לא משנה איזה אתר יש לכם, אם זה אתר עשיר בתוכן או אתר מכירות, כדי שתוכלו להשיג את המטרות שלמענן הקמתם את האתר צריך להבין מה קורה לגולשים שלכם כשהם מגיעים אליו, מה הם עושים, איפה הם נוטשים, במה הם מתקשים ומה אתם צריכים לעשות כדי לעזור להם לבצע את הפעולות שאתם רוצים שהם יבצעו.
כיוון שאל האתר שלכם מגיע מגוון רחב של גולשים שונים ממקורות תנועה שונים אשר משתמשים במכשירים שונים, חשוב לבצע את הניתוח באתר לפי חתכים שונים, כלומר ליצור פילוח של הגולשים באתר לקהלים ספציפיים, כך תוכלו להתייחס לכל קהל בנפרד, להבין מה הצרכים והבעיות של קהל מסוים ולהתאים את הפתרונות הכי טובים עבורו.
למשל, מה שמתאים לנשים לא תמיד יתאים לגברים, מה שעובד בצורה טובה עבור גולשים באתר לא תמיד מתאים לגולשים במכשירים סלולריים, ומה שנכון להציג לגולש שמכיר את האתר או את המותג לא בהכרח מספיק עבור גולש שנכנס לאתר בפעם הראשונה.
במערכת של גוגל אנליטיקס אפשר לייצר פילוח של גולשים בכמה רמות שונות:
1. פרופיל View: מדמה מתחם סגור שבו קיימים רק הגולשים בהם אנחנו מתמקדים והנתונים שלהם. היתרון בשימוש בפרופיל הוא שניתן להגדיר בו פעולות יעד (Goals) ספציפיות וייעודיות רק לקהל שבו הוא מתמקד, וכן ליצור דו”חות ולוחות בקרה ייעודיים עבורו. החיסרון בשימוש בפרופיל הוא שלא ניתן לבצע השוואות בתוך הפרופיל בין הקהל שהגדרנו לקהלים אחרים – קהלים אחרים פשוט אינם קיימים “במדינת הפרופיל” הזו.
2. סגמנטים – Advanced Segments : מאפשר לנו ליצור קהלים בתוך פרופיל (View) מסוים. היתרון הגדול שלו הוא האפשרות להשוות בין קהלים שונים במסגרת אותם דו”חות.
3. סינון הדוחות – Filter: הכלי הפשוט והמוגבל ביותר – אך במקרים רבים מספק בהחלט , השימוש בפילטר נעשה בדו”ח מסוים ומאפשר באמצעות לינק ה-“advanced” להגדיר פילטרים מורכבים לדו”ח.
אז מה הם השלבים כדי להתחיל לנתח את הגולשים באתר באמצעות פרופילים?
לכל אתר יש פרופיל מרכזי בגוגל אנליטיקס המכיל את הנתונים של כל הגולשים. אנחנו נרצה ליצור פרופילים נוספים המתמקדים באוכלוסיית גולשים ספציפית – וזאת על ידי הגדרת פילטרים בהגדרות הפרופיל.
נייצר פרופילים לאתר על פי הצרכים שלו ומה שרלוונטי לפעילות העסקית והשיווקית שלו, למשל פרופיל של גולשים שהגיעו ממקור מסוים, גולשים המשתמשים במכשירים מסוימים (סמארטפונים, טאבלטים), גולשים ממדינות מסוימות, ואפילו גולשים שרכשו פריט מסוים או הפעילו event מסוים.
שלב ראשון: נמפה את רשימת הפרופילים שנרצה לבנות / סוגי הקהלים אותם נרצה לנתח בנפרד
הפרופילים המומלצים כבסיס לכל אתר הם :
Raw data – פרופיל זה מאפשר לראות את כל הפעילות באתר ללא כל סינון. תמיד טוב שיש אחד כזה שבו נוכל לראות את כל הנתונים בלי מסננים.
אתר בלבד– פרופיל זה מאפשר לראות את נתונים הגלישה באתר ה web בלבד. כך נוכל לבדל ולנתח בצורה נפרדת את הגולשים באתר ולבצע התאמות לקהל זה בנפרד מגולשי המובייל שבדרך כלל מתנהגים אחרת ונדרש לתת להם מענה שונה.
מובייל בלבד– פרופיל זה מאפשר לראות את נתונים הגלישה באתר המובייל בלבד. בדיוק מאותה הסיבה שחשוב לנו לנתח את גולשי האתר בנפרד, חשוב תהיה לנו היכולת לנתח את גולשי המובייל בנפרד. אתרי מובייל רבים הם למעשה אתר האינטרנט בגרסא מצומצמת והצרכים של הגולשים במובייל לצריכת במידע ואופן הגלישה במובייל יהיה שונה מהאתר, ויש לתת להם את המענה המתאים.
אתר + מובייל – פרופיל זה מאפשר לראות את נתונים הגלישה באתר ה web וגם באתר המובייל. תמיד טוב שיש גם נקודת מבט שמאפשרת לנו לראות את מכולל הגולשים שלנו ביחד בשני הערוצים. צורת הסתכלות זו מאפשרת לראות ב”מבט על” את הפעילות הדיגיטלית במלואה.
Testing– פרופיל זה מאפשר לראות בצורה נפרדת ביקורים שבוצעו כחלק מבדיקות התקינות של האתר, אם זה צוות הפיתוח או הבדיקות, ספקים שאתם עובדים איתם או עובדים בחברה שעוזרים לבדוק את האתר. עבודה עם פרופיל זה מאפשרת לנו לבצע בדיקות מבלי “ללכלך” את הפרופילים “האמיתיים”, כך מצד אחד בזמן בדיקות קל לראות ולזהות את הפעולות שלנו שנרצה לבדוק, ומצד שני בשאר הפרופלים נוכל לראות רק “גולשים אמיתיים”.
עוד על תיוגים ואיך עושים אותם תוכלו לקרוא בפוסט אל תתנו למידע של גוגל אנליטיקס להטעות אתכם
איך יוצרים פרופיל חדש?
נתחיל להקים פרופיל בהתאם לקהל היעד שבחרנו למדוד ולנתח. הקמת פרופיל בגוגל אנליטיקס זה תהליך מאד פשוט:
1. נכנסים לחשבון גוגל אנליטיקס ומקליקים על admin
2. במסך הניהול יש לפתוח את רשימת הפרופילים ולבחור באפשרות Create new profile
3. בשלב הבא יש לבחור עבור איזה סוג נתונים פרופיל זה האם זה אתר או אפליקציה למובייל, לבחור שם לפרופיל ולהגדיר את אזור הזמן
מזל טוב! ברגע זה נולד פרופיל חדש בחשבון.
איך יוצרים הגדרות עבור הפרופיל?
אז אחרי שקבענו איזה קהל יעד נרצה לבחון ויצרנו עבורו פרופיל, כל מה שנשאר לנו לעשות בשלב זה הוא להגדיר בפרופיל החדש את מה שנרצה למדוד עבור אותו קהל.
1. פילטרים – איזה גולשים נרצה להכליל בו ואלו גולשים נרצה להוציא ממנו על ידי בניית מסננים. יש כמה סוגי גולשים שבדרך כלל נרצה “לנקות” מכל הפרופילים (פרט לפרופיל המלא ללא סינונים) כדי לראות נתונים כמה שיותר “נקיים” למשל נרצה לנטרל את הגלישה של העובדים בתוך הארגון, של ספקים שעובדים על האתר, של בדיקות וכו’
2. פעולות יעד ומשפכים – מה כל בעל אתר צריך למדוד? שלב מקדים למדידה הוא תכנון והגדרת יעדים. בלי להגדיר מה יחשב בענינו כהצלחה לא נוכל לדעת האם הגולשים באתר שלנו עושים מה שהזמנו אותם לעשות? אנחנו חייבים לברר מה אנחנו רוצים לראות אותם עושים ולעקוב אחר הפעילות הזאת באנליטיקס.
משפך הוא רצף הצעדים (Steps) שעל הגולש לבצע על מנת להשלים משימה כל שהיא באתר האינטרנט. שימו לב שמדובר במשימה אחת, למשל רכישה, הרשמה לתפוצה או מילוי טופס פנייה. לכל משימה כזאת יהיה משפך שונה מבחינת הגולש. נמפה לעצמנו אילו פעולות של הגולשים נרצה למדוד ואחר אילו תהליכי גלישה נרצה לעקוב. למשל; הרשמה לאתר, הרשמה לתפוצה, רכישה, יצירת קשר וכו’. בפוסט הבא תוכלו גם ללמוד איך להגדיר משפך,
3. התראות – מתי נרצה לקבל התראה שיכולה להעיד על בעיה, למשל בירידה מתחת לאחוז מסויים בכמות הרכישות, ירידה בכמות נרשמים, ירידה בכניסות לאתר וכו’
4. דוחות ולוחות בקרה – לוח בקרה הוא אוסף של הנתונים החשובים לנו, כדי שבמבט אחד נוכל לראות את כל הנתונים החשובים מבלי שנצטרך לעבור במספר רב של דוחות. למעשה בעזרת לוח הבקרה נוכל לראות האם המאמצים והפעולות שלנו הביאו תועלת. חשוב שנאפיין את רשימת הדוחות שאנחנו חושבים שיתנו לנו תמונת מצב בצורה קלה ופשוטה ויעזרו לנו לעשות אופטימיזציה לפעילות השיווקית לאתר שלנו.
עכשיו נחכה ונראה איך הפרופיל שלנו מתחיל להתמלא בנתונים מרתקים ונלמד קצת יותר על הגולשים שלנו.