אם אתה עובד מהבוקר עד הערב ולא מצליח לצאת מתוך המרוץ המטורף של “רק לשרוד את החודש הבא”, אם הפרוייקט הזה נראה לך כמו מפלצת עם 100 רגליים ואין לך מושג אפילו איפה להתחיל, אם אתה נלחם עם העסק או אתר האינטרנט שלך ולא מצליח להבין מה לעזאזל לא עובד כאן? הפוסט הזה בשבילך.
הכל זה מערכות
קודם כל אני רוצה להודות שאני לא ממציא גדול ולא גיליתי את אמריקה ואת הרעיון הפשוט הזה אני לוקח מתוך ספר “Work the System” של סם קרפנטר. מחבר הספר מספר את סיפור העסק שלו: העסק נותן שירותי מענה טלפוני לעסקים, כאשר יום אחד עובד משמרת לילה מחליט להתפטר והוא, בתור בעל העסק, נאלץ לקחת את התפקיד על עצמו – בלילה, נציג שירות, ביום, מנהל העסק: 24 שעות ביום. בפועל, לא באופן סמלי. ואז, כאשר לא היה לו כבר לאן להדרדר, הוא קיבל הארה שעזרה לו להגיע למצב של 2-4 שעות עבודה בשבוע, כאשר הוא מרוויח הרבה יותר מקודם. ספר בהחלט מומלץ בחום לכל בעל עסק.
הרעיון של הספר בגדול הוא שכל דבר בחיינו מורכב ממערכות. גם אם ניקח את רצף הפעולות הפשוט ביותר כמו לראות טלוויזיה, אפשר להסתכל על זה כרצף מערכות ופעולות.
ישבתם על הספה הדלקתם את הדי.וידי אבל שום דבר לא מופיע על המסך. אה כן, הטלוויזיה. הדלקתם את הטלוויזיה, ועדיין כלום. נכון, לא הכנסנו את הדיסק למכשיר הדי.וי.די… עדיין כלום! אופס הטלוויזיה לא בחשמל.. נשמע מצחיק? אבל זה בערך מה שקורה לנו בעסק.
כמובן שלא אוכל לפרט את כל העקרונות של הספר בפוסט אחד, אתם מוזמנים לקרוא את הספר או פוסט נוסף מועלה בנושא תיכנון ומערכות. אנסה בכל זאת לתת כאן דוגמא הקשורה לתחום שבו עוסק הבלוג, ניתוח אתרים.
בין מערכות ואתרי אינטרנט
נדמה לי שהקשר די ברור ומתבקש. אתר האינטרנט שלכם הוא מערכת מורכבת שבדרך כלל בנויה ממספר מערכות והמון פעולות הן מצד הגולש והן מצדכם.
נסו להגדיר מהן המערכות באתר שלכם, מהו רצף הפעולות הטוב והיעיל ביותר לתחזוקת מערכות על מנת שיפעלו באופן הטוב ביותר?
מספיק עם התיאוריות, תן לנו דוגמא.
בואו ניקח לדוגמא מערכת שרובנו מכירים: בלוג. בלוג הוא מערכת אחת שמורכבת ממספר תת מערכות, והן:
- הגדרת פעילות הבלוג ( מה זה ייתן לקוראים? ) – אני קורא לזה מערכת מכיוון שזאת לא פעולה חד פעמית אלא פעולה שחוזרת על עצמה עם התפתחות הבלוג.
- יצירה והוספת תכנים
- פרסום הבלוג ( להביא גולשים )
- יצירת פעילות בבלוג ( למשל: תגובות )
- יצירת קהילת קוראים
אם אין תוכן, אין לכם מה לפרסם. אם אין פרסום, אף אחד לא יידע שיש בלוג כזה. אם אין פעילות בבלוג, אין מדדים ואין מטרות. אם אין קהילת קוראים “הטלוויזיה לא עובדת”.
עכשיו אפשר לבדוק מה בדיוק החלק שלא עובד כמו שצריך או מה אפשר לשפר. אם זה יצירת תכנים איכותיים יותר, או פרסום הבלוג לקהל יעד ממוקד יותר, או פרסום הבלוג במדיות אחרות, או אולי Call to Action שלכם לא מספיק ברור, ואולי אפילו פשוט לא ברור לגולשים שלכם מה זה ייתן להם, או שזה לא מעניין אותם בכלל…
איך זה נראה בסטטיסטיקה שלכם?
הנה כמה דוגמאות על מה להסתכל בסטטיסטיקה שלכם על מנת לזהות אילו מן המערכות שלכם לא עובדות כראוי:
- שימו לב שכניסות מפרסום בפייסבוק הן 100% Bounce Rate, זה לא טוב. כנראה שבמדיה הזאת צריך לפרסם אחרת או לא לכוון את הגולשים ישירות לאתר.
- כנ”ל עם LinkedIn
- בהחלט שנושא “עד כמה גוגל אנליטיקס הוא מדויק” מעסיק הרבה אנשים בארצנו
- וגם העניין הטכני של הגדרת היעדים מה שאומר שבהחלט מעניין אתכם לעבוד על ה-ROI ו-Conversion Rates”, אלא שני נושאים שאני כבר רואה שתהיה להם צריכת קריאה 🙂
אז בואו נסכם:
- תפרקו את פעילות העסק / האתר שלכם למערכים ומערכות.
- תגדירו רצף פעולות לכל מערך.
- תגדירו מדדים לכל מערך.
- תבדקו, תנתחו ותשפרו.
אני מייסם את השיטה הזו בעסק שלי כשנה ואני מאוד מרוצה מהתוצאות. אם הייתם רוצים שאמשיך ואפרט בנושא המערכות אשמח אם תשאירו תגובתכם בעניין.