כבעלי עסק וכמנהלי אתר, אנחנו רוצים לדעת מה עובד, מה מצליח ומה לא. אם זהו אתר מסחר אלקטרוני – מה הביצועים של סוגי המוצרים השונים. אם זהו אתר תוכן – מה הביצועים של נושאי המאמרים השונים. מה הלקוחות אוהבים? כיצד הם מגיבים לסוגים השונים? אלו שאלות בסיסיות שלפיהן גם מקבלים החלטות חשובות עבור העסק לגבי השקעה בפיתוח של מוצרים נוספים ולגבי מאמצי הפרסום שנשקיע.
רבים מכם בוודאי משתמשים כבר בדו”חות הסטנדרטיים של גוגל אנליטיקס כדי לנסות לענות על השאלות האלו. עבור אתרי מסחר אלקטרוני קיים דו”ח Product Performance שבו ניתן לראות את הביצועים של כל אחד מהמוצרים הנמכרים באתר (וזאת בתנאי שביצעתם הטמעה של קוד מסחר אלקטרוני באתר שלכם). עבור אתרי תוכן קיים דו”ח All Pages שבו תוכלו לראות ביצועים של הדפים השונים באתר שלכם. על ידי סינון ופילטור של המידע בדו”חות האלו ניתן לקבל תחושה מסוימת לגבי סוגי המוצרים או התכנים השונים באתר שלכם, אבל בואו נודה – זה די מסורבל ולא תמיד מספיק. נרצה להסתכל קצת יותר מלמעלה, ועם יכולת להשוות בצורה נוחה בין סוגי המוצרים או התכנים השונים: מחרוזות לעומת צמידים, כתבות בנושאי רפואה לעומת כתבות בנושאי כלכלה. וכל זה בלי להסתבך עם פילטור ומעבר בין כל מיני דו”חות.
ה-Content Grouping של גוגל אנליטיקס יכול לעזור לנו בדיוק בזה. זו אופציה, קצת נחבאת אל הכלים, שניתן למצוא בחלק ה-Admin, ומאפשרת לנו לקבץ דפים שונים באתר. למשל – דפי מוצר של חולצות הגברים, דפי מוצר של חולצות הנשים, דפי מוצר של מכנסי הילדים וכו’. אחרי שנגדיר את הסוגים האלו, נוכל להציג אותן בדו”ח אחד ולהשוות ביניהם.
ההגדרה של הקבוצות היא ברמת הפרופיל (View) ונעשית ב-Admin:
שימו לב שגוגל אנליטיקס מאפשרת לכם ליצור רק 5 קבוצות, ובכל קבוצה ניתן ליצור כמה תתי קבוצות שתרצו. לכן, הקבוצות שניצור יהיו קבוצות-על כגון “מוצרים”, “דפי כתבות” וכו’, ותחתן נפרט את סוגי המוצרים או סוגי הכתבות.
זה יכול להיראות כך:
או אם האתר שלנו יותר מורכב, ייתכן וניצור כמה קבוצות-על (כאמור – עד 5 קבוצות-על):
איך עושים את זה בפועל?
יש 3 דרכים להגדיר Content group:
- Group by tracking code – בשיטה זו צריך להטמיע קטע קוד קטן בכל הדפים שאנחנו רוצים שישויכו לקבוצת העל. השיטה הזו דורשת התערבות בקוד, אך מצד שני מאפשרת לקבץ ביחד דפים שאין ביניהם שום מכנה משותף אחר. אין כאן אפשרות ליצור תתי קבוצות.
- Group by Using Extraction: שימוש ב-regular expression כדי להגדיר לפי ה-Page או ה-Page Title את הדפים שיכללו בקבוצה. למשל, אם ה-URL של דפי חולצות הגברים תמיד מתחיל ב-/men/shirts, תוכלו לקבץ לפי זה. כאן ניתן ליצור תתי קבוצות.
- Group using Rule Definitions: לטעמי זו השיטה הכי נוחה ופשוטה, כי היא דומה להגדרות אחרות שאנחנו מבצעים בגוגל אנליטיקס – כמו סגמנטים למשל. יוצרים חוקים שונים לגבי ה-URL של הדף, כגון “מתחיל ב”, “מכיל” וכו’. ניתן ליצור תתי קבוצות.
אחרי שיצרנו את הקבוצות שלנו, בואו נראה מה עושים עם זה.
שימוש בדו”חות הסטנדרטיים של גוגל אנליטיקס
ברגע שיצרנו קבוצות תוכן, אנחנו יכולים לראות אותן בדו”חות ה-behavior הרגילים של האנליטיקס. למשל, בדו”ח All Pages ניתן לראות נתונים מקובצים לפי הקבוצות שהגדרנו:
בדו”ח ה-Behavior Flow נוכל לראות את הזרימה של הגולשים באתר יחסית לקבוצות שהגדרנו. למשל – מאיפה גולשים מגיעים לדפי האקססוריז, ומה הם עושים אחרי שהם מבקרים בדפים אלו. האם הם ניגשים אליהם ישירות מהעמוד הראשי או אולי רק אחרי שהם מבקרים קודם כל בדפי הבגדים (ואז רוצים להתאים להם אקססוריז)?
החוזק האמיתי בעיניי של ה-content grouping הוא שאפשר להשתמש בהם בדו”חות מותאמים אישית (Custom Reports). ניתן לבחור ב-content group כמו בכל Dimension אחר, ולראות עבורו נתוני מכירות, המרות של פעולות יעד, ביקורים ועוד. זה שימושי מאוד כאשר רוצים להסתכל על הקטגוריות השונות באתר במבט על ולהיות מסוגלים להשוות ביניהם בצורה קלה. מספיק שאבחר את ה-content group הרצוי ובדו”ח יוצגו לי כל תתי הקבוצות שהגדרתי תחתיו.
דמיינו שה-Content Grouping הוא כמו כדור פורח שמרים אתכם באוויר – מאפשר לכם להסתכל על העולם במבט-על, להשוות את סוגי המוצרים או התכנים ואת הביצועים שלהם, ולעזור לכם לקבל את ההחלטות הנכונות לגבי העסק שלכם.