הרשתות החברתיות, כדוגמת פייסבוק, טוויטר ופינטרסט הן כבר מזמן חלק אינטגרלי מחיינו. אצל אנשים רבים המדיה החברתית מהווה מעין “נמל בית”, ומשם הם יוצאים ונוחתים באתרים שונים ברחבי האינטרנט.
גם גוגל הגדולה אינה מתעלמת מכך. יכול להיות שזה בגלל שיש לה רשת חברתית משלה – גוגל פלוס, יכול להיות שגוגל הבינה שמדיה חברתית היא מקור תנועה משמעותי בדיוק כמו מנוע חיפוש או פרסום ממומן, ואולי פשוט פועם בקרבה לב גדול ורחום, והיא רוצה לעזור לבעלי האתרים ולספק להם דו”חות ומידע סטטיסטי תומך על מקור התנועה הזה. השורה התחתונה היא, שתחת Traffic Sources גוגל מספקת לנו לשונית שלמה מלאה בדו”חות ונתונים שמתמקדים רק במדיה חברתית – לשונית Social.
אילו אוצרות מחכים לנו שם? בואו נצלול.
Overview
הדו”ח הכללי מראה בצורה יפה ומסכמת את הערך שאנחנו מקבלים מהרשתות החברתיות – כמות ההמרות וכמה כסף זה שווה לנו. ככה, חד וחלק, אפשר במבט אחד לומר אם אנחנו חזקים במדיה החברתית או לא.
דו”ח Network Referrals
רוצים לדעת מאילו רשתות חברתיות מגיעים לאתר שלכם ואיזה דף של האתר שיתפו? הדו”ח הזה ייתן לכם את התשובות. עבור חלק מהרשתות (למשל בלוגר, פינטרסט) תוכלו אפילו לראות כיצד נראה השיתוף (למשל עבור פינטרסט, תוכלו לראות את ה-URL של ה-pin).
גוגל אפילו מגדילה ראש ומראה לכם גרפים מקבילים להשוואה בין ביקורים מרשתות חברתיות לבין כלל הביקורים באתר.
למה זה טוב? כי כך תוכלו לדעת אילו דפים של האתר שלכם פופולאריים יותר מבחינת שיתופים, באילו רשתות חברתיות אתם חזקים (גם אם אתם לא משקיעים שם בפעילות ממומנת), ואיפה כדאי למקד את המאמצים שלכם.
דו”ח Landing Pages
דו”ח Landing Pages דומה לדו”ח Network Referrals, אבל מסתכל על הנתונים מהכיוון ההפוך, ומראה לנו עבור דף ספציפי באתר, מאילו רשתות חברתיות הגיעו אליו. כך ניתן להשוות אלו דפים פופולאריים באלו רשתות. לדוגמא: יכול להיות שהעמוד הראשי של האתר משותף בעיקר בפייסבוק, ואילו עמודי המוצרים משותפים דווקא בעיקר בפינטרסט, ואז נרצה להתאים אותם לרשת זו, למשל ע”י השקעה בתמונות טובות יותר של המוצר, הקפדה על כותרת מתאימה והוספת כפתור pin it שיקל על השיתוף.
TrackBacks
Trackback הוא למעשה לינק שאתר אחר שם לדף באתר שלך. הדו”ח הזה מאפשר לנו לראות מאילו דפים באתרים אחרים הגיעו לאתר שלנו. לדוגמא, אם בלוג כלשהו מקשר לאחד מדפי המוצרים שלנו, כאן נראה את הקישור. זה מעניק לנו מידע נוסף על מקורות ההגעה לאתר שלנו, שאולי הולכים לאיבוד בדו”ח All Traffic הכללי.
דו”ח Conversions
אז עכשיו אנחנו יודעים מאילו רשתות חברתיות הגיעו לאתר שלנו. Let’s get down to business – מה יוצא לנו מזה?? האם המדיה החברתית מייצרת לנו המרות? כמה ובאילו סכומים?
זה בדיוק מה שמראה דו”ח Conversions. הדו”ח הוא בעצם דו”ח שדומה לדו”ח Assisted Conversions הכללי, אבל מתמקד בתנועה מרשתות חברתיות. בדוגמא שלפנינו אפשר לראות, למשל, שעם כל הכבוד לפייסבוק, הכסף מגיע אלינו דווקא מ-YouTube.
ואם נסתכל על Assisted vs. Last Interaction Analysis, נוכל לראות את התרומה של הרשתות החברתיות להמרות בחלוקה לתרומה עקיפה ותרומה ישירה.
דו”ח Social Plugins
אם באתר שלכם מותקנים כפתורי Like, Tweet, G+1 או pin it, אתם בוודאי מעוניינים לדעת האם הגולשים באתר בכלל משתמשים בהם, כמה ואיפה. גוגל דואגת לאסוף את המידע הזה עבורכם. הדו”ח יציג לכם תחת Social Entity באילו דפים באתר בוצעו פעולות חברתיות ומהן.
תחת Social Source ו- Social Source and Action תוכלו לראות בצורה מסוכמת את כמות הפעולות החברתיות באתר בחלוקה לפי רשת חברתית.
Data Hub Activity
גוגל אנליטיקס מאפשרת לרשתות חברתיות להתחבר אליה ולהעביר לה מידע בצורה אינטגרטיבית. את הפעילות ברשתות אלו היא מציגה בדו”ח Data Hub Activity. לקהל הישראלי רוב הרשתות אינן מוכרות, אבל אם אתם מתפעלים אתר בינלאומי, דו”ח זה יציג לכם, לדוגמא, את התגובות שהשאירו על התוכן שלכם באמצעות Disqus, פעולות שבוצעו ב-Google+ (כתיבת תגובה, שיתוף וכו’), הוספת האתר שלכם למועדפים ב-Delicious, פוסט על האתר שלכם ב-Reddit או ברשתות חברתיות יפניות כמו Hatena ו-yaplog ועוד.
מהיום כבר אין יותר תירוצים. אל תחליטו סתם כך שאתם בפייסבוק כי שם כולם נמצאים, או תפרסמו סרטונים ביו-טיוב כי תמיד חלמתם להיות שחקני קולנוע. גוגל אנליטיקס מציעה לכם בצורה פשוטה את כל הנתונים לקבל את ההחלטה אלו רשתות חברתיות עובדות בשבילכם ובשביל חשבון הבנק שלכם, ואיפה להשקיע את המאמצים שלכם. רק צריך לשלוח את היד (של האנליסט שלכם) ולקחת. בהצלחה!