הטמעתם את קוד הבסיסי של גוגל אנליטיקס, הנתונים נאספים ואתם צופים בדו”חות השונים, אך האם זה אומר שהמעקב אחר התנהגות הגולשים באתר שלכם שלם וכולל את כל המידע שאתם צריכים? ממש לא. הקוד הבסיסי של גוגל אנליטיקס מאפשר לנו מעקב בסיסי ומאוד מגביל.
אם נרצה לעקוב אחר פעולות שונות שמתבצעות באתר (למשל: הורדת קבצים, התחברות, שיתוף לרשתות חברתיות), אם באתר שלנו קיימים חלקים דינמיים וחלונות פופ-אפ, או אם נרצה לפלח לפי משתנים שונים שלאו דווקא מגיעים עם גוגל אנליטיקס, נצטרך להוסיף יכולות מעקב נוספות באמצעות קוד.
ישנן פונקציות שונות שבעזרתן נוכל לאסוף מידע ולשלוח אותו לגוגל אנליטיקס, וכך למדוד פעולות גולשים שונות, כגון: לחיצה על באנר פרסום, מעבר עכבר על שטח מסוים, צפייה בהודעת מערכת. נוכל גם לאסוף נתונים שונים על הגולש, למשל עיר מגורים, מין ועוד.
אם אתם לא יודעים איזה פונקציות אתם צריכים להטמיע באתר שלכם, בשביל לקבל את התמונה השלמה אנחנו פה בשבילכם. אספנו 5 פונקציות מרכזיות של גוגל אנליטיקס שנותנות פתרון לחלק גדול מצרכי המדידה הנוספים שלכם. בואו נכיר אותן.
חיבור דומיין וסאב דומיין
פונקציית ה-create היא פונקציה שנמצאת בקוד הבסיסי של גוגל אנליטיקס.
ga(‘create’, ‘UA-XXXX-Y‘, ‘domain‘);
בלעדיה – המדידה פשוט לא תעבוד. אתייחס כאן לאחד הפרמטרים שלה – פרמטר ה-domain. בברירת מחדל (ובקוד המעקב הבסיסי שתקבלו מגוגל אנליטיקס), פרמטר זה יכיל ערך auto, שמשמעותו – מעקב אחר הדומיין הנוכחי. כלומר, אם האתר שלכם יושב בדומיין mydomain.com, זה הדומיין שגוגל אנליטיקס יתייחס אליו. ביקורים באתר שלכם מכל דומיין אחר ייחשבו כתנועה מסוג referral. עד כה נשמע הגיוני, נכון? אבל למעשה גם sub-domain של האתר שלכם, לדוגמה במקרה שלנו sub.mydomain.com , נחשב לדומיין אחר. זאת אומרת, שאם באתר שלכם חלק מהתוכן או מהפעילות יושב בסאב-דומיין, למשל דפי המוצר יושבים ב-mydomain.com ודפי תהליך הרכישה יושבים ב- secure.mydomain.com, תראו באנליטיקס שהמקור של הגולשים שביקרו בדפי תהליך הרכישה הוא referral. כדי להימנע מכך, ולהגדיר שנתוני הסאב-דומיינים נאספים ביחד עם נתוני האתר הראשי, נגדיר בפרמטר זה את שם הדומיין ונשתמש בפונקציה בצורה הזו הן באתר הראשי והן בסאב-דומיינים הרלוונטיים.
דוגמת קוד:
ga(‘create’, ‘UA-1234567-1’, ‘mydomain.com’);
מעקב אחרי זרימת הגולשים באתר
המילה pageview משמעותה צפייה בדף באתר שלכם, והפונקציה הזו כלולה גם בקוד הבסיסי של גוגל אנליטיקס שנמצא בכל דף באתר, ומדווחת לגוגל אנליטיקס על צפיות בדפים באתר שלכם.
ga(‘send’, ‘pageview’, ‘URL‘);
אם כך, אתם בוודאי שואלים, מדוע אני צריך להשתמש בפונקציה במקומות נוספים? הרי היא גם כך כבר קיימת! ובכן, בעידן האתרים של היום, זה לא כל כך מדויק. למשל, באתרים רבים יש שימוש בpop-ups, בחלקים דינמיים בתוך הדף שמוצגים ומוסתרים בהתאם לצורך, ובהודעות שונות. כלומר, דברים קורים בדף באתר שלנו, אבל גוגל אנליטיקס לא יודע מזה.
נשתמש בפונקציה זו בכל פעם שנרצה להגדיר כתובת ספציפית וייעודית לדף מסוים באתר, שתהווה למעשה כתובת וירטואלית שתאפשר לנו אחר כך לחקור את הנתונים בגוגל אנליטיקס.
למשל, אם טופס השארת פרטים באתר שלכם נפתח בפופ-אפ מעל דף קיים, כדאי להגדיר לפופ-אפ כתובת וירטואלית על מנת שהצגה שלו תיחשב כמו גלישה לדף באתר. לצורך כך, נקרא לפונקציה הנ”ל עם URL ייעודי שנעביר אליה כפרמטר (שימו לב – אין צורך להעביר את שם הדומיין כחלק מה-URL). בצורה דומה, אם יש לכם טופס להשארת פרטים באתר, ולאחר שהגולש ממלא אותו, מוצגת לגולש הודעה באותו דף, במקום מעבר לדף תודה, למעשה גוגל אנליטיקס לא יודע שהגולש מילא את הטופס. במקרה כזה, אם אין באפשרותנו להעביר את הגולש לדף תודה ייעודי נפרד, נקרא לפונקציה עם URL וירטואלי כדי לדמות מעבר לדף תודה.
שימוש נפוץ נוסף הוא במקרה של מעבר של הגולש לדף מחוץ לאתר שלנו (למשל מעבר ל-paypal או שירות תשלום אחר, מעבר ל-appstore או google play). איך נדע כי הגולש ביצע את המעבר ולאן? נקרא לפונקציה בעת הלחיצה על הקישור שמוביל לאתר החיצוני. כך נוכל לעקוב אחר כמות הגולשים שעוברים לדף החיצוני, למרות שאין לנו שליטה עליו.
לאחר מכן נוכל למדוד את הצפיות בדפים בדו”ח Behavior > Site Content > All Pages
דוגמת קוד – דף תודה וירטואלי של טופס יצירת קשר:
ga(‘send’, ‘pageview’, ‘/contact/thankyou’);
מדידת הפעולות שעושים הגולשים ללא מעבר דף
פונקציה זו תשמש אותנו למעקב אחר אירועים שקורים באתר שלנו ואינם מערבים טעינה מחדש של הדף או מעבר דף. למשל: לחיצה על לינק להורדת קובץ, לחיצה על כפתור שליחת מייל וכדומה.
ga(‘send’, ‘event ‘,‘category‘, ‘action‘, ‘label‘, ‘value‘);
הפונקציה מקבלת 2 פרמטרים שהם חובה וכל השאר הם רשות:
category – פרמטר חובה המציין את הקטגוריה אליה שייך האירוע. לדוגמא: Contact, Videos, Files וכו’.
action – פרמטר חובה שמייצג את הפעולה עצמה שביצע הגולש, למשל: button click, mailto, file download. למעשה, הפרמטר יכול לקבל כל ערך אלפאנומרי שהוא, כך שניתן להעביר בו גם מידע אחר על הפעולה. למשל – סוג הקובץ אותו מורידים.
label – פרמטר רשות המאפשר להעביר מידע נוסף על האירוע. למשל, במקרה של אירוע הורדת קובץ, ניתן להעביר בפרמטר זה את שם הקובץ.
value – פרמטר רשות שמאפשר לתת לאירוע ערך נומרי (ברירת המחדל היא 0, ולא ניתן לתת ערכים שליליים). בגוגל אנליטיקס ניתן לראות סיכום של הvalue של כל אחד מהאירועים וכן את הממוצע. שימוש אפשרי בפרמטר זה הוא למשל להעביר עבור אירוע הורדת קובץ, את משך הזמן של ההורדה. בצורה זו נוכל לראות מהו זמן ההורדה הממוצע.
נתונים על פעולות שעושים הגולשים באתר ניתן לראות בדו”ח Behavior > Events > Top Events
דוגמת קוד – אירוע של צפייה בסרטון שאורכו 2 דקות:
ga(‘send’, ‘event ‘,’Videos’, ‘play video’, ‘MyVideo’, ‘120’);
ניטור פעולות חברתיות
פונקציה זו תשמש אותנו למעקב אחר שיתופים לרשתות החברתיות השונות שקורים באתר שלנו – למשל ביצוע like או שימוש בכפתור pin it. אין צורך להשתמש בפונקציה זו למעקב אחר פעולת g+1 של גוגל+, משום שגוגל אנליטיקס מנטר אותן אוטומטית בעצמו.
ga(‘send’, ‘social’, ‘socialNetwork‘, ‘socialAction‘, ‘socialTarget‘);
הפונקציה מקבלת 3 פרמטרים שהם חובה:
socialNetwork – פרמטר חובה שמייצג את שם הרשת החברתית, כגון facebook, pinterest, twitter.
socialAction – פרמטר חובה שמייצג את סוג פעולת השיתוף שבוצעה, למשל like, tweet, pin it.
socialTarget – פרמטר חובה שמייצג את המזהה של האובייקט עבורו בוצעה פעולת השיתוף. למשל – כתובת הדף של מאמר כלשהו באתר, שם התמונה שננעצה ל-pinterest וכו’. ניתן להעביר בפרמטר זה כל ערך אלפאנומרי.
נתונים על שיתופים לרשתות החברתיות ניתן לראות בדו”ח Acquisition > Social > Plugins
דוגמת קוד – ביצוע like לפוסט בבלוג:
ga(‘send’,’social’,’Facebook’,’like’,’http://www.mycoolblog.com/coolpost.php’);
זהוי משתמשים או שליחת מאפיינים מיוחדים
ga(‘set’, ‘dimension‘, ‘custom data‘);
פונקציה זו מאפשרת לנו להגדיר משתנה משלנו ולתת לו ערכים, וכך להשתמש בו כאמצעי פילוח נוסף של הנתונים הנאספים. המשתנה הייחודי הזה מאפשר לנו “לצבוע” משתמשים וכך לפלח אותם. למשל – להבדיל בין משתמשים שביצעו login לאתר ולבין משתמשים שלא (משתמשים אורחים) – וכך לראות האם ההתנהגות שלהם באתר שונה. דוגמאות נוספות הן לפלח לפי מידע שהגולש מזין על עצמו באתר – למשל עיר מגורים, זכר/נקבה וכו’.
לפני שמשתמשים בפונקציה, צריך להגדיר את המשתנה – שנקרא בגוגל אנליטיקס custom dimension – באדמיניסטרציה, תחת ה-property.
במסך הוספת ה-custom dimension החדש, ניתן לו שם משמעותי (למשל: City), ונבחר את ה-scope שלו.
בקריאה לפונקציה עלינו להעביר את מזהה ה-custom dimention לפי מספרו: dimention1, dimention2, dimention3 וכו’, ואת הערך שברצוננו להעניק לו.
את ה-custom dimensions שהגדרנו ואת הנתונים שנאספו בהם ניתן לראות בדו”ח Audience > Custom > Custom Variables , וכן להשתמש ב-custom dimensions הנ”ל כמו כל dimension אחר בדו”חות השונים.
דוגמת קוד – כאשר dimension1 מייצג את סוג המשתמש (אורח או רשום):
ga(‘set’, ‘dimension1’, ‘guest’);
ספרו לנו כיצד אתם משתמשים בפונקציות הללו באתר שלכם! אתם מוזמנים לשתף אותנו בתגובות.