מה קרה בגוגל אנליטיקס בחודש האחרון וכיצד זה עוזר לנתח טוב יותר את התנהגות הגולשים באתר שלכם?
גוגל עדכנו שוב את ממשק האלניטיקס, הכניסו דוחות חדשים ושימושיים והציאו אחרים וכתוצאה מכך אנחנו מקבלים יותר מידע שמאורגן בצורה ישירה, מהירה ומרוכזת. אפילו אפשר לומר מכוונת מטרה. המדדים בדוחות החדשים מראים לנו איפה אנחנו עומדים מול המטרות השיווקיות וכיצד המשאבים שאנחנו משקיעים מביאים, או לא מביאים תוצאות.
בואו נראה איך אנחנו קוראים ומפרשים נכון את הדוחות האלה ומשתמשים במידע הזה לניתוח המדדים ועבודה שיווקית נכונה.
נתחיל מ ABC
השנוי הראשון והבולט ביותר הוא דוח summery שהולך להיות חבר טוב בעתיד הקרוב ואולי גם הרחוק. הדוח הזה מופיע ראשון לרוחב דוחות ה Audience וה Acquisition.
זה דוח מצויין שמאגד בתוכו אוסף של מדדים המצביעים על התנהגות הגולשים באתר שלנו. הדוח מתחלק ל 3 קטגוריות. בגוגל קוראים לזה ABC שלושה צעדים בהמרת גולש ללקוח: חשיפה, חיבור למותג והמרה.
Acquisition (A – רכישת לקוחות או חשיפה: Visits, new visits, %new visits ובקיצור כל מה שחשוב לראות בכל מה שקשור לכניסות לאתר. ובשעה טובה גוגל מצ’פרים ונותנים את מספר הביקורים החדשים באתר ולא רק את האחוז.
Behavior (B- התנהגות גולשים או חיבור למותג: Bounce rate, pages, avg. visit duration. המדדים האלה מספרים על האינטראקציה של הגולש עם האתר, האם מצא מה שחיפש, ועד כמה התעניין בתוכן.
Conversions (C- המרות: קטגורייה זו מרכזת מדדים הקשורים לפעולות שהגולשים עושים באתר ועונה על השאלה האם הם עושים מה שמזמינים אותם לעשות? זו קטגורייה דינמית שמאפשרת להציף נתונים מתחלפים. בלחיצה על החץ הקטן משמאל ניתן להחליף את מדד ה ecommerce ביעד אחר שהגדרנו, לדוגמא: הרשמה לתפוצה, הקלקה על באנר, פניה וכו’.
איך רוכשים לקוחות?
מה שהיה פעם דוחות Content הפך ל Acquisition וזה המקום בו גוגל “ניערו” את הקופסה הוציאו דברים ישנים (חלקם אהובים ושימושיים) והכניסו חידושים מרעננים בהחלט שמלמדים אותנו הכל על מסלול המרת הגולש ללקוח.
כיצד מתנהג גולש שהגיע מפייסבוק לעומת גולש שהגיע מחיפוש ממומן?
בדוח channels נוכל להשוות בין הנתונים ולענות בדיוק על השאלה הזאת. זה דוח בעל ערך שיווקי גבוה שאומד את פעילות הגולשים באתר במסגרת ערוץ שיווקי מסויים, וכשננתח את המדדים נוכל לקשור בין העבודה השיווקית וההשקעה בערוץ מסויים לבין התוצאות בתכל’ס.
ואם נחזור רגע ל ABC אז, בקטגוריית Acquisition נראה מאיפה מגיעים הגולשים לאתר שלנו. בקטגוריית Behavior נראה איך הם מגיבים לתוכן ובקטגוריית Conversions נבחן את איכות הגולשים לפי פעולות היעד שהגדרנו. כל אלה ימדדו מול הערוץ השיווקי כאמור.
ישנה אפשרות לערוך את הערוצים ולעשות מהם קבוצות בהתאמה אישית. בצורה כזאת המידע המאורגן ישקף טוב יותר את העבודה על קמפיינים ומודעות ברשת וזה מאוד מקל על ניתוח התוצאות. לחיצה על כפתור edit channel grouping המופיע למעלה משמאל בדוח overview, תפתח חלון אפשרויות עריכה.
במצב עריכה נוכל להגדיר ערוצים חדשים לפי מדדים רלוונטיים לעבודה שלנו (כמו מקור, מילות חיפוש, תוכן מודעה, URL ועוד) ולתת שמות לערוצים שלא קיימים בברירת המחדל.
שימוש נכון בערוצים ייתן לנו תמונה מדוייקת לגבי איכות ויעילות קמפיינים שרצים ברשת. ואם נחפור ונכנס ל drill down של כל ערוץ נקבל עוד מידע איתו אפשר לעשות אופטימיזציה למסעות פרסום (מקורות הכניסה לאתר ודפי הנחיתה אליהם הגיעו הגולשים), ובהתאמה לקבוע יעדים חדשים כל פעם, להגדיל את כמות הכניסות לאתר ולשפר את מסלול ההמרה של גולש ללקוח.
פילוח קהלים
אחת הבעיות שאנחנו נתקלים בעבודה עם אנליטיקס היא מידע עודף. יותר מידי נתונים שמהם קשה להסיק מסקנות ולקבל החלטות ולכן יש צורך לפלח את הגולשים. מה שמגניב בעבודה עם סגמנטים זה שברגע שהפעלנו סגמנט מסויים, כשאנחנו עוברים מדוח לדוח אנחנו מקבלים רק את הנתונים הרלוונטיים לאותו הסגמנט. לדוגמא, אם נפעיל במקביל 2 סגמנטים: גולשים חדשים + גולשים מפייסבוק נקבל תוצאות רק על גולשים חדשים שהגיעו מפייסבוק .
תצוגת הסגמנטציה החדשה באנליטיקס מקלה מאוד על עבודת הפילוח ופותחת אפשרויות חדשות להתמקד בקהל מסויים וללמוד על ההתנהגות שלו באתר.
בלחיצה על כפתור All visits שבראש העמוד נפתח חלון המכיל את כל הסגמנטים שברשותנו (אלה שגוגל מספקים ואלה שיצרנו בעצמנו)
בשביל להשתמש בסגמנט מסוים יש לגרור אותו לשורה העליונה ולמקם אותו בה, כמובן שאפשר להציב מספר סגמנטים במקביל ולקבל פילוח מאוד ממוקד. ניתן גם לסמן סגמנטים מועדפים ולחזור להשתמש בהם מאוחר יותר.
לאחרונה פתחו גוגל סיפרייה (או גלרייה) ממנה ניתן להוריד לחשבון האנליטיקס האישי סגמנטים (וגם לוחות בקרה ודוחות מיוחדים) שיצרו בין השאר אנליסטים מוכרים ובינלאומיים. רק לשם הדוגמא אם תכנסו לספרייה תראו במקום הראשון את תרומתו של אבינש קאושיק, גורו בפני עצמו בכל מה שקשור לווב אלניטיקס. עדיין לא ברור האם התוספת הנחמדה הזאת שימושית או לא, ואולי בעתיד נתרגל לעבוד איתה. אתם מוזמנים לבדוק אותה בעצמכם – גלריית גוגל אנליטיקס.
חידושים בדוחות Audience או בן כמה אתה ומה אתה אוהב?
ואם כבר בפילוח עסקינן, דוחות Audience החדשים מאפשרים פילוח חדש שעד היום אפשר היה רק לחלום עליו. פילוח לפי גיל, מין ותחומי עניין. ולמה זה חשוב? עד היום הנתונים היחידים שהיו לנו על הגולשים הסתכמו במערכות הפעלה, שפות, סוגי מכשירים וכו’. לראשונה אנחנו מקבלים מידע על הגולש עצמו. מי הוא או היא, בן כמה, במה הוא מתעניין?
זה מידע שמשנה את חוקי המשחק כי הוא מצביע ישירות על קהל היעד שלנו ומספק מידע ספיציפי עליו. אך נתונים אלה אינם זורמים לאנליטיקס אלא יש לבצע רצף של פעולות על מנת לקבל אותם.
ראשית יש להפעיל קוד רימרקטינג באתר, הקוד הזה מכיל עוגיות צד שלישי והן חיוניות לאיסוף הנתונים הדמוגרפיים כמו גם המידע על תחומי עניין. בנוסף יש להפעיל (Enable ) באנליטיקס את הפונקציה הזאת ולעקוב אחר ההנחיות שגוגל דורשים.
עוד מידע על הפעלת דוחות אלה אפשר לקבל בבלוג התמיכה של גוגל אנליטיקס
מידע זה יספק תמונה הרבה יותר מפורטת על קהל היעד שלנו ויכול מאוד לעזור למפרסמים ליצור רשימות רימרקטינג ממוקדות יותר מצד אחד וגדולות יותר מצד שני.
ולקינוח גאדג’ט ללימוד על גוגל אנליטיקס
לחיצה על המגבעת האקדמית (אם ככה קוראים לזה) פותחת לינק לוידאו והסבר רלוונטי לדוח בו אתם נמצאים. נחמד ושימושי בעיקר למתחילים.
לסיכום, בתקופה האחרונה אנחנו עדים להרבה שינויים ושיפורים שנעשים בממשק האנליטיקס. כאלה שמסייעים לנו מאוד לנתח ולהבין טוב יותר את הגולשים. וזה win win situation כמובן. מפרסמים אוהבים המרות וגוגל אוהבים מפרסמים. העדכון האחרון משקף באופן ברור את המגמה על פיה יש לבנות את מערך השיווק (ABC) ודוחות האנליטיקס תומכים בכך בהחלט.