זה יכול להיות מאוד מתסכל להשקיע מאמץ ולא מעט כסף בקידום האתר, ולעיתים, לא לראות תוצאות במשך חודשים. אין לי ספק שבעזרת שימוש בנתונים אפשר לייעל את תהליך קידום האתר ולקבל תוצאות מהר יותר, אבל מה שלא פחות חשוב – לעזור ללקוח להבין מה נעשה, איך התהליך מתקדם ולא להתעצבן ולהתלונן בתקופה שבה נראה שלא קורה כלום.
לכן הזמנתי את אייל רחמים עם מעל 7 שנות נסיון בתחום הפרסום, שהיום מנהל את חברת דיגיטאצ’ חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט. בין הלקוחות אותם הם מקדמים: מנורה מבטחים, מאוחדת, גיאוקטוגרפיה.
“אני רואה ערך עליון בלשקף ללקוחות את תהליך העבודה ולענות להם על הצורך של מעורבות” – אומר אייל -“לעזור להם להבין על מה הם משלמים בתהליך הקידום ולא רק בתוצאות. לטעמי שליחת דוחות הינו חלק מאוד חשוב בתהליך קידום אתרים “.
דוחות SEO = כאב ראש
בתפקידי הקודם כסמנכ”ל שיווק בחברה (מטעמי פרטיות לא אציין כאן את שמה), שליחת הדוחות החודשיים במחלקת הקידום תמיד עוררה תגובות שליליות רבות אצל חלק גדול מהלקוחות.
בעיה נוספת שהתעוררה היא הצורך להשקיע המון זמן ביצירת הדוחות ולא מעט בהתאמת הדוחות שוב, אחרי השליחה. חיפשתי פתרון אצל קולגות ועמיתים למקצוע והבנתי שגם להם אין נוסחה או מתכון מסודר לשליחת דוחות קידום אתרים בצורה פשוטה שמצד אחד לא דורשת הרבה זמן ומצד שני מספקת את הלקוחות.
כאשר הקמתי את דיגיטאצ’ יצרתי מנגון שליחת דוחות חכם שעוזר לנו לייעל את התהליך וגם ליצור דוח שהלקוח יכול להבין ולהעריך. היום, אנחנו כמעט לא נתקלים בטענות או חוסר שביעות רצון של הלקוחות (וזה לא רק בגלל שהלקוחות שלנו נהדרים, טוב נו, אולי קצת) בעיקר בגלל שאנחנו עושים את המקסימום לשקף ללקוח את הנעשה עבורו.
קודם כל, הגדרתי 2 מטרות עיקריות לשמן נוצרים הדוחות:
המטרה הראשונה
שקיפות מלאה לגבי תהליכי העבודה הפנימיים ככל הניתן. גם אם הם נראים זניחים למקדמי אתרים שעושים את הפעולות האלה כל יום ואולי כבר נראים לנו כ”מובן מאליו”, אבל יש משמעות לאופטימיזציה של title, כמו לשינוי h1, שיפור מהירות ועוד פרמטרים נוספים של קידום.
מטרה שנייה
הצגת הישגי הקידום של הלקוח בנתונים פשוטים ומובנים.
איך מייצרים שקיפות/תיעוד עבודת הקידום?
אציין שכל תהליכי קידום האתרים אצלנו מנוהלים ב-google drive, על מנת לרכז בצורה פשוטה את כל הפעולות והעבודה החודשית שנעשית סביב אתרי הלקוחות, יצרנו נוהל של תיעוד פעולות תחת קובץ אקסל כפי שמצולם כאן.
כאשר לכל חודש אנחנו יוצרים גיליון, ומצרפים את הקישורים לרשימה כללית שניתן יהיה לעקוב אחר הרשימה.
איך מייצרים דוחות משולבים עם פירוט עבודה?
אלה יהיה הנקודות אותן אכלול בדוח הפעילות שנעשתה:
אופיטימיזציה on-page – אומנם בתהליך קידום אתרים ממוצע שעומד על 25 ביטויים העמודים המקודמים הם בדרך כלל דף הבית ועד כ-10 עמודי מוצר/שירות, ישנה חשיבות לאופטימיזציה רחבה באתר. לכן, ישנם חודשים שכמות העבודה רבה יותר, בעיקר בתחילת פרוייקט. אנו נוהגים לציין פעולות כגון קישורים פנימיים, שיפור כותרות, alt לתמונות ועוד.
תוכן לאתר – ציון כמות מאמרים + לינק לעמודים שבהם עלה.
קישורים חיצוניים – חלק מרכזי מתהליך קידום האתר הוא בניית קישורים אליו ממקורות חיצוניים. ללקוח יש את הזכות המלאה לדעת כמה קישורים נבנו לאתר שלו כל חודש, מאיזה מקור ועל איזה ביטוי. הרי הלקוח משלם לא רק על תהליך בניית הקישורים עצמו אלא גם על כתיבת המאמרים לצורך הוצאת קישור. כמו כן, במידה וסוכם עם הלקוח שגם מהאתר שלו יבנו קישורים, כדי לייעל את תהליך ההחלפה, יש לשלב גם את הקישורים היוצאים בדו”ח. חשוב מאוד לשמור את ההיסטוריה של הקישורים היוצאים ולעקוב אחריהם באופן קבוע על מנת לוודא שלא מסירים אותם.
פיתוח – שיפור מהירות טעינה של האתר, שיפור המובייל, הוספת תוסף חיוג ועוד.
איך אציג את ההישגים?
זה ברור וטבעי שלא אצל כל הלקוחות יהיו אותן תוצאות וההתקדמות תהיה שונה, לפעמים אטית הרבה יותר ממה שהיינו רוצים. פה בדיוק נוצר הקושי של רוב עמיתי למקצוע לגבי הפער בין הצפייה של הלקוח לעומת המצב “בשטח”.
כולנו מרגישים לא בנוח להגיד ללקוח שמה שעשינו לא עבד או לא מביא את התוצאות. אבל אני מאמין דווקא שיש הרבה ערך חיובי בשקיפות כזו. קודם כל, ברגע שעלית על משהו שלא עובד ואתה אומר את זה ללקוח הוא יסמוך עליך הרבה יותר אבל זה לא רק זה. ברגע שמבינים שמשהו אחד לא עובד אפשר לעבוד על משהו אחר. באופן כזה אתם מבטיחים לעצמכם את ההצלחה.
אלה יהיו הנקודות שאציג בדוח:
מיקומים – בסוף כל חודש, יש לשלוח ללקוח דוח מיקומים לפי המילים הנמצאות בתכנית הקידום. חשוב מאוד לארגן זאת בקובץ אקסל בו מופיעים הטורים של החודשים הקודמים על מנת שאפשר יהיה לראות את העליות והירידות של המיקומים. טבעי שבתהליך הקידום יהיו עליות וירידות במיקומים בעיקר בתחילת הדרך, ולא רק עליות. חשוב להקפיד על פילוח של הדו”ח לפי המילים המרכזיות ולפי מילות מפתח בזנב ארוך. על הלקוח להבין מהן המילים המרכזיות בקידום האתר שלו ומהן המילים המשניות. רצוי שהדוח יכלול גם את נפח החיפושים או הטווח הממוצע של כל ביטוי.
כניסות אורגניות – אולי הנתון החשוב ביותר הוא הכניסות ברמת עמודים. זה המקום גם לשלב נתוני גוגל אנליטיקס מתקדמים המאפשרים ללקוח לראות קצת מעבר. חשוב מאוד לספק ללקוח מידע על כמות הכניסות האורגניות לאתר לא רק בחודש החולף אלה גם בהשוואה לחודשים הקודמים. עליו להיות מודע לירידה כמו גם לעליה בכמות הכניסות. כאשר יש ירידה חשוב לנסות למצוא את הגורם לבעיה ולפרט ממה היא נובעת. זה לא חייב תמיד להיות קשור לתהליך הקידום כמו למשל במקרה של ירידה בתנועה בתקופת החגים.
מקורות תנועה לאתר – במקביל לנתון הכניסות האורגניות, על הלקוח להבין מאיפה מגיעה אליו תנועה לאתר. כמה ממנה אורגנית וכמה ממנה היא במסגרת קידום אתרים ממומן. האם רוב התנועה היא מגוגל או שבכלל היא מגיעה מפרסום בפייסבוק וממאמרים שהתפרסמו באתרי חדשות. על הלקוח לקבל את התמונה המלאה. בשנים האחרונות, הרבה אתרים מותקפים בתנועה מתוך אתרי ספאם כך שיכול להיווצר מצב שהרבה מהכניסות הן בכלל לא מלקוחות פוטנציאלים. על הלקוח לקבל את התמונה המלאה של מקורות הכניסה כדי להבין כמה מכניסות הן מועילות עבורו.
תנועה מהסלולר – חשוב להבין איך נעשה שימוש באתר. יש לבדוק איזה אחוז מהכניסות הגיעו מהסלולר. בהתאם לכך יש לבצע התאמות ושיפורים ולבדוק שהאתר נראה טוב וקל לשימוש מכל המכשירים הניידים. יש לבדוק את זרימת המשתמשים מהסלולר ולהשוות אותה מול זרימת המשתמשים מהמחשבים הנייחים על מנת לבדוק מה דורש שיפור מבחינת חווית משתמש.
אחוז נטישה – חשוב מאוד לבדוק בכל חודש מהם הדפים עם אחוז הנטישה הגבוה ביותר ולא רק להתייחס לאחוז הנטישה הכללי של האתר. לפי הנתונים הללו יהיה ברור איזה דפים זקוקים לשינוי. חשוב למצוא דרכים להוריד את אחוז הנטישה ולבדוק כל חודש האם האחוז ירד. ללקוחות בעלי תקציב שיווק באינטרנט מומלץ מלהציע מגוון פתרונות לשיפור יחס המרה.
הדפים הנצפים ביותר – כמו שצריך להראות ללקוח את הדפים עם אחוז הנטישה הגבוה ביותר, כך צריך להראות לו גם את הדפים הכי נצפים. כך אפשר להבין האם הדפים הללו רלוונטיים או שלא. כך אפשר לדעת איזה דפים זקוקים לשיפור.
המרות – אם ישנו מעקב אחר ההמרות באתר דרך מספר טלפון, הגדרת יעד באנליטיקס והשארת הפרטים באתר, יש לסכם את כל זה ולכלול בדו”ח על מנת שיהיה ברור עד כמה הקידום אפקטיבי. גם במקרה זה כדאי לבצע השוואה ביחס לחודשים קודמים ולציין האם יש עליות או ירידות במהלך תקופת הקידום.
שילוב דוחות מתוך גוגל אנליטיקס
אני מאמין שהרבה מהקולגות שלי מחפשים דרכים להפוך את התהליך של הפקת הדוחות לקצת יותר אוטומטי. והשאלה המתבקשת היא: האם גוגל אנליטיקס יכול לעזור לי? כלומר, האם אוכל להפיק לפחות חלק מהדוח באופן אוטומטי בעזרת אנלטיקס?
אז אם כבר אני מתארח בבלוג של נתן חשבתי שהוא האדם הנכון לענות על השאלה הזו.
נתן:
גוגל אנליטיקס בהחלט יכול לעזור לכם. תוכלו ליצור דוחות או לוחות בקרה / ניהול שישלחו באופן אוטומטי ללקוח ברמה חודשית, שבועית ואפילו אם ירצה, גם ברמה היומית. אם הלקוח שלכם יודע להיכנס לגוגל אנליטיקס ולראות את הנתונים שם תחסכו אפילו את השליחה 🙂
הנה דוגמא לדיווח מכירות בחתך של 2 פילוחים (סגמנטים): כלל התנועה ותנועה אורגנית בעזרת גוגל אנליטיקס.
עם זאת, יש לציין שדוחות אלה לא יכולים להחליף את הדוח המלא שאייל מדבר עליו.
ועוד תוספת לדוח ליחידי סגולה
יש מקדמים (יחיד סגולה, אני קורא להם) שנוהגים לשתף את הלקוח גם בנתונים של מתחרים. אני אישית נוהג לשלוח מדי פעם צילומי מסך לשימוש בכלי האהוב עלי ביותר: SEMrush . בסכום יחסית זעיר בחודש, ניתן להנפיק ללקוחות אינפורמציה מאוד מעניינת אודות המתחרים. למשל ביטויים שמביאים תנועה לאתר שלהם, ומשם להוסיף ביטויים ללקוח עצמו. ניתן לקבל ניתוח כללי (לא מדויק ב-100%) על עוצמת התנועה הנכנסת לאתר של המתחרים:
לסיכום:
בזכות הייעול שהכנסתי, כיום תהליך של יצירת דוח קידום אתרים לוקח לנו כ-20 דקות עבור כל לקוח.
אנחנו משתדלים לספק את היחס האישי בדוח ואת מירב הנתונים הרלוונטים מתוך הבנת חשיבות השקיפות.
לרוב הלקוחות שעובדים איתנו, אנחנו אף שולחים ווטסאפים שוטפים לגבי ביטויים אסטרטגיים.
כן, כשיש עשרות לקוחות זה עדיין מסתכם בלא מעט זמן. אבל אני מאמין שהפעולה הזו היא חלק בלתי נפרד מהעבודה שלנו בתור מקדמי אתרים, כיוון שזה יוצר תקשורת טובה עם הלקוח וגם, אם נהיה כנים, גורם לנו להיות מסודרים ועקביים יותר בעבודה שלנו.
התוצאה המספקת ביותר מבחינתי זה לראות את ההבנה של הלקוח והשותפות בתהליך, היכולת לדבר באותה שפה, גם אם היא קצת סינית עבורו 🙂