס 4:
הגדרות חשבון ראשוניות
בסרטונים הבאים תכירו את הממשק של אנליטיקס ואיזה הגדרות ראשוניות כדאי לעשות
הגדרות ראשוניות בחשבון גוגל אוניברסל:
הגדרות ראשוניות בחשבון גוגל אנליטיקס 4:
מה למדוד?
זו אולי השאלה החשובה ביותר למי שרוצה להתחיל לעבוד ביעילות עם אנליטיקס ונתונים בכלל.
זו שאלה שתקבע אם פשוט תסתכלו על נתונים שונים בממשק של התוכנה בלי היכולת לעשות איתם משהו שמשפיע על תוצאות העסק או שתוכלו לבקר ולבחון את ביצועי האתר והפעילות השיווקית שלכם אונליין.
כדי שיהיה לכם קל יותר למפות את הפעולות האלה, הכנתי לכם מסמך שמרכז את הפעולות השונות שמבצעים הגולשים באתרים. כאן תוכלו להוריד אותו:
איך משתמשים במסמך?
פתחו את הקובץ וצרו העתק עבורכם, אותו תוכלו לערוך.
עברו על רשימת האירועים וסמנו לעצמכם את האירועים הרלוונטיים לכם. כדאי לסמן גם האם יש לכם מעקב אחר האירועים האלה בטור “סטטוס”.
הגדרת יעדים
כדי שאפשר יהיה למדוד האם המאמצים שלכם מביאים לתוצאות שאתם רוצים, ההגדרה החשובה והבסיסית ביותר שצריך לעשות היא להגדיר יעדים באנליטיקס.
המסמך שהורדתם יעזור לכם להחליט אילו פעולות צריכות להיות מוגדרות כיעד.
ההגדרה של היעדים תאפשר לכם להתחיל להסיק מסקנות מהנתונים שתראו.
הנה סרטון הדרכה על הגדרת יעדים באנליטיקס אוניברסל:
הדרכה על הגדרת יעדים באנליטיקס 4:
איך לקבל את המידע על כל מקורות התנועה כדי לבדוק השלמת יעדים?
באופן אוטומטי, גוגל אנליטיקס יראה לכם את מקור התנועה באופן כללי – למשל – פייסבוק או אתר אחר.
זה נחמד, אבל לא ממש מאפשר להסיק מסקנות.
כי אם למשל, תראו שמתוך 100 כניסות שהגיעו מפייסבוק היו 10 השלמות יעד של הרשמה לתפוצה – איך תדעו אם זה טוב או לא?
ויותר מזה, איך תדעו איזו מהפעילות בפייסבוק הביאה את התוצאות?
כדי לקבל מידע, עד לרמה של מודעה ופוסט ספציפי שהביאו תנועה לאתר שלכם, צריך לבצע פעולה שנקראית תיוג.
מה זה תיוג?
זו פעולה של סימון הקישור לאתר שלכם. כאשר גולשים לוחצים על הקישור הזה (למשל קישור שאתם מוסיפים לפוסט בפייסבוק) ומגיעים לאתר, המידע משודר לאנליטיקס ומאפשר לכם לראות את כל הפרטים על הכניסה הזו.
יש כלי של גוגל שמאפשר לעשות זאת. אני ממליץ להשתמש בכלי נחמד אחר שנקרא UTM.io שמאפשר לשמור תבניות של תיוג ובכך מקצר את הזמן וההתעסקות:
חיבור לפלטפורמות נוספות
כדי לקבל מידע גם על גולשים שמגיעים מפרסום וחיפוש אורגני, יש לחבר בין הפלטפורמות השונות:
חיבור בין פייסבוק ממומן לאנליטיקס:
חיבור בין אדוורדס לאנליטיקס:
חיבור בין סרץ’ קונסול לאנליטיקס:
איך בוחנים תוצאות?
אחרי שחיברנו ותייגנו והגדרנו – איך בעצם מתחילים לבחון את התוצאות של הפעילות שלנו בעזרת אנליטיקס ומסיקים מסקנות? איך בודקים מאיפה מגיעה התנועה הכי ממירה ואיפה אתם מבזבזים כסף ומאמץ?
הנה הדוח שיאפשר לכם לראות זאת:
מה עוד אפשר למדוד ולשפר
כמובן שיכולות של אנליטיקס לא מסתכמות בדוח אחד ויש עוד הרבה מאוד אפשרויות של פעולות וערוצים שאפשר למדוד, לנתח ולשפר.
אני אתן כאן כמה דוגמאות של התחומים העיקריים, שאם משתמשים במעקב, מודדים, מסיקים מסקנות ועושים שינויים בהתאם – אפשר לראות תוצאות מרשימות. מצרף גם הפנייה לקייס סטאדי שממחישים את התוצאות שאפשר לקבל.
שיפור פרסום ממומן
אם מבינים את מסע הלקוח ואת המטרה של כל קמפיין ממומן, אפשר להתחיל להסתכל על תוצאות פרסום ממומן (אם כמובן יש לכם את כל הנתונים הדרושים) באופן כזה שיצביע בדיוק על הקמפיינים / מודעות שמביאות רווח.
בעזרת שיטת עבודה זו הצלחתי להגדיל את רווחיות הפרסום ב-60% ואף יותר.
קראו על כך כאן בהרחבה.
אם אתם עוסקים בפרסום ממומן וזה התחום העיקרי אותו אתם רוצים לשפר בעזרת מדידה ומעקב, אני ממליץ לכם להציץ בערכה מיוחדת שיצרתי עבור מנהלי קמפיינים – היא כוללת את כל הסברים, כלים וקיצורי הדרך שתצטרכו כדי להשתמש באנליטיקס לשיפור הפרסום הממומן במדיות השונות.
מעקב אחר פעולות הגולש באתר ושיפור ממשק משתמש
מעקב אחר שרשרת הפעולות והתנהגות הגולשים באתר עוזר להבין איפה יש “חורים” או תקלות במסלול שגורמים לו להתעכב, לנטוש ולא להשלים את התהליך.
דוגמא למקרה כזה ושינוי שהביא לעלייה בכמות הזמנות הוא בחנות איקומרס בתחום תכישיטי יוקרה.
עקבנו אחרי פעולות הגולש וראינו שרוב הגולשים קונים רק לאחר יצירת קשר עם בעלת החנות. כיוון שמדובר בתכישיטים יקרים ולרוב אף מותאמים אישית, זה מאוד הגיוני.
כדי להקל על הגולשים לעשות זאת, הוספנו אופציה לשליחת הודעה ישירות מתוך דף המוצר. כלומר, במקום לנסות לגרום לגולש ללחוץ על “הוספה לסל” או “רכישה”, הבנו את הצורך שלו ואפשרנו לו למלא אותו ביתר קלות.
המהלך הזה הביא לעלייה גדולה בפניות רלוונטיות שכמובן הפכו גם לעסקאות בהמשך.
שיפור אחוז המרה בעזרת פרסונליזציה
לעתים חושבים ששיפור אחוז המרה הוא בעיקר עבודה של שינוי ממשק / טסטים של מסרים ועיצובים שונים, אבל אני אגלה לכם שבדרך כלל השיפור המשמעותי באחוז ההמרה ינבע מהבנה טובה יותר של הלקוח והשינוי יהיה מהותי יותר מאשר שינוי צבע כפתור.
הנה דוגמא: פנה אלי מנהל הדיגיטל של חנות איקומרס גדולה בטענה שאינו מצליח לעלות את אחוז ההמרה באתר, למרות שניסה דברים שונים.
הדבר הראשון שעשינו כדי להבין את הגולשים טוב יותר היה סקר באתר. קראו את המאמר המלא לתוצאות הסקר והפעולות שעשינו בעקבותיו. קצת מתח 🙂
אז איך עושים את כל זה? איך מתחילים להשתמש באנליטיקס כדי לקבל מסקנות מתקדמות ותוצאות כמו שהצגתי בדוגמאות?
טוב ששאלתם 🙂 בדיוק כדי ללמד את זה, יצרתי את הקורס “להוציא את הזהב מהנתונים” ואני מזמין אתכם לשיעור הראשון של הקורס בחינם וללא התחייבות.
כאן תמצאו את כל הפרטים על השיעור ותוכלו להירשם, כמו שציינתי, ללא עלות.
בסיום השיעור תוכלו להחליט אם להצטרף אלינו לקורס המלא (בתשלום). אבל גם אם תבחרו שלא, תצאו עם ידע ותובנות שיעזרו לכם להתחיל להשתמש בנתונים שיש לכם כדי לקבל החלטות מושכלות יותר ותוצאות טובות יותר.