90% מאי הדיוקים בגוגל אנליטיקס ינבעו מטעויות שלכם. אלה חדשות טובות ורעות גם יחד. רעות, כי המון, ואני מדבר על המון אנשים לא מייחסים חשיבות להגדרות נכונות בתוכנה. החדשות הטובות הן שהדבר בשליטתנו ועם קצת תשומת לב וסבלנות אפשר לתקן את זה.
לגבי נושא הטעויות של גוגל אנליטקס התחלתי לדבר בפוסט: האם אפשר לסמוך על גוגל אנליטיקס, אז מי שטרם קרא אותו מומלץ לקרוא לפני קריאת הפוסט הנוכחי. בפוסט הזה אני רוצה דווקא להתמקד בסיבה לטעויות בגוגל אנליטיקס הקשורה בנו, והסיבה הזו נקראת “תיוג“.
קודם כל מה זה תיוג?
אשתדל לא להיכנס לרמת הקוד ולנסח את הדברים בשפה פשוטה ומובנת לכולם. כי אני מודע היטב שרוב הקוראים של הבלוג הם לא מתכנתים, אלא אם כן אני טועה ואשמח אם תתקנו אותי.
כאשר הגולש לוחץ על קישור שמביא אותו לאתרכם, מועברים אל תוכנת גוגל אנליטיקס נתונים שמייצגים את האופן בו הגולש הגיע לאתר, כגון: מהיכן הגיע הגולש או מהו האתר שהפנה אותו לאתר שלכם, איזה ביטוי מפתח הקליד הגולש טרם כניסה לאתר ועוד…
הבעיה היא שהרבה מאוד פעמים אנחנו לא מציינים בקישור המפנה לאתר את הנתונים האלה והמידע שמועבר הינו שגוי ומופיע בדוחות שלנו במקומות לא נכונים. וכפי שציינתי קודם, ברמה כזאת, שהמידע שמתקבל אצלכם בגוגל אנליטיקס לפתע נראה לא הגיוני ואפילו סותר. גולשים שהגיעו דרך מנוע החיפוש מתוייגים כגולשים שהגיעו באופן ישיר, גולשים שהגיעו דרך קמפיין פרסומי כמו באנר ואף מודעות גוגל מתוייגים כאילו הגיעו דרך מנועי החיפוש. בקיצור בלאגן שלם.
תיוג נכון – זוהי דרך להגיד לגוגל אנליטיקס מאיפה ואיך באמת הגיעו הגולשים והרבה יותר מזה.
איך עושים את זה?
אל דאגה אין צורך להיכנס לקוד, יש לנו תוכנת עזר של גוגל אנליטיקס הנקראת Google Analytics URL Builder
כך זה יראה אם הגעתם למקום הנכון:
עכשיו כל מה שעלינו לעשות הוא להזין את שמות הפרמטרים (צירפתי לנוחותכם טבלה של הפרמטרים בהמשך הפוסט) למקומות הנכונים וללחוץ על Generate URL
להעתיק את הקישור שנוצר ולקשר בעזרתו.
גוגל אנליטיקס עושה חלק מהעבודה בשבילנו על ידי תיוג אוטומטי
למזלנו הגדול אין צורך לתייג את כל הקישורים המפנים לאתרינו מכיוון שלפחות לחלק מהקישורים האלה גוגל אנליטיקס עושה את התיוג באופן אוטומטי.
אין צורך לתייג את ה-
- הפנייה ממנועי החיפוש – כל ההפניות ממנועי החיפוש מתוייגות.
- הפניות מאתרים אחרים – באופן אוטומטי גוגל אנליטקס יקרא שההפנייה באה מאתר מפנה ומאיזה אתר. ( אני ממליץ לתייג קישורים מאתרים מפנים אם הם חלק מקמפיין מסויים, ראה דוגמא בהמשך )
- הפניות מקמפיינים בגוגל – ברגע שחיברתם בין הנתונים של הקמפיין המודעות שלכם בגוגל לאנליטיקס, גוגל אנליטיקס באופן אוטומטי יתייג את הקישורים המפנים לאתר. האמת היא שישנם מספר בעיות עם חיבור האליטיקס ל-AddWords ואכנס לזה בפוסט מיוחד שידבר רק על הנושא הזה.
אם אתה רוצה לקבל עדכון על הפוסט החדש, הירשם עכשיו לקבלת עדכונים במייל או RSS (מה זה RSS?)
כל שאר הפרסום שלכם באינטרנט, אם זה באנרים, מודעות לא של גוגל, מיילים לרשימת תפוצה וכ”ו, חשוב וכדאי לתייג.
אי אפשר בלי דוגמא מעשית – אז הנה דוגמא איך אפשר וכדאי להישתמש בזה
הבא נגיד שיש לי אתר analyzit.co.il העוסק בנושא ניתוח התנהגות הגולשים. סתם דוגמא… ואני החלטתי לעשות קמפיין שיתמקד ברשתות החברתיות. בארץ משתמשים בעיקר ב- LinkedIn, FaceBook, אלה השניים המרכזיים.
אני רוצה לפרסם פוסט מסוים ברשתות האלה ולראות אם יש לפרסומים האלה השפעה על כמות הכניסות והכי חשוב כמה. זה מה שאעשה:
- אדביק את כתובת ה-URL אליה אני רוצה לכוון במקום המתאים בחלק העליון של ה-URL Builder
- אכניס את הפרמטרים הנדרשים, כפי שמופיעים בחלון האדום השני. ( חשוב! אתם יכולים לקבוע את שמות הפרמטרים כפי שאתם רוצים שיוצגו בגוגל אנליטיקס )
- Campaign Source ( מקור ההפניה ) – אני הכנסתי: facebook, מיכוון שהאתר המפנה הוא Fasebook.
- Campaign Medium ( אמצעי / מדיום ההפניה ) – אני הכנסתי: Group Wall, מכיוון שהקישור שאני מתכוון לפרסם יופיע על הקיר בקבוצה שלי ב-facebook. לכן מבחינתי, האמצעי בעזרתו אני מפנה לאתר הוא מודעה על הקיר של הקבוצה.
- Campaing Term ( ביטויי מפתח מפנה ) – השדה הזה אינו חובה ולכן לא הכנסתי כלום, אבל כפי שזה משתמע מהשם, כאן נכניס את ביטוי המפתח המפנה לאתר.
- Campaign Content ( תוכן / הערות ) – שוב שדה לא חובה ולכן לא ציינתי כלום. אבל בדרך כלל משתמשים בו כאשר ישנם שני קישורים זהים לחלוטין. למשל, קישורים מאותה מודעת הפרסום, אחד מהתמונה והשני מהטקסט. זה יהיה המקום לציין את השוני.
- Campaign Name ( שם מסע הפרסום / קמפיין ) – קראתי לזה-Article 8 Campaign
לטבלה עם פרוט והסברים נוספים – לחץ כאן
- לבסוף אלחץ על Generate URL
- אעתיק את הקישור שנוצר לי מול החץ האדום
- אכנס ל-http://tiny.cc/ בשביל לקצר את ה-URL
- אכנס ל-facebook, למקום בו אני מפרסם את הפוסט ובמקום של הקישור אכניס את הקישור שהעתקתי עכשיו
לסיכום:
תיוג נכון של מסעות הפרסום שלכם הוא אחד הדברים הקריטיים לקבלת נתונים נכונים בגוגל אנליטיקס. אל תוותרו על זה גם אם זה לוקח עוד כמה דקות. ההחלטות שתקבלו אחר כך על בסיס המידע השגוי שיתקבל, יעלו לכם כנראה הרבה יותר מהזמן שתשקיעו.